Auteur Topic: Agfa Isolette III  (gelezen 314 keer)

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
Agfa Isolette III
« Gepost op: 11 augustus 2018, 11:28:37 »
Een tijdje geleden bood iemand (gratis) op marktplaats een Minolta Dynax 7000i aan. Afspraak gemaakt en opgehaald en inmiddels leuk mee gefotografeerd.
Het bleek een aardige dame die de nalatenschap van haar vader aan het opruimen was. En of ik ook belang had bij een ander toestel. Dat bleek een Agfa Isolette III te zijn.

Isolette_kl by Ko Oosterwijk, on Flickr

De meetzoeker en de (niet gekoppelde) afstandsinstelling zaten muurvast. Open geschroefd, schoon gemaakt, met een drupje naaimachineolie gesmeerd en alles werkt weer. RPX400 er in en wat blijkt? Het toestel ziet er niet alleen aantrekkelijk uit en kan (ingeklapt) in een broekzak meegenomen worden, je kunt er ook echt mee fotograferen.

Straat_kl by Ko Oosterwijk, on Flickr

De stofjes zijn van de scanner.
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Agfa Isolette III
« Reactie #1 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:10:45 »
Isolette's zijn leuke camera's om mee te fotograferen. Grappig dat je de bij Isolette's gebruikelijk problemen (pinholes in de balg en vastzittende lens) beide niet hebt - een vast zittende meetzoeker is minder gebruikelijk want die zitten er meestal niet op  :D

Als je de Apotar een beetje knijpt is het een prima lens - je sluiter heeft toch een wat beperkt bereik dus dat zul je buiten al snel goed doen met 400 film.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 11 augustus 2018, 12:23:16 »
Ik blijf me verbazen over dit soort klapcamera's.  Lenzen die - naar moderne maatstaven - als grapje bedoeld lijken te zijn leveren hele nette beelden op.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 augustus 2018, 13:09:11 »
Heel leuk die Isolette camera’s. Die van mij zat ook vast, maar ik heb het zelf niet aangedurfd om hem open te maken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 11 augustus 2018, 15:13:42 »
Heel leuk die Isolette camera’s. Die van mij zat ook vast, maar ik heb het zelf niet aangedurfd om hem open te maken.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Durfde ik ook eigenlijk niet, maar het bleek enorm mee te vallen. De enige instrumenten die ik er bij gebruikt heb was een set intrumentmakerschroevendraaiers. (Zo'n setje kost een paar euro).
Gewoon proberen dus.
Succes!

Ko
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline hanskerensky

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:59:05 »
Soms zitten front- en middel-lens muurvast :

Agfa Jsolette Lenses Fused Together (03) by Hans Kerensky, on Flickr
------------------------------------------------
Zie ook   http://www.flickr.com/photos/29504544@N08//collections/

Offline rvanstormbroek

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
« Reactie #6 Gepost op: 12 augustus 2018, 23:46:45 »
Leuk model 👍

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2018, 00:05:55 »
Lenzen die - naar moderne maatstaven - als grapje bedoeld lijken te zijn

Dat is een erg simpele benadering. Ze hebben daar in die tijd (dit is jaren 50) echt wel goed over nagedacht en een lens genomen die gewoon berekend was op zijn taak. Omdat je een groot negatief formaat hebt en er in die tijd eigenlijk vrij klein werd afgedrukt had je aan een goede triplet zoals deze Apotar voldoende.

Camera's maken was in die tijd net zo'n serieuze zaak als nu en de techniek en alle berekeningen die bij de optiek horen hadden ze toen ook al lang onder de knie.

Jon