Auteur Topic: Lichtlek Kaiser bulkfilmcassettes  (gelezen 373 keer)

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Als het wel lukt, kalft de os.
Lichtlek Kaiser bulkfilmcassettes
« Gepost op: 8 augustus 2018, 11:47:44 »
Ik heb duidelijk last van lichtlekken in mijn Kaiser Bulkfilmcassettes.
De lichtlekken komen voor bij al mijn fototoestellen, dus dat het aan het fototoestel zou liggen is uitgesloten.
De sporen van het lek zitten aan de rand van de film en volgen een wederkerend patroon.
Ze hebben steeds maar een effect aan het begin van de film en verdwijnen naarmate de film dichter bij de as van de spoel zit.
Dus het kan ook niet aan de bulkfilmlader liggen, want dan zou er een streep op de film moeten zitten, terwijl het nu vlekjes zijn.
Ik heb het probleem bij al mijn cassettes trouwens.
Mijn vermoeden is dat het lek zich situeert ter hoogte van het schroefdekseltje en dat het pas ontstaat wanneer ik de film na belichting volledig heb teruggespoeld, dus zonder er een stukje uit te laten zitten.
Iemand andere ideeën, ervaringen of oplossingen?
Alvast bedankt.
Groet,
Tom

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Lichtlek Kaiser bulkfilmcassettes
« Reactie #1 Gepost op: 8 augustus 2018, 12:14:08 »
Je analyse lijkt me hout te snijden. Wellicht is er met wat tape op een strategische plek een mouw aan te passen. Ik gebruik zelf deze cassettes niet (ik heb er ergens wel een paar rondslingeren), maar hergebruik cassettes van met name reguliere fuji film (bv c200 of superia). Die zijn goed herbruikbaar en ik heb met die cassettes geen last van lichtlekken. Wellicht eens proberen?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 8 augustus 2018, 12:27:59 »
Ik gebruik zelf deze cassettes niet (ik heb er ergens wel een paar rondslingeren), maar hergebruik cassettes van met name reguliere fuji film (bv c200 of superia). Die zijn goed herbruikbaar en ik heb met die cassettes geen last van lichtlekken.

Maak je deze open of tape je de bulkfilm aan het uiteinde van de vorige film?
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 8 augustus 2018, 18:36:31 »
Ik open ze met een bieropener en tape de film aan de opnamespoel, dus er blijft geen oude film achter. Ik heb geen filmpicker, vandaar ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2018, 21:39:34 »
Geen idee. Kan zijn dat na een aantal keer het vilt van de afdichting gaat lekken, maar dat heb ik bij mijn Kaiser cassettes nog niet meegemaakt.

Ik let er wel altijd op dat ik de schroefdop er correct op heb zitten alvorens de film in de cassette te spoelen.
Na gebruik en terugspoelen gaan ze direct in een containertje of blijven in de camera tot het tijd is om te ontwikkelen.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Zorki I in verband met Red October
Laatste speeltjes: Cine-Kodak Special Body

Offline Kampso

• Vaste bezoeker
  • Nikkor F Photomic
« Reactie #5 Gepost op: 9 augustus 2018, 12:55:22 »
Meestal krijg je dat soort lekken op de plek waar de film de sleuf van de cassette ingaat, daar slijt het vilt het snelst
Koop een paar nieuwe cassettes, gebruik die en kijk of het probleem dan opgelost is, zo ja gooi dan die oude weg, zoniet kan je nog ff verder zoeken...

mvh Roel

Offline Tom Van de Peer

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #6 Gepost op: 9 augustus 2018, 15:48:58 »
Meestal krijg je dat soort lekken op de plek waar de film de sleuf van de cassette ingaat, daar slijt het vilt het snelst
Koop een paar nieuwe cassettes, gebruik die en kijk of het probleem dan opgelost is, zo ja gooi dan die oude weg, zoniet kan je nog ff verder zoeken...

mvh Roel

Ik vermoed dat dit het geval zal zijn.
Ik denk dat het niet volledig terugspoelen na belichting ook wel zal helpen.

Allen bedankt voor jullie ideeën.

Offline Bert0324

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 17 augustus 2018, 21:29:25 »
Nou Tom, ik spoel ze nooit volledig terug en heb precies hetzelfde.  Wel voornamelijk bij wat gevoeliger films, maar da's logisch. Ik ga er gewoon maar van uit dat ik eerst een foto of drie á vier door moet spoelen. Soms heb dat dan voor niks gedaan, en soms was het achteraf maar goed ook.