Auteur Topic: Buitenmuseum Enkhuizen  (gelezen 281 keer)

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
Buitenmuseum Enkhuizen
« Gepost op: 12 juli 2018, 22:25:44 »
Genoeg gekletst, ik ga maar eens wat foto's plaatsen.

Dit was een van de eerste keren dat ik (weer) analoog fotografeerde, om de Voigtlander VITO CLR van mijn dochter te testen.
Oktober 2016.

Ik gebruikte een 100 asa hema film die dik 10 jaar over datum was, en op kamertemperatuur bewaard.
Ontwikkeld en afgedrukt bij de hema.

Feedback en tips zijn welkom.

https://www.flickr.com/photos/157107089@N02/shares/4V86ui

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Re: Buitenmuseum Enkhuizen
« Reactie #1 Gepost op: 13 juli 2018, 07:17:02 »
De huiskamer is voor mij het beste - de compositie wordt wat 'zachter' gemaakt door de wat oudere lens op groot diafragma, en de kleurzweem geeft het iets extra nostalgisch.  Het licht bij de molen vind ik ook erg mooi.  Beide foto's hebben last van invallend licht - maar waar vind je nog een zonnekap voor een Vito CLR?

Het leukste is natuurlijk dat je de interesse aan je dochter kunt overdragen.

Overigens heeft mijn Vito (met Lanthar lens) eigenlijk dezelfde eigenschappen.  Heel zacht op f/2.8, en het minste beetje zoninval is te zien op je foto.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2018, 11:21:51 »
100 asa Hema negatief film is duidelijk goed bestand tegen veroudering. De kleuren zien er nog goed uit.

De foto met de molen vind ik mooi - die heeft een sfeervolle lichtval.

Omdat je er om vraagt een paar suggesties; je plaatst twee keer je onderwerp strak in het midden (schaap en dijkpaal). Dat is nog net iets meer cliche dan het naar 1 kant te zetten en de foto een beetje richting te geven. Vooral dieren werkt dat vaak toch net iets mooier. En ook even wachten tot het dier stil staat en een beetje redelijke houding heeft is toch aan te raden. Nu staat ze daar vrij onhandig met die achterpoot en kijkend naar de grond. Maar iemand zal dat juist misschien grappig vinden.

En verder - goed op je horizonnen letten (staan 2 x scheef). Altijd zonde als die scheef staan. Ik kan het weten want ik doe het zelf ook vaak fout  :D - maar er is niks op tegen om dat met de scan even recht te zettten. Je kunt tenslotte je afdruk ook gewoon rechtsnijden.

Jon

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Binnen de lijntjes kan altijd nog.
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2018, 22:21:10 »
bedankt voor de feedback jon en michiel, nuttig.

Ik heb een tijdje gewacht met foto's plaatsen. Deels omdat het technisch vrij complex is,
maar ook koudwatervrees omdat hier ook wel eens iemand gezellig wordt afgebrand.

Maar dit is input waar ik wat aan heb, ik ga vaker foto's plaatsen.

(en inderdaad, ik ben zo iemand die opzettelijk gewacht heeft tot het schaap vreemd stond. Ministry of funny walks enzo)

groeten uit Purmerend

Jos
(sir_canalogue op instagram)

Offline Martien1974

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 16 juli 2018, 11:46:19 »
Ik vind die molen mooi gekaderd. Maakt het met die lichtval een fijne foto

topsecret-dna