Auteur Topic: Nikkor lens G-naar-F adapter? (automatische lens op manuele body)  (gelezen 1257 keer)

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
Hoi allemaal,

Mijn allereerste vraag op het forum, na mijn introductie hier: http://www.analoogfotoforum.nl/index.php/topic,23802.0.html

Mijn oude Nikon F55 is toe aan vervanging en voldoet niet meer aan mijn wensen. De (kit)lens die hierop zit (Nikkor 28-80mm 1:3.5-5.6G) is gek genoeg erg fijn en levert de resultaten op die ik graag wil. Nu heb ik een F3 aangeschaft via Marktplaats, in de veronderstelling dat een AF-lens hierop zou werken. Nu blijk dat mijn lens geen AF-lens maar een G-lens is en ik dus de verkeerde informatie heb opgezocht van tevoren. Omdat er geen diafragmaring op mijn lens zit, staat het diafragma automatisch ingesteld op F22.

Mijn vraag: is er een adapter beschikbaar die deze lens compatible maakt met deze body? Of moet ik gewoon een nieuwe lens aanschaffen? (en zo ja: welke raden jullie aan?)

Ik heb al flink rondgegoogled maar kom er even niet uit alleen. Ik heb een site gevonden die de 'Fotodiox Pro Lens Mount Adapter - Nikon F Mount G-Type D/SLR Lens to Nikon 1-Series Mirrorless Camera Body' aanraadt, maar die werkt volgens de fabrikant alleen op spiegelloze camera's, dus daar schiet ik niet zoveel mee op...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groetjes, Inge

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Nikkor lens G-naar-F adapter? (automatische lens op manuele body)
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2018, 21:24:25 »
Als ik het goed begrepen heb dan is de F3 bedoeld om handmatig scherp te stellen.
Dat wil zeggen dat je objectieven nodig hebt met een scherstelring en ook een diafragmaring.
Om het diafragma ook daadwerkelijk zijn werk te laten doen moet het ‘palletje’ van de ring met het sleepcontact naar voren worden gekanteld.
Meter coupling lever heet het ding in de gebruiksaanwijzing  ^^
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 21:29:22 door Fotomaan »
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2018, 21:31:30 »
Sorry, ja de F3 heeft handmatige scherpstelling! Ik hoop ergens dat er een adapter beschikbaar is, maar ik kan zelf niets vinden. Ik ben inderdaad bang dat ik een andere lens moet aanschaffen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2018, 21:42:06 »
Misschien is de Ai-s 35-70 iets?

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 27 juni 2018, 21:45:11 »
Dankjewel voor de tip! Ik ben nu de 28-80mm f/3.5-5.6 AF-D aan het onderzoeken, daarop is mijn huidige lens gebaseerd, alleen heeft die nog wel een diafragmaring. Ik ga de AI-S 35-70 onderzoeken.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2018, 21:48:13 »
Er staat ook nog een Ai-s 28-85 f/3.5-4.5 op Ebay voor $ 85.- inc. verzenden.
Maar voor minder is er ook nog wel aan te komen.
« Laatst bewerkt op: 27 juni 2018, 21:56:04 door Fotomaan »

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #6 Gepost op: 27 juni 2018, 23:57:00 »

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #7 Gepost op: 27 juni 2018, 23:59:02 »
en de lens die hierop zit heeft zo te zien wel! een diafragma ring...

Offline Inge

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 28 juni 2018, 09:05:28 »
Dat is zeker zo! De lens die erop zit in de advertentie is niet de kitlens, dus dit is erg interessant, dankjewel voor de tip!

De F55 wil ik eigenlijk niet meer gebruiken omdat mijn 'staple' film er niet meer in werkt omdat de DX-codering eruit is gesloopt. Met een nieuwe body schiet ik dus niet heel veel op, maar met die lens juist wel.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #9 Gepost op: 28 juni 2018, 09:39:42 »
je hebt film zonder dx code begrijp ik dat goed?
(dan maakt de camera er altijd (de meeste) 100 iso van,
als je film bijv. 400 iso is, dan ga je de camera op -2 zetten in de belichting compensatie en dan belicht ie de film weer gewoon op 400 iso (kan natuurlijk ook handmatig..maar dan vergeet je het wellicht, en wanneer je er wel weer gecodeerde rolletjes in stopt dan moet je de compensatie niet vergeten uit te zetten..

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #10 Gepost op: 28 juni 2018, 09:59:06 »
je hebt film zonder dx code begrijp ik dat goed?
(dan maakt de camera er altijd (de meeste) 100 iso van,
als je film bijv. 400 iso is, dan ga je de camera op -2 zetten in de belichting compensatie en dan belicht ie de film weer gewoon op 400 iso (kan natuurlijk ook handmatig..maar dan vergeet je het wellicht, en wanneer je er wel weer gecodeerde rolletjes in stopt dan moet je de compensatie niet vergeten uit te zetten..
Precies; die tip gaf ik in haar andere topic ook. En je kunt natuurlijk je eigen DX labels maken: https://www.filmshooterscollective.com/analog-film-photography-blog/diy-35mm-cassette-dx-codingthe-hole-punch-method-6-24
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 28 juni 2018, 10:40:06 »
Als je al een F3 hebt gekocht moet je hem ook gaan gebruiken natuurlijk  :D

Maar eigenlijk moeten daar de echte handmatige Nikkors op - niet een plastic AF zoomlensje. Probeer eens een 50mm 2.0, of een 28 mm 3.5 - die zijn meestal vrij goedkoop en optisch erg goed.

Jon

Offline bzwemmer

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Studio Zwemmer
« Reactie #12 Gepost op: 28 juni 2018, 11:21:02 »
Ik heb bijna de zelfde fout gemaakt. Na veel speurwerk kwam ik er achter dat de F100 wel met G-objectieven overweg kan. Wellicht is dat nog een optie voor je.

Ken Rockwell heeft een redelijk compleet overzicht: https://kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 28 juni 2018, 16:54:58 »
Er zijn meerdere modellen die werken met de G lenzen. De Nikon F80 (fijne camera gebruik ik zelf).

Heb je VR op de lens let er dan op of dat werkt op de Body. VR is handig alleen trekt de batterijen snel leeg. Batterijgrip is een optie.

Je hoeft trouwens ook niet perse een Type D maar een Type AF (+D) kan ook. Dan werkt de autofocus ook op een x-aantal Digitale modellen.

Van een eventuele koppelstuk heb ik nooit gehoord, lijkt mij ook niet prettig. De lens is waarschijnlijk duurder dan de Body. In ieder geval wel al snel duurder dan een F80.

https://kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm

Een andere bron met uitleg is deze https://www.nikonusa.com/en/learn-and-explore/a/tips-and-techniques/which-nikkor-lens-type-is-right-for-your-dslr.html

Maja, het is maar wat jij wilt. Jonnie88 heeft ook een goed punt.

« Laatst bewerkt op: 28 juni 2018, 17:37:02 door Nicky »

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 28 juni 2018, 16:59:47 »
Ik heb bijna de zelfde fout gemaakt. Na veel speurwerk kwam ik er achter dat de F100 wel met G-objectieven overweg kan. Wellicht is dat nog een optie voor je.

Ken Rockwell heeft een redelijk compleet overzicht: https://kenrockwell.com/nikon/compatibility-lens.htm
Als de camera minder belangrijk is en het echt om het fotograferen gaat dan zou ik ook voor de Nikon F100 gaan.

topsecret-dna