Auteur Topic: RA4 op kamertemperatuur?  (gelezen 395 keer)

Offline michiel

• Regelmatige bezoeker
  • **
RA4 op kamertemperatuur?
« Gepost op: 11 juli 2018, 21:56:02 »
Hallo, ik begrijp dat C41 heel gevoelig is voor temperatuurschommelingen.  Maar ik lees ook weer (op het internet, waar je voor elke stelling voor- en tegenstanders kunt vinden) dat RA4 prima te doen is op kamertemperatuur - mits je de ontwikkeltijd verlengt.

Kan dit kloppen?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: RA4 op kamertemperatuur?
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 23:13:49 »
Ik doe het altijd op kamertemperatuur. Het werkt. Ontwikkeltijd ca 2 minuten. De kleurbalans zal iets anders zijn dan met hogere temperaturen, dus je moet de filtering daarop aanpassen. De resultaten zijn voor mij alleszins acceptabel.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2018, 14:17:57 »
Hier nog 1. Er zijn andere dingen die je bij afdrukken in kleur bezig gaan houden, zoals het feit dat je ogen al na een paar seconden de fouten in je kleurbalans volautomatisch herstellen. Een setting om dat uit te zetten door een aantal keer aan je oorlelletje te trekken was wel handig geweest. Maar wie weet ontdekken we die nog.

Geduld en liefst niet teveel verschillende soorten film gebruiken. En niet eindeloos op 1 foto blijven proberen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2018, 16:57:05 »
Hier nog 1. Er zijn andere dingen die je bij afdrukken in kleur bezig gaan houden, zoals het feit dat je ogen al na een paar seconden de fouten in je kleurbalans volautomatisch herstellen. Een setting om dat uit te zetten door een aantal keer aan je oorlelletje te trekken was wel handig geweest. Maar wie weet ontdekken we die nog.

Daarvoor had je toch die kleurenkaart in de DoKa zodat je het gelijk na het afdrukken kunt vergelijken?
(test-)afdruk klaar, licht aan en kleuren vergelijken met je kleurenkaart en de 'reset' heeft plaatsgevonden.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 12 juli 2018, 17:03:29 »
Daarvoor had je toch die kleurenkaart in de DoKa zodat je het gelijk na het afdrukken kunt vergelijken?
(test-)afdruk klaar, licht aan en kleuren vergelijken met je kleurenkaart en de 'reset' heeft plaatsgevonden.
Als het zo simpel was, had je me niet horen klagen. Bij elke waarneming duurt hetinder dan een seconde voor je brein alweer één of andere aanpassing aanbrengt.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #5 Gepost op: 12 juli 2018, 18:21:41 »
De beste resultaten had ik vroeger met de RA-4 kamertemperatuur kit van Amaloco, op 28C in mijn ACP. Elke 2x 30S een kleuren foto.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline hasse

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2018, 13:25:11 »
Vroeger was 28K˚C ook geen kamertemperatuur net als nu trouwens.
En Amaloco kleur chems zijn van de aardbodem verdwenen.
Met deze informatie kan de vraagsteller natuurlijk niet veel.

Online Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2018, 17:24:24 »
Vroeger was 28K˚C ook geen kamertemperatuur net als nu trouwens.
En Amaloco kleur chems zijn van de aardbodem verdwenen.
Met deze informatie kan de vraagsteller natuurlijk niet veel.
Op dit moment is 28 graden bij mij wel degelijk kamertemperatuur. En als de zomer nog wat langer duurt 30 graden ook. Feit is dat 28 graden wat makkelijker te bereiken is dan 38 graden. En natuurlijk kan de vraagsteller met jou antwoord ook verdomd weinig. Als je er aan toegevoegd had welke chemicaliën of merken de vraagsteller kan komen is jou bijdrage natuurlijk een stuk nuttiger te noemen. Ik zit er niet zo in in het kleruenvergrotern maar Fuji en Tetenal die verkopen meen ik nog RA4 chemicalien. Een googlesearch zal wonderen doen.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2018, 17:35:34 »
RA4 kun je nog krijgen van Fuji (Hunt), Kodak, Rollright en Tetenal, als ik me niet vergis. Bij mijn weten lenen alle typen zich voor ontwikkeling op lagere temperatuur. Kamertemperatuur is doorgaans iets van 18-21C; ik heb zelf RA4 gedaan tot ca 16C met de genoemde ontwikkeltijd van 2 minuten. Met een verse blix hoeft de blix tijd niet te worden aangepast; blixen gaat doorgaans binnen een seconde of 40 op kamertemperatuur.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline michiel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 14 juli 2018, 19:07:54 »
Mijn vraagstelling was ook niet heel erg duidelijk, excuses.  Onder 'kamertemperatuur' versta ik dat je de temperatuur in de kamer meet, en de ontwikkeltijd daarop aanpast, zoals ook voor zwartwit filmontwikkeling wordt gedaan.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 14 juli 2018, 21:23:44 »
Hoe hoger de temperatuur des te sneller het gaat. RA-4 doe je normaal op 30C of 35C. Daar zijn de snelheden van de doorloop machines op ingesteld: Vaak 2x30s of 2x 45s. Momenteel gebruik ik de RA-4 chemie van Rollei/Fuji-Hunt.

Met het sluiten van de Amaloco fabriek in Ommen, Augustus 2008 is 80% van het Amaloco programma verdwenen. De resterende 20% wordt momenteel gemaakt (onder Amaloco label) bij Tetenal in Norderstedt, Duitsland.

Ik heb zelf bijna 10 jaar lang de export voor Amaloco Photochemicals B.V. te Ommen gedaan voor midden- en oost Europa.
Роберт

Offline michiel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 14 juli 2018, 22:13:51 »
Het klinkt alsof de consensus is - en volgens mij is het bestaan van een consensus op dit soort onderwerpen al iets dankbaars - dat het goed te doen is, mits je bereid bent met filters de kleurzweem te corrigeren.

Dat is heel bemoedigend, dank! :)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 14 juli 2018, 23:09:11 »
Goed om te weten: RA4 is in praktijk een "develop to completion" proces, wat betekent dat iets langere ontwikkeling, binnen redelijk ruime marges, goed resultaat oplevert. Heel nauwkeurig de temperatuur meten en de ontwikkeltijd aanpassen is dus niet nodig; zolang je ontwikkeling maar lang genoeg is. Een halve minuut extra doet in mijn ervaring geen pijn.

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 15 juli 2018, 09:51:08 »
Domme vraag van een niet kleuren doka ervaren lid :)
Is dit een film ontwikkelaar of een papier ontwikklaar ?
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #14 Gepost op: 15 juli 2018, 09:53:36 »
RA-4 is een Kodak standaard voor het ontwikkelen van kleuren foto's op RA-4 kleuren papier. Het is een proces uit begin jaren 90, althans toen ben ik er ook mee begonnen. Een kleuren papierontwikkelaar dus.

Amaloco heeft begin jaren 90 het RA-4 koud-procede gekocht van Schmid-Klein uit Duitsland. Ik heb daar nog 1 flesje van liggen.
Роберт

topsecret-dna