Auteur Topic: Nog een paar veren.  (gelezen 205 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Nog een paar veren.
« Gepost op: 4 juli 2018, 16:27:41 »
Voor mij was het vandaag even te warm om de straat op te gaan, niet alleen vanwege mijn pigmentloze velletje maar ook omdat ik met die hitte zowat geen lucht meer krijg.
Ik wilde mijn tijd vandaag toch nuttig besteden en ben even aan het experimenteren geslagen met veren voor een Zenit spiegelmechanisme en voor het langzame-tijden mechanisme van een Zorki-4.

Voor het spiegelmechanisme heb ik een linksgewonden veer nodig en voor het langzame tijden-mechanisme een rechtsgewonden veer.

Beide veren werken goed maar ik ben niet tevreden met de vorm van deze veertjes maar daar was het ook een experiment voor.  ^^

De veer voor het spiegelmechanisme is wat te conisch de volgende keer een veer wikkelen die wat stomper is en alleen aan de bovenzijde wat ronder afloopt.

De veer voor het langzame-tijden mechanisme is wel goed qua vorm maar mag twee wikkelingen meer hebben.

De wikkelingen van de veer voor het spiegelmechanisme hebben spaties zodat de veer tijdens het spannen ruimte genoeg heeft want als de wikkelingen tegen elkaar zitten en de veer wordt gespannen dan schieten de wikkelingen over elkaar met als gevolg dat de boel vast zit.

De rechts en de linksgewonden veer.

De veer op het spiegelmechanisme.

De veer op het langzame tijden mechanisme.

Offline loek schenk

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Nog een paar veren.
« Reactie #1 Gepost op: 4 juli 2018, 17:37:24 »
Fred als altijd, indrukwekkend !

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 4 juli 2018, 17:43:27 »
Mijn complimenten, ik doe het je niet na.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #3 Gepost op: 4 juli 2018, 20:38:30 »
Knap werk weer Fred.
Gr. Joop

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #4 Gepost op: 4 juli 2018, 22:19:25 »
Ja, geweldig hoe je dat doet.
Is dat nou wel of niet 'gewoon' winden of moet je ook nog harden en ontlaten en van die dingen?
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 4 juli 2018, 22:38:25 »
Draad voor dit soort veren is ready to use na het winden alleen nog oogjes en haakjes buigen en dan is het klaar voor gebruik.

Als je draad gebruikt wat niet voor veren is gemaakt maar wel een hoog koolstof gehalte heeft dan kan je het wel harden en ontlaten maar ga er maar vanuit dat draad onder de 1 mm heel snel verbrand en dan breekt het tijdens buigen, bij het ontlaten moet het heel langzaam afkoelen en dun draad koelt al te snel af als je het uit de vlam haalt dus dat moet echt in een oven ontlaten worden om een gecontroleerde langzame afkoeling te krijgen.

Veel soorten ijzerdraad hebben een zeer laag koolstofgehalte en dan is het niet te harden.

Dikke veren en dan heb ik het niet over de veertjes in een camera maar echt dikke veren worden gemaakt van laag koolstofhoudend staal dat in een kolen vuurtje gecementeerd wordt dan trekt het koolstof in de buitenste laag waardoor deze harder wordt, de kern blijft wel zacht.

topsecret-dna