Auteur Topic: werking canon demi  (gelezen 122 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
werking canon demi
« Gepost op: 13 juli 2018, 17:38:13 »
Hoi Allen,

ik ben een beetje in de war. snap niet helemaal hoe deze camera hoort te werken. als ik aan de buitenste ring draai, verander ik op een bepaalde zone de sluitertijd traploos?? terwijl het diafragma ook meecorrigeert??

sowieso gaat het diafragma bij 1/30 maar open tot 2.8 (vergeleken met de schaal), maar kan wel tot (geschat) 2.0 als je em op flits zet??
in ieder geval: de selenium is overleden en ik ga er een zonnecel van een rekenmachine inzetten. nu is de truuk natuurlijk hoe em te calibreren. heeft iemand er eentje te leen zodat ik de wijzers hetzelfde kan doen uitslaan?
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: werking canon demi
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2018, 19:17:35 »
Ik denk dat dat niet gaat werken, een seleniumcel vervangen door een zonnecel uit een rekenmachine, niet alleen is er een zeer groot spanningsverschil tussen die twee cellen maar ook de curve is totaal anders.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2018, 20:33:19 »
eem beetje afwijking vind ik niet erg. 't is een demi, geen technische camera. :-) ik zit aan een combi van zwarte tape en weerstanden te denken. tape om de cel zwakker te maken en weerstanden om de curve een beetje te verleggen.

mijn probleem zit em vooral in het feit dat ik op de camera niet ergens kan aflezen wat de waardes bij een bepaalde stand zijn. de enige die in de buurt komt is de 1/30 met het diafragma op ongeveer 2.8 onderaan de schaal en bovenaan staat 1/250 met  grof gezegd diafragma 16.

dit is mn hulp: http://www.thermojetstove.com/Autoeye/meter.htm
--

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2018, 11:14:09 »
hmm. is er iemand die z'n demi even uit het raam richting lucht wil steken en aflezen waar de meter op staat dan? met wat tape kan ik een deel van de cel afplakken om de max in ieder geval wat realistischer te maken. :-)
--

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2018, 13:20:43 »
goed. ik heb er een 10k trimmer in gezet naar aarde waarbij ik de loper aan de zonnecel heb verbonden en de vaste 10k aansluiting naar de draaispoelmeter. die heeft een inwendige weerstand van 2k. uitgaande van een andere meter met selenium cel en dat het diafragma bij 1/250 ongeveer 22 was, heb ik bij 110 asa de pot ingesteld op maximale uitslag.

nu gaat er een rolletje in om eens te kijken wat de waardes doen.
--