Auteur Topic: Zorki 3  (gelezen 414 keer)

Offline MeikeA

• Regelmatige bezoeker
  • **
Zorki 3
« Gepost op: 12 juli 2018, 21:24:28 »
Deze week binnen gekomen, gelukkig niet voor rare bedragen die ze vragen.
Alleen een cla nodig

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Zorki 3
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2018, 21:51:02 »
Dat is een mooie en zeer zeldzame Zorki-3, wel jammer van die deuk in de lens.

Ik heb de opvolger de 3M, daar zit het langzametijden mechanisme op dezelfde plaats als de Zorki-3-S en de 4.
(de 3M is wat minder zeldzaam en de 3-S of 3-C in het Cyrillisch is gelijk aan de Zorki-4 zonder zelfontspanner)

Offline MeikeA

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2018, 23:33:56 »
Klopt maar heb z'n spanner voor de lens en de deuk is niet groot dus hoop dat het me lukt om hem er uit te krijgen.
Die 3M ziet er ook mooi uit en zeker op een aambeeld.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 juli 2018, 00:00:42 »
Klopt maar heb z'n spanner voor de lens en de deuk is niet groot dus hoop dat het me lukt om hem er uit te krijgen.
Die 3M ziet er ook mooi uit en zeker op een aambeeld.

Ja dat mini aambeeldje had ik van mijn broer gehad in de periode dat ik mijn 3M aan het reviseren was, het leek mij ook wel toepasselijk om de 3M te fotograferen in Soviet stijl onder het toeziend oog van Marx, Engels en Lenin.  :D

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 juli 2018, 17:05:18 »
Heel mooi (aam)beeld zo Fred. Heb je ook een hamer en sikkel op die schaal?

Als ik het goed begrijp zijn de Zorki's de Harley Davison's onder de camera's.
Erg mooi als je van sleutelen houdt;-)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 juli 2018, 17:43:19 »
Wat is er mis met Harley-Davidson?

Mijn brommert is een Harley-Davidson FXEF uit 1980.  0:)

En Zorki's blijf je niet aan sleutelen maar ze zijn minstens 40 jaar oud en dan wordt het wel eens tijd voor een service.  <:)

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 juli 2018, 22:09:07 »
oei oei, dan moet ik op mijn woorden passen!
Een zorki fan met een harley.
Straks wordt het AFF verboden door de rechter als criminele organisatie.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 13 juli 2018, 22:11:18 »
Ik heb twee Zorki's-6 en die zijn net zo betrouwbaar als mijn Leica M7. Ze zijn wel gereviseerd, 1 in Oekraine en 1 bij Milo. Zo ook eea. aan objectieven: J-8, J-9, J-12, I-61, I-50.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 13 juli 2018, 22:11:49 »
Jij hebt lef. Een Harley zonder zijtassen met gereedschap.... ::)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 13 juli 2018, 22:39:00 »
Jij hebt lef. Een Harley zonder zijtassen met gereedschap.... ::)

Ja dat gereedschap had mijn zwager harder nodig voor zijn Kawasaki  ^^, ik reed vrolijk rond en hij was weer met zijn wekelijkse revisie bezig.   :'(<:)

oei oei, dan moet ik op mijn woorden passen!
Een zorki fan met een harley.
Straks wordt het AFF verboden door de rechter als criminele organisatie.

Je kan een vereniging of stichting verbieden maar niet dat je als individu gezellig bij elkaar komt om motor te rijden of te fotograferen, het AFF zijn onverenigde individuen die soms samen dingen ondernemen je kan nou eenmaal een individu niet verbieden om individu te zijn. :D

Ik heb twee Zorki's-6 en die zijn net zo betrouwbaar als mijn Leica M7. Ze zijn wel gereviseerd, 1 in Oekraine en 1 bij Milo. Zo ook eea. aan objectieven: J-8, J-9, J-12, I-61, I-50.

De Zorki-6 is net als de Zorki 1 & 2 wat minder storingsgevoelig dan de  3 & 4, maar ook die laatste zijn als deze goed worden onderhouden redelijk betrouwbaar maar zoals ik al eerder schreef, de Zorki's worden al 40 jaar niet meer gemaakt dus als het inmiddels al niet gebeurt is dan wordt het voor de meeste van deze camera's toch echt wel tijd voor service.

Soms is ook een Zorki zo intensief gebruikt dat deze behoorlijke slijtage vertoont dan is een CLA niet meer voldoende maar moet je aan revisie gaan denken en dat is zeker bij de Zorki-4 niet altijd de moeite meer waard, van de Zorki-4 zijn 1,7 miljoen exemplaren gemaakt dit is dus geen zeldzame camera, de oudere Zorki's zijn wat zeldzamer en dan is een revisie nog te overwegen.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • genster.nl
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2018, 06:37:02 »
Ik heb nooit echt goed naar een Zorki gekeken  0:) maar het zijn toch wel hele mooie camera's.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2018, 09:27:57 »
Binnenkort heb ik er weer 1 over. Met orginele I-50. Beide ook helemaal gereviseerd.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2018, 10:59:15 »
Ja dat mini aambeeldje had ik van mijn broer gehad in de periode dat ik mijn 3M aan het reviseren was, het leek mij ook wel toepasselijk om de 3M te fotograferen in Soviet stijl onder het toeziend oog van Marx, Engels en Lenin.  :D
Heel mooi gedaan!

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 14 juli 2018, 10:59:59 »
Ja dat gereedschap had mijn zwager harder nodig voor zijn Kawasaki  ^^, ik reed vrolijk rond en hij was weer met zijn wekelijkse revisie bezig.   :'(<:)
Tja, ik heb een Kawasaki  :)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 14 juli 2018, 12:17:29 »
Binnenkort heb ik er weer 1 over. Met orginele I-50. Beide ook helemaal gereviseerd.

Ik ben al voorzien van een perfecte Zorki-6, maar ik zoek nog wel een Zorki-1 of FED-1 het liefst defect maar wel compleet.

Mijn Zorki-3M had ik gekregen bij een deal, als ik een voormalig forumlid een gave Zorki-4 kon tonen dan kreeg ik al zijn FSU camera's ik was die dag dus 6 FSU camera's en een Yashica Electro 35 rijker.

De Zorki-3M was lastig te reviseren omdat de meeste schroefgaten in de sluiterkrat waren uitgelubberd, gelukkig kon ik dit nog oplossen met wat overmaat schroefjes.