Auteur Topic: Hooggevoelige of laaggevoelige film voor fotoshoot met flits  (gelezen 765 keer)

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Hooggevoelige of laaggevoelige film voor fotoshoot met flits
« Reactie #15 Gepost op: 4 augustus 2018, 10:12:08 »
Er zijn op het net verhandelingen te vinden die gaan over ‘reflectif lightning’.
Dat kan op verschillende manieren gedaan worden. Met bestaand licht, de zon, en verschillende kleine reflectoren maar ook met een hele grote lamp die in de vensterbank of zelfs buiten het raam hangt of staat.
Maar je kunt ook heel creatief zijn met. Verschillende kleinere lampen of flitsers en witte stukjes karton of bespannen met aluminiumfolie op een steuntje van ijzerdraad.
Je kunt op zo’n manier een heerlijk dramatisch effect creëren wat veel natuurlijker oogt dan rechtstreeks flitslicht.
Als je met kunstlicht wilt werken dan is het beslist de moeite waard om dat eens te verkennen.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:20:54 »
Foto's zijn inmiddels gescanned. Ik wil ze ivm privacy hier nog even niet posten maar er zitten een paar mooie bij. Ik heb analoog maar 1 rol volgeschoten op fp4 en vond dat achteraf doodeng. Ik merk dat ik dan toch voor de zekerheid een heleboel digitaal schiet.

Wat mij vaker opvalt, met name wanneer ik met de Kiev werk, is dat ik op 6x6 veel meer 'gelukte' foto's heb. Ik heb de indruk dat dat iets te maken heeft met de grootte van de zoeker (en van het formaat uiteraard). Je ziet door de zoeker gewoon veel beter wat het gaat worden. Is dat herkenbaar? Het feit dat je maar 12 frames hebt zal vast ook helpen, maar ik heb de indruk dat dat niet alles is.

Met de reflector moet ik duidelijk nog leren werken. Ik heb nu twee flitsers ingezet op 45 graden en die dan op elkaar afgestemd, dus de een veel minder sterk dan de ander.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #17 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:26:27 »
Zeer herkenbaar, ik heb op film ook meer "keepers" dan op digitaal. Vandaar dat ik nauwelijks nog digitaal fotografeer ;)
Ik denkt dat het ook iets te maken heeft met een psychologisch effect, dat ik een foto waar meer tijd in zit, eerder acceptabel vind. Niet zo'n best argument, maar het speelt wel mee. Digitaal wil ik de kadering exact goed hebben, op film crop ik desnoods even iets tijdens het afdrukken.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #18 Gepost op: 7 augustus 2018, 21:40:04 »
Het vierkante formaat heeft er ook mee te maken, mijn ervaring en zeker op statief is het heerlijk om de compositie te bepalen, liggend, staand en vierkant, er gaat veel meer rust vanuit, en  de kleinbeeld kleinbeeld camera op zijn kant is niet mijn ding , de regie  over de reportage voelt mij veel prettiger met het vierkante formaat.
Wim

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:25:12 »
Zeer herkenbaar, ik heb op film ook meer "keepers" dan op digitaal. Vandaar dat ik nauwelijks nog digitaal fotografeer ;)
Ik denkt dat het ook iets te maken heeft met een psychologisch effect, dat ik een foto waar meer tijd in zit, eerder acceptabel vind. Niet zo'n best argument, maar het speelt wel mee. Digitaal wil ik de kadering exact goed hebben, op film crop ik desnoods even iets tijdens het afdrukken.
Ik heb dus op 6x6 of 6x9 ook veel meer keepers dan op 35mm analoog. Ik heb toch het idee dat ik in een slr zoeker niet zo goed kan visualiseren hoe de foto wordt.

Ik gebruik bij dit soort sessies digitaal als polaroid, oftewel om te zien wat het wordt. Wel steeds wisselen tussen rechthoek en vierkant.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:27:24 »
Het vierkante formaat heeft er ook mee te maken, mijn ervaring en zeker op statief is het heerlijk om de compositie te bepalen, liggend, staand en vierkant, er gaat veel meer rust vanuit, en  de kleinbeeld kleinbeeld camera op zijn kant is niet mijn ding , de regie  over de reportage voelt mij veel prettiger met het vierkante formaat.
Wim
Vierkant, ik vind het wel mooi en het lukt me steeds beter om er verrassende composities mee te maken, maar ik vind het niet makkelijker, wellicht zelfs moeilijker.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #21 Gepost op: 7 augustus 2018, 22:34:08 »
Ik heb dus op 6x6 of 6x9 ook veel meer keepers dan op 35mm analoog.
Mja, ik ook wel, maar dat is triviaal - 35mm schiet ik makkelijk een plaatje mee waarvan de uitkomst ongewis is, of gewoon omdat ik zin heb om op het knopje te drukken. Werk ik bewust, dan maakt het formaat niet zoveel uit. Misschien past de verhouding van 6x6/6x7 jou gewoon beter dan 24x36/2:3? Ik herken zelf wel een beetje wat Wim zegt; vierkant is ergens meer rechttoe rechtaan en de ergonomie van je camera is altijd hetzelfde. Maar qua compositie is het gewoon een ander beestje. Martin, het kan natuurlijk gewoon zijn dat doordat je aan een andere verhouding moet wennen, je bewuster aan het kijken bent, minder op automatisme vaart en daardoor beter resultaat boekt. Een beetje het effect wat grootformaat meestal nog op mij heeft - je moet wel trager, dus werkt bewuster, dus levert het meer op.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2018, 09:45:21 »
8 x 10" twee cassettes met 4 mogelijke opnames waar je de hele dag over mag doen. Dan leer je eerst na te denken voordat je op het knopje drukt. Tot overmaat kost het ook nog minimaal 5 minuten voordat je de camera hebt staan en door de "zoeker" kunt kijken. Daar leer je heel snel van om eerst maar de compositie in je hoofd te maken voordat je de hele riedel uitpakt. Het kost moeite maar levert foto's op die meer doordacht zijn.
Overigens niet alleen zaligmakend. Het oefenen van het onderbewustzijn met een kleinbeeldcamera in een splitsecond de juiste compositie te pakken is ook een uitdaging. Het ene lijkt bijna niet zonder het andere te kunnen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2018, 09:51:04 »

Overigens niet alleen zaligmakend. Het oefenen van het onderbewustzijn met een kleinbeeldcamera in een splitsecond de juiste compositie te pakken is ook een uitdaging. Het ene lijkt bijna niet zonder het andere te kunnen.

Zo kun je het ook zien. Ik bereid de foto's eerst met digitaal (klein dus) voor en vervolgens is het ook weer niet zo vreemd dat ik daarna een aardig aantal goede foto's heb op middenformaat.

Overigens dank ik de portretsessies aan jouw advies toen je als reactie op mijn opmerking dat ik het liefst portretten maak, zei: dan moet je een slachtoffer zoeken. Dat heb ik gedaan en het is niet makkelijk, maar het is erg leuk om te doen!

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2018, 20:32:15 »
Ik zou helemaal niet flitsen maar een reflectiescherm(pje) gebruiken, een raam op het noorden geeft het mooiste licht(geen direct zonlicht).

Ik zou hetzelfde doen als collega Frank, daglicht oogt natuurlijker en is zachter, alleen maar voordelen zou ik zeggen :)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 9 augustus 2018, 22:55:21 »
Ik zou hetzelfde doen als collega Frank, daglicht oogt natuurlijker en is zachter, alleen maar voordelen zou ik zeggen :)
Ik ben het hele huis doorgeweest met mijn lichtmeter, maar raamlicht was in dit huis simpelweg niet krachtig genoeg. Als ik er toch mee had willen werken, had ik hp5 enorm moeten pushen en dat heeft zoveel andere nadelen dat me dat geen optie leek.

topsecret-dna