Auteur Topic: Aanrader groothoek lens voor 4x5  (gelezen 1126 keer)

Offline JTH

• Regelmatige bezoeker
  • **
Aanrader groothoek lens voor 4x5
« Gepost op: 1 juli 2018, 23:10:09 »
Hallo!

Wat is een aanrader groothoek lens voor een 4x5 camera (Linhof technika III). Ik heb nu alleen de 150mm schneider kreuznach, maar je merkt met architectuur fotografie dat dat wel erg krap is. Ik ben bewust van de schneider angulon lenzen, maar heb er geen ervaring mee. Zit er veel verschil in kwaliteit tussen de lenzen?

En kan iemand van jullie inschatten wat het brandpunt van de onderstaande foto’s is? De foto’s zijn van Laurent Kronental en ik weet dat hij ook 4x5 gebruikt.

https://goo.gl/images/Y81NZG
https://goo.gl/images/Azijtm
https://goo.gl/images/3SvUey

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Aanrader groothoek lens voor 4x5
« Reactie #1 Gepost op: 2 juli 2018, 00:33:30 »
Ik denk dat alleen de laatste foto genomen is met een lens die op 4x5 een groothoek is. De andere twee niet.

Zelf heb ik alleen ervaring met de Schneider Angulon 90 mm f6.8 en de Schneider Super Angulon 90mm f8. De Angulon licht 4x5 maar net uit en moet je vooral op hele kleine diafragma's gebruiken.  Je hebt geen mogelijkheid om de shiften of tilten. Het is wel een hele lichte en kleine lens. Bij de Super Angulon is dat precies andersom  - veel grotere en zwaardere lens en je kunt er wel mee shiften en tilten. Ik vind beide aanraders zolang je de beperkingen maar kent.

Fuji en Nikon hebben ook 90 mm in het assortiment - geen ervaring mee maar je zult er zeker geen slechte lens aan kopen. Ik zag laatst ook een 90 mm Topcor voorbij komen. Ik gok dat dat ook een prima lens is.

Je kunt natuurlijk ook nog kijken naar kortere lenzen (75 bijv.) maar kijk dan wel eerst wat je camera aan kan. Je komt dan met je lens vrij dicht in de behuizing van de Technika III te zitten - je hebt waarschijnlijk een lensplank nodig die verdiept is. Voor een Technika III is dat misschien lastig te vinden want die gebruiken niet de latere standaard Technika lensplanken.

Jon
« Laatst bewerkt op: 2 juli 2018, 10:50:39 door Jonnie88 »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 2 juli 2018, 01:12:11 »
Een overzicht van groot formaat lenzen voor 4x5. Alles tot 125mm wordt als groothoek gezien, maar de 75 en 90mm lenzen zijn het meest voorkomend.

http://www.largeformatphotography.info/lenses/LF4x5in.html
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 juli 2018, 06:26:47 »
Met een Linhof technika III zijn je mogelijkheden voor groothoek zeer beperkt. Door het kleine lensplankje kun je geen lenzen gebruiken waarvan de achterste lensgroep groter is dan het gat in de camera.
Verder zal een verdiept lensplankje voor een copal 0 sluiter onmogelijk zijn.
Om te beginnen zou je kunnen meten bij jou camera wat de minimale afstand kan zijn tussen filmvlak/matglas en lensplank. Als dat net iets minder is dan 9 cm zou je kunnen proberen met een 90mm lens met een kleine achtergroep. Maar het zou verstandig zijn als je voordat je iets koopt je de lens op jou camera uit kunt proberen. De kans dat je iets koopt wat niet gaat werken is aanwezig.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 juli 2018, 07:25:47 »
Bij Gary aansluitend:bovendien is het werken met een verdiept lensplankje niet prettig, temeer daar de Linhof toch al vrij kleine lensplankjes
gebruikt. Instellingen (diafragma, sluitertijd) aan het objectief zijn daardoor lastig voor fotografen met stevige vingers. Er zijn wel haakse verloopstukjes voor de draadontspanner in de handel, maar het blijft tobben. Uiteindelijk is een verdiepte lensplank een noodoplossing.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #5 Gepost op: 2 juli 2018, 07:52:35 »
Als je zelf voor een lens plankje voor de Technica III zorgt mag je bij mij een Fuji SW 90/8 uit proberen. Ik heb ook een Super Angulon 90/5.6 die je mag proberen, maar die is niet te koop.
Ik woon in Den Haag, dus als dat te bereizen is voor je ben je welkom :).

Roy

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2018, 08:47:30 »
Citaat
Zit er veel verschil in kwaliteit tussen de lenzen?

Het korte antwoord is: Nee. Er is verschil in beeldcirkel, lichtsterkte en coating, maar (vrijwel) alle 90mm lenzen voor grootformaat zijn meer dan goed genoeg voor de meeste fotografen. Je zult subtiele verschillen zien als je een vergelijkend onderzoek gaat doen - contrastoverdracht, microcontrast, kleurweergave - maar in de dagelijks praktijk is het amper relevant wat je gebruikt en zul je de verschillen op een gemiddelde 40x50 afdruk niet zien.

In aanvulling op Jonnie: ik vond de 90mm angulon lens erg lastig scherpstellen omdat je vrijwel niets ziet op je matglas. Wat dat betreft is de super angulon, ook als hij een halve stop langzamer, een stuk beter.

En als je echt los wilt qua informatie over grootformaatlenzen: https://onedrive.live.com/?authkey=%21AL8%5FbPxCLJzxCj4&cid=8D71BC33C77D1008&id=8D71BC33C77D1008%212145&parId=root&o=OneUp Deze link bevat een overzicht van ontzettend veel online informatie.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
  • Mijn toenmalig werkbeest
« Reactie #7 Gepost op: 2 juli 2018, 10:43:28 »
Zelf gebruik ik op de Technika de Super Angulon 8/90 mm, met  zoals hier al vermeld het verzonken objectief planklje,wat niet prettig werkt.
Sinds enige tijd  heb ik ook een Rodenstock Apo-Sironar-N 5.6/135 mm ,wat niet veel verschil met de 150 mm uitmaakt maar soms wel voldoende is,deze zit op een normaal lensplankje wat prettiger werkt.
De 8/90 mm is wel een goed objectief,door de kast van de Technika is maar een beperkte verstelling mogelijk.
De Master Technika die later is uitgebracht heeft een luikje dat opgeklapt kan worden zodat in de hoogte er meer verstelling mogelijk is.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 2 juli 2018, 13:44:44 »
Hoe groot is trouwens het gat van de Linhof III plankjes? Ik heb eventueel een sinaron 90mm f6.7 en een fujinon 105mm f8 in de aanbieding.

Offline JTH

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 4 juli 2018, 20:22:31 »
Bedankt voor jullie reacties. Bedoelen jullie met de minimale afstand van het matglas tot de lensplank foto 2? Dan is het de minimale afstand ongeveer 9,5cm.

http://i63.tinypic.com/op1tlw.jpg
http://i68.tinypic.com/28imihz.jpg bij deze is het ongeveer 9,5cm

http://i66.tinypic.com/11t3p0h.png lensplank gat van camera is ongeveer 7,0cm en van lensplankje 3cm http://i66.tinypic.com/30bnx46.jpg
« Laatst bewerkt op: 8 juli 2018, 13:01:16 door JTH »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 4 juli 2018, 21:09:22 »
Bedankt voor jullie reacties. Bedoelen jullie met de minimale afstand van het matglas tot de lensplank foto 2? Dan is het de minimale afstand ongeveer 9,5mm.

Je zult 9,5 cm bedoelen. 9,5 mm is minder dan 1 cm en ligt bijna op het matglas. Een 90 mm lens zal  scherpgesteld op oneindig 90 mm van het filmvlak af zitten.

Probeer het gewoon uit met een 90 mm die je kan bekijken/lenen etc. op de lensplank die je al hebt voor de 150 mm. Dan merk je wel wat er bedoeld wordt.

Jon

Offline JTH

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 4 juli 2018, 23:12:31 »
Je zult 9,5 cm bedoelen. 9,5 mm is minder dan 1 cm en ligt bijna op het matglas. Een 90 mm lens zal  scherpgesteld op oneindig 90 mm van het filmvlak af zitten.

Probeer het gewoon uit met een 90 mm die je kan bekijken/lenen etc. op de lensplank die je al hebt voor de 150 mm. Dan merk je wel wat er bedoeld wordt.

Jon

Haha ja cm bedoel ik idd. Ja dat lijkt me een goed plan.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 5 juli 2018, 08:59:58 »
De achterlens van mijn 90mm f6.8 Sinaron heeft een diameter van 6cm, die past in ieder geval door het gat. Vraag is echter of een 90mm op oneindig scherp te stellen is met een vlakke lensplank. Die van mijn 105mm f8 Fujinon is ongeveer 7cm in doorsnede, dus dat wordt kritisch.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 5 juli 2018, 09:45:03 »
De achterlens van mijn 90mm f6.8 Sinaron heeft een diameter van 6cm, die past in ieder geval door het gat. Vraag is echter of een 90mm op oneindig scherp te stellen is met een vlakke lensplank. Die van mijn 105mm f8 Fujinon is ongeveer 7cm in doorsnede, dus dat wordt kritisch.

Als je een opening van meer dan 6cm. hebt, dan zal het waarschijnlijk een copal #3 zijn. De groothoek lenzen hebben meestal #0 of #1 nodig. Dus misschien is het verstandig om eerst te kijken voor een goede lensplank. En je kan gewoon de lenselementen uit de sluiter schroeven. Zal ook wel moeten om een sluiter op een lensplank te monteren.

Wat info over de diameters
http://www.skgrimes.com/lens-mounting/to-lensboard
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2018, 09:48:11 door HoodedOne »
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #14 Gepost op: 5 juli 2018, 12:01:17 »
Met een Linhof technika III zijn je mogelijkheden voor groothoek zeer beperkt. Door het kleine lensplankje kun je geen lenzen gebruiken waarvan de achterste lensgroep groter is dan het gat in de camera.

Ik denk dat Gary iets anders bedoeld dan het gat van de lensplank. Er is een vrij kleine lensplank die in een gat van het front van de camera gaat (ken een Technika III verder niet maar volgens mij gaat dat zo).

Misschien moet Gary nog even verder uitleggen.

Jon

topsecret-dna