Auteur Topic: Wat gaat hier mis?  (gelezen 250 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Wat gaat hier mis?
« Gepost op: 31 juli 2018, 20:19:00 »
Ik heb eindelijk weer eens mijn Linhof Technica te voorschijn gehaald en ben Vlissingen ingegaan om eens te oefenen in het fotograferen in grootformaat.
Nou heb ik wat vragen over de foto's die ik heb gemaakt in de 2 foto's is er een diagonaal vlak recht boven en een wazig gebied in de linker en rechter onderhoek.
Weet iemand waardoor dat komt.
Foto's genomen op fomapan 100 met een 150mm F5,6 Symmar van Schneider (geen tilt of shift gebruikt).
Ontwikkeld met een Jobo CPE2 met 2520 multitank en 4x5 insert.
1.

2.

(dit negatief zat schuin in de houder en ik heb hem gecropt)
« Laatst bewerkt op: 1 augustus 2018, 00:21:46 door HoodedOne »

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Wat gaat hier mis?
« Reactie #1 Gepost op: 31 juli 2018, 21:04:51 »
Hoeveel negatieven doe je tegelijkertijd in de tank? Ik gebruik ook een Jobo met 4x5 filmhouder en daar kunnen in totaal 6 in maar dan heb je wel kans dat ze elkaar raken - ook merk ik dat ik soms twee negatieven aan 1 kant in dezelfde gleuf schuif.

Ik doe er nu 4 in en dan gaat het meestal wel goed. Een andere verklaring dan negatieven die elkaar raken heb ik niet.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 31 juli 2018, 21:14:02 »
Dat zou het kunnen zijn ,ik heb 6 negatieven tegelijk ontwikkeld.
Bedankt.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 31 juli 2018, 21:21:52 »
Het lijkt trouwens dat je last hebt van lichtlekkage - zie beide hoeken aan de onderkant.

Wat is de staat van je balg? Ik weet niet hoe oud je Linhof is maar bij oudere modellen zijn de balgen vaak niet meer goed.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 31 juli 2018, 22:25:55 »
Ik denk dat Jon op het goede spoor zit. Even checken: je hebt de center column wel in de ontwikkelspiraal zitten, toch? Dat zwarte pijpje wat in de spiraal schuift.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 31 juli 2018, 22:54:41 »
Ik denk dat Jon op het goede spoor zit. Even checken: je hebt de center column wel in de ontwikkelspiraal zitten, toch? Dat zwarte pijpje wat in de spiraal schuift.
Ja , ik heb die fout 1 keer gemaakt daarna nooit meer.
Jon had het ook over mogelijke lichtlekken in de balg dat moet ik nog checken , maar dat zou de wazige plekken in de onderhoeken kunnen verklaren.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 5 augustus 2018, 20:09:15 »
Ik heb de balg gecheckt (maglite er in gestoken) en ik zie geen lichtlekken , dus het probleem ligt ergens anders (misschien een lenshood gebruiken?)

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 5 augustus 2018, 20:31:46 »
Ik heb de balg gecheckt (maglite er in gestoken) en ik zie geen lichtlekken , dus het probleem ligt ergens anders (misschien een lenshood gebruiken?)

Andere opties zijn bijv. langs de lensplank, of de lichtafdichtingen van je achterwand, eventueel je houders? Geen zonnekap heeft er weinig mee te maken, dat geeft hooguit flare - ziet er heel anders uit.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 5 augustus 2018, 21:17:23 »
En is je doka/wisselzak goed donker?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 5 augustus 2018, 22:35:05 »
En is je doka/wisselzak goed donker?
Mijn wisselzak geeft geen problemen bij het ontwikkelen van 35mm en 120 rollen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Online Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 5 augustus 2018, 23:27:42 »
Die diagonale strepen komen volgens mij (en zoals Jon ook al zei) omdat de negatieven tegen elkaar hebben gezeten tijdens het ontwikkelen.
Wat betreft de plekken onder aan de foto; ergens is er een lichtlek. Tussen de filmhouder en de camera ? Balg ? Lensplank ? Balg bevestiging ?
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-