Auteur Topic: Hoe lees je een flitser af?  (gelezen 657 keer)

Offline Nikeetah

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Analoge Kiekjes
Hoe lees je een flitser af?
« Gepost op: 7 juli 2018, 16:14:57 »
Goedemiddag allen!

Ik heb een kleine Olympus Trip 35 die ik eigenlijk altijd bij mij draag voor snelle snapshots. Nu wil ik ook graag binnen wat foto’s maken tijdens feestjes met vrienden etc, maar met een ASA van maximaal 400 heb ik (zonder te testen) de conclusie getrokken dat ik dan waarschijnlijk beter kan flitsen ivm de donkere ruimte. Nu heb ik gelukkig een analoge flitser die bij de Ricoh camera zat die ik van mijn vader kreeg die werkt op de Trip 35, maar ik wil graag even checken of ik het gebruik van deze flitser wel goed begrijp voordat ik zomaar wat ga schieten met flitser.

Stel ik heb een rolletje van 400 ASA in de camera en de persoon die ik op de foto wil zetten is 2.5 meter van mij verwijderd, klopt het dan dat ik het diafragma van de camera moet instellen op 16? 
Lees ik het schema zo goed af?

Tot slot nog een klein vraagje, wat houden de groene en rode streep in? Op de voorkant van de flitser zit een schuifje waarmee je de flitser kan instellen op groen, M, of rood. Ik ben benieuwd waar dit voor staat (M is manual gok ik?) 

Een heel bericht, hopelijk is het een beetje duidelijk en ik ben benieuwd naar jullie antwoorden 😊
Ricoh Auto TSL EE | Canon AV-1 | Canon A1 | Olympus Trip 35 | insta: @analogekiekjes

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Hoe lees je een flitser af?
« Reactie #1 Gepost op: 7 juli 2018, 16:48:24 »
M is inderdaad manual, dan mag je zelf het diafragma opzoeken in de tabel en instellen dit is afhankelijk van de afstand.
Zoals jij het begreep met een 400 Asa film op 2,5 meter is het diafragma inderdaad f16.

bij de andere standen meet de flitser het gereflecteerde flitslicht en stelt dan zelf de flitskracht in, zodoende hoef je het diafragma maar een keer in te stellen de groene of de rode stand is weer afhankelijk van de maximale afstand onderwerp-camera van het moment.
Bijvoorbeeld: tot 5 meter is het diafragma f4 bij 100 ASA in de groene stand.
In de M stand kijk je eerst wat de afstand is bij een bepaalde filmgevoeligheid en dan zoek je in de tabel naar het bijbehorende diafragma.

Dit in het kort.
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2018, 16:56:20 door Fred »

Offline Nikeetah

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Analoge Kiekjes
« Reactie #2 Gepost op: 7 juli 2018, 17:02:37 »
Super uitleg! Dank je wel Fred  ^^
Ricoh Auto TSL EE | Canon AV-1 | Canon A1 | Olympus Trip 35 | insta: @analogekiekjes

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #3 Gepost op: 7 juli 2018, 19:21:59 »
In manuel mode geldt voor ELKE flitser: F (Diafragma) = Richtgetal v.d. flitser / afstand (in m).
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 7 juli 2018, 22:31:01 »
In manuel mode geldt voor ELKE flitser: F (Diafragma) = Richtgetal v.d. flitser / afstand (in m).

En richtgetal wordt opgegeven bij 100 ASA  :)

Offline PeterE

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 7 juli 2018, 23:03:12 »

En richtgetal wordt opgegeven bij 100 ASA  :)
Ik zit net even op een tabelletje van een oude flitser te kijken. Richtgetal is opgegeven voor Asa/Iso 100 inderdaad. Bij Asa 200 wordt het diafragma vermenigvuldigd met 1,4 en bij Asa 400 nog een keer.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 9 juli 2018, 10:08:54 »
Citaat
Bij Asa 200 wordt het diafragma vermenigvuldigd met 1,4 en bij Asa 400 nog een keer.

Dat heet een stop. Net zoals dat het verschil tussen 100 en 200 iso een stop is, of het verschil tussen 1/125 en 1/250 sec een stop is. Het kan geen kwaad de standaard diafragma reeks uit je hoofd te leren: 1 - 1.4 - 2.0 - 2.8 - 4 - 5.6 - 8 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 - 90 geeft telkens een verdubbeling of halvering van de hoeveelheid licht die door de lens komt. Wanneer het iso getal een stop omhoog gaat, moet het diafragma een stop dicht om de film goed te belichten.

Bedenk wel dat bij het flitsen de sluitertijd amper invloed heeft op je lichthoeveelheid, vermits je tenminste de synchronisatietijd gebruikt. Wat er bij een langere tijd gebeurt is dat de verhouding tussen flitslicht en omgevingslicht verschuift: bij een langere tijd is er meer omgevingslicht beschikbaar, terwijl de hoeveelheid flitslicht gelijk blijft. Vooral handig bij invulflitsen, zeker wanneer je een camera hebt met een flotte synchronisatietijd.

Offline Nikeetah

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Analoge Kiekjes
« Reactie #7 Gepost op: 9 juli 2018, 20:56:38 »
Handige info Huub, thanks

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #8 Gepost op: 9 juli 2018, 21:43:16 »
Bedenk wel dat bij het flitsen de sluitertijd amper invloed heeft op je lichthoeveelheid, vermits je tenminste de synchronisatietijd gebruikt. Wat er bij een langere tijd gebeurt is dat de verhouding tussen flitslicht en omgevingslicht verschuift: bij een langere tijd is er meer omgevingslicht beschikbaar, terwijl de hoeveelheid flitslicht gelijk blijft. Vooral handig bij invulflitsen, zeker wanneer je een camera hebt met een vlotte synchronisatietijd.
Dit laatst is echt heel handige info om goed tot je door te laten dringen. De tijd dat de flitser licht geeft is zo kort dat het als het ware de sluitertijd voor het onderwerp bepaalt. Er bestaat zoiets als 'flitsen op het achterste of tweede gordijn'. Dat betekent dat de flitser afgaat vlak voordat de sluiter dichtgaat. Je moet je voorstellen dat een flits van een flitser slechts 1/20.000ste seconde duurt. Als je dan een sluitertijd instelt van 1/8ste dan houdt je nog heel veel tijd over om 'te bewegen'. Achterlichten van rijdende auto's komen zo ook daadwerkelijk achter de auto op de foto. Als je zou flitsen op het voorste of eerste gordijn dan staan de strepen van de achterlichten door de auto heen.
Met bewegende onderwerpen is het goed duidelijk te maken zoals op deze site.

http://fotoinspiratieplekbreda.blogspot.com/2011/11/flitsen-op-het-tweede-gordijn.html

Deze is ook leuk om te bekijken.

https://www.eoszine.nl/327588/07-Flitsen%2C-Av-stand.html

« Laatst bewerkt op: 9 juli 2018, 21:47:31 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline rvanstormbroek

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Beeld in heden terugbrengen naar het verleden
« Reactie #9 Gepost op: 9 juli 2018, 23:47:07 »
Interessant stukje leuk om zelf uit te proberen