Auteur Topic: Zoutdruk of albumine print ?  (gelezen 149 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Zoutdruk of albumine print ?
« Gepost op: 8 augustus 2018, 14:20:14 »
De fotoboeken van de 'grote meesters' daar heb ik wel genoeg van gezien.
Dus eens wat anders gekocht. Een oplage 1 van een familie album van ruim 100 jaar oud. Met veel Cart de Visite afbeeldingen. Veel atelier foto's die gemaakt zijn in Wenen.
Vond 1 tintype. Maar vroeg mij af hoe kun je verschil zien tussen een zoutdruk en een albumine print ? of zijn Cart de Visite altijd albumine ?

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
Re: Zoutdruk of albumine print ?
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2018, 14:36:44 »
Albumen prints lijken meer op een afdruk op bariet papier; de afdruk/emulsie zit op het papier. Bij een normale zoutafdruk zit de chemie in het papier.
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2018, 19:06:42 »
Precies wat Martijn zegt. En een zoutdruk is altijd volledig mat, terwijl albumen semigloss/eierglans tot gloss is.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2018, 20:04:09 »
Eierglans

Daar komt de benaming zelfs vandaan
Groeten,

Martijn

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:23:16 »
Ik ga ze nog eens bekijken en lekker scheef houden en kijken naar de details en glans.
Al ben ik het boek van Reilly (The Albumen & Salted Paper Book) aan het lezen en daar staat in dat je albumine met extra toevoeging matter kunt krijgen. Maar ik vind de eiglans juist zo mooi, dus dat ga ik niet doen.
Ik ga binnenkort zelf proberen een albumine druk te maken. De eieren zijn al geklopt en dat moet nu even week rusten. Belangrijkste wat ik in ander boekje las over het procédé , is dat het echt slow . . .werk is.
(bijv. na het aanbrengen van het eiwit , kunt u het papier het beste een ½ jaar op zolder leggen, dat geeft een goede harding van eiwit laag)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2018, 22:25:33 »
Ja, kijk eens goed; albumine heeft een unieke glans. Met toevoeging van zetmeel kun je het geloof ik inderdaad doodmat maken, maar het mat zal altijd anders zijn dan het mat van een zoutdruk. De scherpteindruk van albumine is ook anders (groter) doordat de afdruk meer op het papier ligt i.p.v. in de vezels, zoals Mard0 al zei. Albumine komt inderdaad wat in de buurt van bariet, al is het toch ook weer echt anders - het is, kortom, uniek.

Maar ik vind het een DRAAK van een proces. Daarom doe ik het maar zeer zelden, al staat er hier altijd wel een potje gezouten albumen in de doka (te schimmelen, maar what gives, dat schep je er gewoon vanaf). De reden waarom ik het zo'n irritant/frustrerend proces vind, zit in de moeilijkheid om een gelijkmatige coating te krijgen. De enige écht effectieve manier is de ouderwetse manier van het papier eerst op een badje van gezouten albumine te laten drijven, die laag goed te laten uitharden, desgewenst herhalen als je high-gloss wilt, en dan op een badje van zilvernitraat laten drijven.

Ik heb zelf veel geëxperimenteerd met meer efficiënte/zuinige coatingmanieren. Het beste gaat nog coaten met een coating rod/puddle pusher, zowel de albumine als het zilvernitraat. Dat gaat soms vrij redelijk, maar vaak krijg ik toch krassen of ongelijkmatigheden zodra het zilver erop gaat.

Misschien dat ik het procedé nog eens uit de kast haal en het écht goed doe, dus met de twee badjes. Dan maar wat meer chemie er tegenaan gooien. Maar ja, zilvernitraat is helaas niet het goedkoopste goedje, dus ik heb het altijd wat zonde gevonden om bv. 300ml 12% zilvernitraat (36g, dus pakweg € 36-50 afhankelijk van je inkoop) te maken voor die enkele albuminedruk die ik maak. Daarom hou ik het meestal maar bij zoutdrukken. Die zijn ook mooi; de toonschaal van zoutdruk vind ik misschien zelfs nog net iets edeler dan van albumine, en zoutdruk laat zich erg mooi naar koud/neutraal zwart tonen met goud, wat met albumine volgens mij niet gaat (dat stopt bij paarsbruin).

PS: als ik kijk naar die printjes in de openingspost, dan zijn linksboven en rechtsonder zonder twijfel albuminedrukken in goud getoond tot het niet verder gaat. Linksonder en rechtsboven zijn lastiger thuis te brengen; dat zouden zoutdrukken of albuminedrukken kunnen zijn (afhankelijk van het oppervlak) en dan waarschijnlijk behandeld met platinatoner. Anders is die neutrale grijstoon absoluut niet te verkrijgen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

topsecret-dna