Auteur Topic: Agfa RRH 112 Record Rapid, vraag!  (gelezen 341 keer)

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
Agfa RRH 112 Record Rapid, vraag!
« Gepost op: 28 juni 2018, 17:01:45 »
Hello!

Zojuist krijg ik 2 rollen aangeboden waar een sticker op zit met de tekst Agfa-Gevaert Record Rapid RRH 112, hard extra wit halfmat, 7,6cm x 120mtr.

Nu ben ik nog bezig met het inrichten van een doka, en is een stukje test-papier best welkom, maar dit lijkt me wat veel! Hoe gebruik je dat? In het donker afsnijden? Is het nog wel te gebruiken??

Alvast heel erg bedankt!!

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Agfa RRH 112 Record Rapid, vraag!
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2018, 17:11:09 »
Testen zou ik zeker doen,maar het is leuk om te kopen maar de waarde is erg laag, het is hetzelfde als bij de bouwmarkt een zak met pluggen kopen, de winst blijft in de zak omdat je nooit de dikste en de dunste gaat gebruiken.
Dat geld ook voor dit papier, dus je hebt over 5 jaar nog steeds een rol die niet is aangebroken.
Maandag was ik ineens de gelukkige bezitter van 2 rollen kleurpapier 30cm, dat is 150 meter kleurpapier, het was gratis.
het probleem dat krijg je niet op.
Wim

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2018, 17:23:30 »
tenzij je er een hele 8 mm film op gaat printen dat past volgens mij precies!  :)

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2018, 17:26:10 »
Hello!

Zojuist krijg ik 2 rollen aangeboden waar een sticker op zit met de tekst Agfa-Gevaert Record Rapid RRH 112, hard extra wit halfmat, 7,6cm x 120mtr.

Nu ben ik nog bezig met het inrichten van een doka, en is een stukje test-papier best welkom, maar dit lijkt me wat veel! Hoe gebruik je dat? In het donker afsnijden? Is het nog wel te gebruiken??

Alvast heel erg bedankt!!
Als dat oude agfa papier is is de kans groot dat deze nog prima resultaten geeft. Je kunt het gewoon met rood licht aan stukken snijden. Wel even testen of het rode licht wat jij gebruikt niet een sluier geeft.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2018, 17:34:15 »
tenzij je er een hele 8 mm film op gaat printen dat past volgens mij precies!  :)

Dat vind ik wel een goeie!  :'D

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2018, 17:35:40 »
Als dat oude agfa papier is is de kans groot dat deze nog prima resultaten geeft. Je kunt het gewoon met rood licht aan stukken snijden. Wel even testen of het rode licht wat jij gebruikt niet een sluier geeft.

Zeker Agfa, scheelt dat ik die rode lamp nog moet aanschaffen. Alhoewel.... in de partij met spullen die ik uit een oude doka heb zitten best nog rode en groene (?) peren. Dus die rode zullen dan wel voldoen aan de eisen.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 28 juni 2018, 20:22:29 »
Rood licht !>: >:D :'(
Wim

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2018, 06:38:16 »
Rood licht !>: >:D :'(
Wim

Kun je die poppetjes even toelichten? Dank je!

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2018, 18:41:04 »
902  :)
Wim

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2018, 21:38:03 »
Kun je die poppetjes even toelichten? Dank je!
Niet elk papier is geschikt om met rood licht te verwerken. Daarom is het belangrijk om eerst een test te doen welk licht veilig is voor het papier wat jij hebt als je online niet kunt vinden welk licht je moet gebruiken. Misschien staat op de doos van het papier welk licht veilig is voor dit papier.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2018, 21:44:38 »
902 is een safe light filter, licht bruin.
https://www.ilfordphoto.com/safelight-filter-902-light-brown
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2018, 21:47:17 »
Top! Bedankt voor de info!

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #12 Gepost op: 29 juni 2018, 22:07:42 »
Niet elk papier is geschikt om met rood licht te verwerken.
Elk zwart-wit papier dat op dit moment in de handel is, is geschikt voor verwerking met rood licht. Alleen kleurpapier (duh!) en destijds panchromatisch zw/w papier (inmiddels niet meer in de handel voorzover ik weet) kunnen niet bij rood licht worden verwerkt.

Wat wél kan gebeuren, is dat een rode lichtbron naast rood ook nog een piekje heeft elders in het spectrum (bv groen) wat op het eerste gezicht niet opvalt, maar wel kan leiden tot sluier. Vooral rode led-verlichting kan dat probleem hebben, waarbij de mate waarin het probleem zich voordoet sterk kan verschillen per papier (of ander materiaal). Test een rode led lichtbron met het te gebruiken materiaal en/of let goed op de specificaties, want rode leds verschillen m.b.t. hun emissiespectrum.

In het geval van deze discussie is het wel de moeite waard om even in de gaten te houden, omdat oude dokalampen voorzien zijn van filters die gedegradeerd of gebarsten kunnen zijn. Ze geven dan misschien nog overwegend rood licht, maar kunnen toch sluier veroorzaken.

Het beste is om even een sluiertest te doen. Uiteraard met VERS papier. Ik gun TS van harte dat zijn Record Rapid nog uitstekend is, maar gezien de leeftijd is een betrouwbare sluiertest met dat papier nogal risqué.

Overigens zie ik geen enkel voordeel van een #902 filter t.o.v. rood licht. Integendeel; het zal eerder leiden tot sluier bij hedendaags variabel contrastpapier vanwege de groencomponent. Het 902-dogma is wat mij betreft rijp voor de prullenmand en dateert van voor de jaren 1980. In een moderne doka is de bij uitstek ideale oplossing dieprode LED verlichting, waarbij de lichtsterkte dermate groot kan zijn (vanwege het smalle spectrum) dat een ouderwetse 902 gefilterde bron er als een zwak gloeiende spijker bij in het niet valt. Een geschikte rode LED bron kun je gerust op een halve meter boven je ontwikkelschaaltje hangen en minutenlang ja papier in een helder rood licht ontwikkelen en gedetailleerd volgen wat er gebeurt. Doe je dat met een 902 en modern VC papier, dan garandeer ik je een dramatische sluier. Niet voor niks is het zo dat Ilford zelf aangeeft dat een 902 filter alleen bedoeld is voor BLAUWgevoelige materialen en dus NIET voor alle VC papieren die momenteel in omloop zijn (en ik heb sterke twijfels of het zo'n goede keus is voor Ilford's eigen Multigrade papieren, maar dit terzijde*). Nogmaals, de veiligste en meest praktische kleur voor je dokalicht is (diep)rood. Geen groen, geen bruin, geen pimpelpaars met een gouden randje - rood.

* Edit: even opgezocht, en inderdaad - bv. Ilford Multigrade is lichtgevoelig tot voorbij 560nm, terwijl het 902 filter vanaf 560 licht begint door te laten. Fomaspeed III laat ook gevoeligheid zien tot ca. 575nm. Ilford's aanbeveling is om het filter met een 15W lamp te gebruiken en direct licht op het papier beperkt te houden tot minimaal 1m20 afstand en max. 40 minuten. Dit illustreert dat de 902 een compromis is met risico's op sluier. Een dieprode LED met hoog vermogen heeft (afhankelijk van het type) geen uitstraling onder ca. 600nm - maar let wel op dat er ook 'helder'rode LEDs zijn die wel degelijk al licht vanaf ca. 560nm geven. Die zijn dus ongeveer even 'veilig' als een 902 filter, maar een dieprode LED is daaraan superieur.
« Laatst bewerkt op: 30 juni 2018, 10:45:07 door koraks »
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Minoltaman

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 30 juni 2018, 10:27:34 »
Koraks: da's pas uitgebreide info, dank daarvoor!

Laat ik eerst maar eens kijken wat ze er nog voor willen hebben, maar als ik de comments hier zo lees moet dat zo min mogelijk zijn. Mocht ik ze voor een prikkie krijgen heb ik de komende donkere maanden in elk geval genoeg materiaal om te experimenteren in de DoKa!