Auteur Topic: schijf vol, andere gebruiken??  (gelezen 859 keer)

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
schijf vol, andere gebruiken??
« Gepost op: 17 juni 2018, 20:36:01 »
Ik heb een SSD C schijf die vol loopt. Nu wil ik een ander groot programma instaleren. Heb wel overvloed aan ruimte op de 3 andere harde schijven die als D - E  en F schijg meelopen.
Kan ik het programma daar opzetten en zo dat het toch werkt?
Werk met win. 10.
Gr. Joop 

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
Re: schijf vol, andere gebruiken??
« Reactie #1 Gepost op: 17 juni 2018, 21:49:49 »
Zou denk ik goed moeten gaan. Bij installeren de plek aangeven waar je het programma wilt hebben. 

Offline jelgervandijk

• Vaste bezoeker
  • Niet geschoten is altijd mis...
« Reactie #2 Gepost op: 17 juni 2018, 23:01:20 »
Even zorgen dat de geheugenvretende lange termijn opslag niet op je ssd staat. All je ingescande negatieven bijvoorbeeld.

CCleaner kan je helpen je ssd op te ruimen. .

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk

Beautiflex TLR, Belfoca, Agfa Click II, Reporter Junior II, Franka Solida Jr.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 18 juni 2018, 09:14:58 »
Ik zou zowieso proberen om data die je niet snel moet accessen zoals je foto's / gescande negatieven op een HDD op te slaan. In verhouding goedkoper en waarschijnlijk op de lange termijn zekerder.
Ook veel programma's die niet met topsnelheid moeten starten kan je installeren op een harde schijf ipv. SSD. Vaak hebben die ook al een cache zodat ze net zo snel of soms sneller werken dan je SSD (uitgaande van aansturing vanuit bijv. het moederbord) en zullen op die manier ook minder je SSD belasten en doen verouderen/slijten. Grote filmbewerkingsprogramma's kan je wellicht beter wel op je SSD installeren maar de tijdelijke data dan weer niet vanwege de veroudering: grote snelheid bij het opstarten vanaf de SSD (leessnelheid direct ligt hoger dan bij een HDD waarvan de cache overschreden wordt), tijdelijke bestanden komen voornamelijk in de cache van de harde schijf (je kunt ook soms een cache op een ramschijf zetten, nog sneller maar veel intern geheugen nodig) en worden op die harde schijf geschreven zonodig terwijl de delen die het programma nodig heeft om te werken vanaf de andere schijf (SSD) opgehaald worden en zo de processen elkaar niet beeinvloeden.
SSD's hebben de onhebbelijke eigenschap om te 'slijten' bij het vaak herschrijven van data en daarom wordt veel data ook intern verplaatst wat hoge activiteit kan opleveren van die schijf als (tijdelijke) bestanden groeien waardoor een SSD daardoor soms juist duidelijk slechter presteert dan een snelle HDD met cache.
Overigens is het altijd verstandig om te zorgen voor een goede UPS, zeker als je bijv. films gaat bewerken of grote foto's. Stroomstoringen zijn anders zeker niet praktisch...
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline moto

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 19 juni 2018, 20:18:30 »
Helaas beste mensen, het lukt niet. De setup.exe van het programma deelt mij mede dat instalatie op een subschijf niet geaccepteerd wordt.  :'(
Gr. Joop

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 19 juni 2018, 22:32:37 »
Je kunt proberen een mapping/symlink naar een plek op een andere schijf te maken vanaf je C-drive. Maar de kans is 50/50 dat de setup er niet in tuint en je list doorziet ;)
Bv. in command prompt (met administrator rechten): "mklink c:\virtuelemapnaam d:\plekwaarhetprogrammaechtmoetkomen"
De link verwijderen: "rmdir c:\virtuelemapnaam"

Is het proberen waard; niet geschoten, altijd mis.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #6 Gepost op: 20 juni 2018, 10:22:33 »
Helaas beste mensen, het lukt niet. De setup.exe van het programma deelt mij mede dat instalatie op een subschijf niet geaccepteerd wordt.  :'(
Gr. Joop
Tsja... ik zou zo'n programma al bij voorbaat niet willen installeren...
Maar er zijn natuurlijk altijd mogelijkheden, in ieder geval het verplaatsen van de data naar andere schijven.
Andere optie is gewoon om een nieuwe schijf te hangen aan windows en onder een directory te plaatsen. Als dat met die subst niet werkt  kan je onder schijfbeheer in windhoos gewoon een nieuwe schijf onder een andere hangen. Je maakt dan bijvoorbeeld een map aan 'C:\extrahdd'  en daaronder hang je een hele nieuwe schijf (volume) van bijvoorbeeld 2 TB. Ik ben nog geen programma's tegengekomen die daarmee moeite hadden omdat die programma's het niet kunnen zien.
De reden dat het alleen op die schijf mag is overigens waarschijnlijk dat ze willen voorkomen dat het programma op meerdere computers gebruikt kan worden?

Voor deze methode moet je dus wel een echte hele extra schijf gebruiken voorzover ik weet, misschien dat het tegenwoordig ook lukt met een enkele partitie?  Deze schijf/data is op geen andere manier meer benaderbaar en ook alleen met een vaste schijf bruikbaar: het is een uitbreiding van je bestaande harde schijf.
Als je SSD dus bijv. 500GB was en je er een extra schijf onderhangt van 2 TB wordt de C-schijf ineens 2,5 TB groot
« Laatst bewerkt op: 5 juli 2018, 09:20:43 door elvinhaak »
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline moto

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 3 juli 2018, 21:47:05 »
Dankzij de geweldige medewerking van Elvin is alles gelukt en werkt het
Opgelost
Gr. Joop

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 3 juli 2018, 22:40:19 »
Kijk, das mooi om te horen, goed werk elvin en joop!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #9 Gepost op: 5 juli 2018, 09:31:10 »
Ik heb een extra partitie van een andere schijf geplaatst onder een subdirectory van C: en dat was de werkende optie.
Dus tip voor anderen die tegen vergelijkbare problemen aanlopen.
Dit doe je onder computerbeheer - schijfbeheer. Daar een (NTFS) partitie zonder schijfletter kiezen en die plaatsen aan een 'nieuwe' subdirectory (moet leeg zijn).
Wel goed om even een notitie te maken dat je zo'n partitie op die manier gekoppeld hebt.