Auteur Topic: Voordelig C41 ontwikkelen?  (gelezen 1137 keer)

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Voordelig C41 ontwikkelen?
« Reactie #15 Gepost op: 6 augustus 2018, 17:10:36 »
Hasse, dat van dat kalibreren is in min ervaring erg optimistisch. Zodra de kleurtemperatuur van het gebruikte licht tijdens de opname verandert, verandert je kleurbalans ook. Tevens verschuift je kleurbalans afhankelijk van de belichting bij het afdrukken. Heb je dus een rolletje met "van alles wat", dan ben je toch meestal genoodzaakt per foto of set van soortgelijke foto's opnieuw de gewenste kleurbalans op te zoeken.
Er staat ook "nauwelijks".
Mijn ervaring is dat dat maar zeer geringe afwijkingen zijn slechts enkele CC-tjes.
De huidige kwaliteit film merken hebben hun gietproces dermate goed onder controle dat je kunt zeggen dat het materiaal bijna net zo strak in de kleurweergave is als diamateriaal.
Zijn natuurlijk wel voorwaarden aan verbonden en dat is dat je niet moet gaan zitten rommelen.
Mijn adagio hier is: garbage in - garbadge out.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #16 Gepost op: 6 augustus 2018, 17:35:33 »
De variatie in kleur als gevolg van veranderend licht heeft niets te maken met de kwaliteit van film of papier natuurlijk. In mijn ervaring gaat het om correcties tot ca 10cc voor daglicht (volle zon, schaduw, namiddag) en tot ca 40cc bij kunstlicht.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 6 augustus 2018, 18:27:47 »

Mijn adagio hier is: garbage in - garbadge out.

Volledig correct. Daarom ontwikkel ik de verse C41 filmpjes ook met verse chemie, binnen de lijntjes die de fabrikant aangeeft (Tetenal). Alles wat ik "voor de fun" schiet met (vaak royaal) verlopen film komt er achteraan, in de oude chemie dus, 6 maanden oud en al over het maximum aantal rolletjes heen. Dan vind ik het ook geen probleem als er wat kleur verschuivingen in zitten.
Op die manier kom je er ook achter dat de marges die Tetenal aangeeft behoorlijk ruim zijn, die chemie kan best wat hebben, zelfs bij het 25e rolletje komen er nog bruikbare negatieven uit.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #18 Gepost op: 6 augustus 2018, 18:35:22 »
Ik ontwikkel in rotatie als one shot met C-41 en gebruik een 2,5 of 5 liter Fuji Hunt of ook onder Rollei Digibase wordt deze verkocht.

Geen risico met de C-41 film maar ik druk dus ook af in RA-4 en anders is de ellende met kleurcorrectie niet te overzien.

En ja het kan natuurlijk altijd goedkoper. C-41 kun je re-genereren en de Blix ook met N2 te purgen.

Ik gebruik 270ml-300ml voor twee 135-36 of 120 rolfilms.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #19 Gepost op: 6 augustus 2018, 21:26:38 »
Robert, duidelijke taal,
Wim

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2018, 02:57:55 »
@Degroto: heb jij bij het ontwikkelen van de 20 rollen rekeningen gehouden met de vermindering van de werkzaamheid van ontwikkelaar? Ontwikkeltijden en/of temperatuur aangepast?
Ja. Bij elke 4 rollen ongeveer 15 sec extra ontwikkeltijd. Ik volg het boekje wat bij de chemicalien zit.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2018, 07:06:54 »
Wat kostenbesparing betreft: ik gebruik gewoon een standaard kitje en meet af wat ik nodig heb, maar zonder ook verlenging en later hergebruik van de chemie.
uit zo'n kit haal ik 250 ml en dat is met rotatie voldoende voor 2 tot 4 kleinbeeldfilms of 2 rolfilms in 1 doos (Jobo) of bij Paterson 1 film in kiep. Dan een aantal dozen semi-gelijkertijd (ontwikkelaar gaat van de 1e tank over naar de 2e tank etc.) ontwikkelen en zo doe je al snel 8 films in een avondje of 2 zonder dat je hoeft te compenseren. De ongebruikte, dicht afgesloten en op keldertemperatuur bewaarde ontwikkelaar blijft best lang goed.

Voor mij ook de besparing die telt: de tijd die nodig is om films weg te brengen en weer op te halen en de wachttijd. Nu zal dat in A'dam makkelijker zijn dan hier, maar als ik een film weg moet brengen naar de HEMA bijvoorbeeld heb ik eerst een aardige reis van al snel een uur heen en uur terug, wachten in de rij en dat dan ook weer voor het ophalen van de films. Die tijd had ik dus ook kunnen gebruiken om te fotograferen of even een paar films te ontwikkelen.

8 films C-41 thuis kan ik met 3 tot 4 dozen makkelijk aan (kleinbeeld of rolfilm), voor de minimale hoeveelheid chemie per film ga ik dan voor 350ml,  inclusief spoelen en ophangen kost dat iets van 1,5 uur alles bij elkaar. Dan even laten drogen en de volgende dag verder verwerken, c.a. 20 minuten per film om te digitaliseren naar m'n eigen wens en dan kan ik ze natuurlijk later nog kleur afdrukken in de DoKa als ik dat wil.

Als ik met de auto ga moet ik brandstof rekenen en parkeergeld en is zelf ontwikkelen al snel een stuk goedkoper. Met het OV ook de reiskosten en langere reistijd...
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2018, 11:14:51 »
parkeergeld

Dat hangt natuurlijk erg af waar je heen gaat maar in de Randstad wordt dan plotseling de prijs van de kit bijna irrelevant...

Maar misschien moet je dan wel het hele proces meetellen - opsturen van de kit (maar was misschien gratis als je veel besteld) + (en die kosten zien we natuurlijk zelf niet) de prijs van het fastoenlijk afvoeren van het spul  - naar de milieustraat.  Je moet erheen rijden en verder zit het in je belastinggeld  :D

Maar goed ik denk dat Chris nu wel alle argumenten heeft om tot een verstandig besluit te komen.

Jon

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2018, 12:19:14 »
Hoe duur is je uur? Zodra je daar ook rekening mee gaat houden, dan vervallen alle materiaalkosten tot marginaal...

Ik stel een Activity-Based Costing methode voor, waarbij je zaken als parkeergeld verdisconteert alnaargelang het doeleinde; ben je bv 10 minuten bij de hema, voor onderbroeken, 2 minuten voor je fotorolletje en plak je er 15 minuten supermarkt aan vast, dan moeten de kosten voor het parkeren dus voor 2/(10+2+15)=ca. 7,4% worden toegeschreven aan de filmontwikkeling.

Vergeet aan de andere kant van de balans vooral niet om een deugdelijke kwantificering in euros van zaken als plezier, gepercipieerde kwaliteit, gebruiksgemak en voldoening te ontwikkelen zodat je een eerlijke vergelijking kan maken.

Of je doet gewoon wat je leuk vindt; kan ook natuurlijk.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #24 Gepost op: 9 augustus 2018, 15:31:08 »
Het zal een jaar geleden zijn dat ik met de ATL 1000 een kleurenfilm ontwikkelde, helaas dat ging mis ik had van mijn vriend een liter kit gehad , de bleek is naar Gary gegaan.
Het is niet mijn ding, ik wil kleurenafdrukken maken van hoge kwaliteit, ben er achter dat als je die kwaliteit wil halen C41 zelf doen geen optie is.
Als het weer een beetje toelaat start ik weer met een verse rol van 30cm x76 meter, de zwakste schakel is absoluut de film ontwikkeling.
Ik moet nogal wat afdrukken maken, het zal wel om 30 stuks 30x40 en een tien tal panorama,s 30x90cm, dan wil je geen armoe.
De ATL is van Levi en van mij en is te koop (deksel klik niet in moet nagekeken worden.)
Wim

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2018, 17:12:33 »
Citaat
Het is niet mijn ding, ik wil kleurenafdrukken maken van hoge kwaliteit, ben er achter dat als je die kwaliteit wil halen C41 zelf doen geen optie is.
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Toen ik jaren geleden mijn C41 materiaal bij de Pro-Labs liet ontwikkelen was ik daar zeer teleurgesteld over. Dat heeft mij er toe gebracht het zelf te doen en daar heb ik een enorme kwaliteitsverbetering mee gerealiseerd. Met die genomen stap ben ik tot op de dag van vandaag nog steeds erg happy.
Mijn films worden niet in een uitgemergelde gloep gesopt en doordat ik het proces zelf in de hand heb kan ik keer op keer een reproduceerbaar resultaat bereiken.
Nauwkeurig werken is dan wel een vereiste en als dat niet gebeurd pies je naast het potje en wordt het afdrukken ervan ook een frustrerende bezigheid.
De zorgvuldigheid waarmee ik mijn films behandel tijdens het ontwikkelproces is mijn allerhoogste prioriteit.
Een afdruk die niet helemaal lekker is kun je nog herstellen maar een slecht ontwikkelde film is een no go.
« Laatst bewerkt op: 10 augustus 2018, 12:50:07 door hasse »

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #26 Gepost op: 9 augustus 2018, 17:15:59 »
Daar ben ik het absoluut niet mee eens.
Idem. Het is wel degelijk te doen, en ook met zeer hoge en consistente kwaliteit. Hoe 'anal retentive' of juist experimenteel een specifiek individu is, moet ie helemaal zelf weten, maar de stelling dat het 'niet te doen is', is gewoon grote flauwekul. Er zijn veel teveel voorbeelden van mensen die dit met groot succes al langere tijd doen. Het is ook geen hogere raketwetenschap; gewoon doen wat op het pakje staat.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 9 augustus 2018, 17:54:23 »
Ter aanvulling het C-41 proces is vele male kleur "echter/stabieler" dan E6. Het is zeer goed mogelijk om nagenoeg geen waarneembare kleur drift te hebben. Vermits, net als bij dia's, je niet hebt zitten slapen bij de opname, kun je C-41 negatieven van de zelfde film zonder extra kleurcorrecties afdrukken. Net als bij dia's is de juiste kleur vast in de film. Moet je bij het afdrukken zitten jojoën met correcties heb je fouten gemaakt in het voorgaande proces. Of geen juiste opname filter of je ontwikkeling klopt niet. 
I am a digiarian. I love to eat my own bytes. Big tech already does enough of damage to our society.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #28 Gepost op: 12 augustus 2018, 20:33:05 »
Idem. Het is wel degelijk te doen, en ook met zeer hoge en consistente kwaliteit. Hoe 'anal retentive' of juist experimenteel een specifiek individu is, moet ie helemaal zelf weten, maar de stelling dat het 'niet te doen is', is gewoon grote flauwekul. Er zijn veel teveel voorbeelden van mensen die dit met groot succes al langere tijd doen. Het is ook geen hogere raketwetenschap; gewoon doen wat op het pakje staat.
Precies.
De kwaliteit die ik haal door zelf C-41 te ontwikkelen is een stuk beter dan de laatste keren door de ontwikkelcentrale  waar ik de films eerder naartoe bracht. Vergelijkbaar als met het vaklab waar m'n films toen dat nog ging naartoe gingen. De fotograaf bood die service niet meer aan en had enkel nog z'n eigen ontwikkelaparaat staan (waar te weinig films doorheen gingen waarschijnlijk). Veel consequenter en schoner.
En voor mij ook heel veel tijdsbesparend naast geldbesparend (dus als de minuten meegerekend worden helemaal geldbesparend).
Zeker als je net als ik een paar keer hebt dat de films nog niet terug zijn als je terug naar de stad gaat om ze af te halen. Voor mij waren de films trouwens vaak de enige reden om in de stad te zijn, boodschappen doe ik normaal wel lokaal in het dorp want buitenom de winter zijn ze toch al (een eind) slecht tegen de tijd dat ik terug ben en al dat gesleep al die kilometers... sinds ik zelf ontwikkel kom ik dus ook vrijwel nooit meer in de stad.

Dus als je maar voldoende films hebt om te ontwikkelen is het naast geld-besparend ook mogelijk kwaliteitsverhogend.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #29 Gepost op: 12 augustus 2018, 21:05:40 »
Met een beetje inspanning en de gebruiksaanwijzing goed te lezen en zo ook uit te voeren is een eigen C-41 ontwikkeling echt veel beter dan het huidige niveau van b.v. een Kruidvat e.d.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna