Auteur Topic: aanbieding op ebay onjuist  (gelezen 484 keer)

Offline henk47

• Vaste bezoeker
aanbieding op ebay onjuist
« Gepost op: 23 juni 2018, 02:42:22 »
Voor degenen die via ebay kopen en geïnteresseerd zijn in specifiek Petzval lenzen:
16 inch (406mm) f/12 Bausch & Lomb Petzval Lens for 4x5, 5x7, 8x10 voor een heel aantrekkelijke prijs.
Helaas, dit is geen Petzval lens, pas op! Een Petzval lens van dit brandpunt heeft een veel hogere lichtsterkte, en ook
de vermelding: '4 lenses in 2 groups' geeft al aan dat dit een normale aplanat lens is.
Natuurlijk was ik voor die prijs voor een 400mm Petzval lens ook geïnteresseerd, maar je weet...
als het te mooi is om waar te zijn...
Overigens is het altijd opletten geblazen, want door deze objectomschrijvingen lokt men dikwijls klanten...

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
Re: aanbieding op ebay onjuist
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2018, 16:03:08 »
kan je me vertellen wat er nu zo speciaal is aan de petzval lens, ik moet verder eerlijk zeggen dat 180,- + 45,-porti is nu ook niet gratis.. iemand die speciaal een petzval wil zal toch wel weten waar ie op moet letten? en anders wil ie 'm vermoedelijk alleen maar om hip te zijn (lomo leica e.d) en dan zal 'm de leesopbouw worst wezen toch?..

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2018, 17:42:46 »
Apart, als ik zoek op Petzval lens dan hebben die juist allemaal 4 lenzen in twee groepen. Een lichtsterkte van f12 voor een 400 mm lens lijkt me eigenlijk nog best redelijk. Ik heb op Youtube een 16 inch f 4.5 Petzval gezien - die was groter dan een 4x5 camera. Daar heb je bijna een apart statief voor nodig als je die op een 8x10 wilt zetten.

Bausch and Lomb is voor zover ik kan zien in de large format wereld een vriendelijker geprijsd alternatief. Overigens kan dit ook nog een projectie lens zijn. Die waren vast goedkoper dan de portret lenzen.

Ik zie niks mis met deze advertentie. Zelfs al zou dit een "gewone" 400 mm lens voor 8x10 zijn dan lijkt de prijs me niet overdreven.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2018, 17:55:25 »
Fotobakker, een petzval ontwerp geeft goede scherpte in het midden maar een combinatie van afwijkingen aan de randen waardoor met name bokeh een soort circulaire vervorming krijgt. Geen enkel ander lensontwerp doet dat zo uitgesproken. Vandaar dat deze lenzen zo gewild zijn.

Jon, f/12 is op zich niet gek voor die lengte, maar het betekent dat het zeker geen petzval design is. Werk je met collodion, dan is zo'n lens wat beperkend.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2018, 18:09:23 »
Jon, f/12 is op zich niet gek voor die lengte, maar het betekent dat het zeker geen petzval design is. Werk je met collodion, dan is zo'n lens wat beperkend.

Ik snap dat het voor collodion niet gaat werken maar is "Petzval" dan zo'n beperkte/beschermde naam dat dit met 4 lensen in 2 groepen niet een Petzval ontwerp kan zijn? Er kan toch bewust gekozen zijn voor een lagere lichtsterkte om het gewicht werkbaar te houden? En werden de projectie varianten misschien minder lichtsterk gemaakt?

Ik heb moeite om het probleem te ontdekken dat blijkbaar zo groot is dat hier op het forum de indruk moet worden gewekt dat de verkoper de boel oplicht. De lens heeft op het eerste gezicht deels een Petzval ontwerp (het zal er niet op staan) en wordt niet voor overdreven veel geld aangeboden. Dus als kenner weet je wel ongeveer hoe het zou kunnen zitten. Als ze er nou 1850 dollar voor had gevraagd..

Ik zou hem bijna willen kopen om het helemaal uit te zoeken maar hij past niet op mijn Graflex  :D

Jon
« Laatst bewerkt op: 23 juni 2018, 21:51:03 door Jonnie88 »

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2018, 21:19:25 »
okay koraks, dus vanwege een lensfout, coma of swirl.. betaal je meer dan een 'gewone' anastigmat..die wellicht minder vertekening heeft.. is dat juist? maar dan houd je er toch een filter voor en smeert daar vaseline op in een rondje en je drinkt je een stuk in de kraag van wat je hebt uitgespaard?...

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2018, 22:16:57 »
Een Petzval zou inderdaad een vrij hoge lichtsterkte moeten hebben, en een langere bouwwijze. Volgens het boek van H.M. Dekking is een Petzval (naast een oede middenscherpte) ook erg goed gecorrigeerd voor sferische abberatie, maar niet voor astigmatisme (beelveldwelving).

Het beeldveld is dus erg beperkt, maar wel ragscherp. Vandaar dat je Petzval type lenzen veel terug vindt in projectoren, (lange brandpuntsafstand, kleine beeldhoek)

De lens op ebay (is door de korte bouwwijze) overduidelijk een dubbel anastigmaat.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2018, 23:01:11 »
okay koraks, dus vanwege een lensfout, coma of swirl.. betaal je meer dan een 'gewone' anastigmat..die wellicht minder vertekening heeft.. is dat juist? maar dan houd je er toch een filter voor en smeert daar vaseline op in een rondje en je drinkt je een stuk in de kraag van wat je hebt uitgespaard?...
Ik voel een experimentje aankomen  :P
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #8 Gepost op: 24 juni 2018, 17:01:33 »
cheers!

topsecret-dna