Auteur Topic: Oliedruk levert een negatief beeld  (gelezen 224 keer)

Offline Fotoko

• Nieuw
  • *
Oliedruk levert een negatief beeld
« Gepost op: 11 juli 2018, 12:44:21 »
Een jaar geleden heb ik eens een oliedruk gemaakt. Gelatine op aquarelpapier, gevoelig gemaakt met ammoniumdichromaat en een (digitaal gemaakt) negatief er op afgedrukt. Gespoeld, gedroogd, geweekt en van ets-inkt voorzien. Het resultaat was een positief dat herkenbaar was als een portret, maar daar was dan ook alles mee gezegd. Een vlekkerig nauwelijks herkenbaar beeld.
Deze week maar weer eens geprobeerd, nu op yupo (kunststof papier).
Precies dezelfde werkwijze met een heel redelijk resultaat, met één probleem. Het leverde een negatief beeld op. Heeft iemand een idee hoe dit kan? De oplossing ligt nogal voor de hand: van een positief transparant werken. Maar alle informatie die ik kan vinden zegt dat van een negatief gewerkt moet worden. Dus?????
Alvast bedankt voor het meedenken.

Ko

Offline Miller

• Vaste bezoeker
Re: Oliedruk levert een negatief beeld
« Reactie #1 Gepost op: 11 juli 2018, 23:37:21 »
Leuk om te lezen over je experimenten.
Mijn ervaring beperkt zicht tot wat kooldrukken, waarbij gelatine en chromaatzouten ook een hoofdrol vervullen bij de opbouw van het beeld. Ik werk ook met digitale negatieven. Het lijkt me, dat digitale negatieven voor beide drukken vergelijkbare eigenschappen moeten hebben, maar je mist bij oliedruk ten opzichte van kooldruk de blokkerende werking van het pigment in de gelatine.
Bij oliedruk lijkt me het bepalen van een goede belichtingstijd lastiger, omdat het zichtbare beeld pas ontstaat bij het opbrengen van de inkt. Ik zou me voor kunnen stellen, dat een te lange belichting een vlekkerig en nauwelijks zichtbaar beeld oplevert. Maar een te dunne gelatinelaag kan ook problemen opleveren, evenals een te groot reliëf, dat makkelijk kapot stoot bij het opbrengen van de inkt. Alle mij bekende literatuur gaat uit van een negatief dat na belichting en inkten een positief beeld moet opleveren.
Misschien kan je scans plaatsen van je experimenten?
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline Fotoko

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2018, 19:51:34 »
Hallo Frans,

Het bepalen van de belichting bij een oliedruk valt mee. Je ziet namelijk een beeld ontstaan in de gevoelig gemaakte laag. Het geel van de dichromaat wordt bruin waar het belicht wordt.
Na nog wat geëxperimenteer denk ik dat het positief-positief (of negatief-negatief) effect bij mijn oliedrukken ontstaat door het gebruik van yupo. Het is kunststof en wordt dus niet nat. Het water uit de gezwollen gelatine verdampt vrij snel (mooi weer hier) en de inkt nestelt zich in de gezwollen gelatine. Door redelijk hard met de roller er over te gaan verdwijnt de inkt op de plaatsen die niet gezwollen zijn (belicht dus). Maar ik geef mijn analyse graag voor een betere.
De eerste resultaten hangen te drogen en dat duurt nog even maar scans volgen.
Overigens heb ik ook bij kooldrukken veel plezier van yupo. Het werkt erg prettig, als overdrachtpapier (herbruikbaar) en als definitieve drager. Zie:  https://www.flickr.com/photos/krokolonel/40599809282/in/dateposted-public/     en  https://www.flickr.com/photos/krokolonel/39931930804/in/dateposted-public/  en  https://www.flickr.com/photos/krokolonel/40599831082/in/dateposted-public/  .

Groet,

Ko

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 12 juli 2018, 23:40:49 »
Uit een beschrijving van L.J.A.D. Creyghton:
"Naarmate de foto meer indroogt zullen de witte partijen te veel inkt gaan aannemen.
Door de druk nog een keer in koud water te wellen, af te zemen en met een schone, droge kwast te behandelen kunnen deze lichte partijen worden opgehelderd".
Deze beschrijving gaat weliswaar over broomoliedruk, maar oliedruk en broomoliedruk werken volgens hetzelfde principe.
In dit Youtube filmpje worden de lichte partijen van een oliedruk in het tweede waterbad opgehelderd:
https://youtu.be/C9Uxug9z2P4
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline Fotoko

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 21 juli 2018, 14:20:12 »
De oliedrukken op yupo met onverwachte resultaten (zie vorige bijdragen) hebben tot wat verder geëxperimenteer geleid. Hieronder twee afdrukken op yupo van een postief transparant.

yupo2 by Ko Oosterwijk, on Flickr

yupo1 by Ko Oosterwijk, on Flickr

En na een paar mislukte pogingen op papier kwam er toch een afdruk van een negatief, die ook nog enigszins te herkennen was als een portret.

papier by Ko Oosterwijk, on Flickr

Hierbij is olieverf gebruikt; waarschijnlijk werkt (meer stroperige) ets-inkt beter.  Ik blijf verder experimenteren. Moedig voorwaarts.

Ko

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2018, 14:46:56 »
Als je geen etsinkt hebt, kun je olieverf wat stijver proberen te maken. Daar kun je van alles voor gebruiken, zelfs noodoplossingen als talkpoeder werken best goed.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Fotoko

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2018, 15:04:01 »
Bedankt voor de tip Koraks. Maar ik kwam gisteren toch langs Peter van Ginkel in Arnhem en heb een pot etsinkt gekocht.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2018, 16:18:43 »
Dat is wel zo makkelijk!
Je zegt een pot, maar wat voor inkt is dat dan? Charbonnel? Ik vraag het omdat je tegenwoordig ook watergebaseerde drukinkt hebt en die lijkt me niet geschikt voor deze techniek.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2018, 16:23:14 »
Leuk dat je wat beelden laat zien.
Ik heb gisteren een tubetje Gerstaecker Kupferdruckfarbe gekocht, ik wil ook wel eens wat gaan proberen. Dat is op basis van lijnolie.
Maar eerst moet de temperatuur wat naar beneden.
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

Offline Fotoko

• Nieuw
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2018, 17:28:16 »
Charbonnel encre taille douce, volgens mij op oliebasis.

topsecret-dna