Auteur Topic: Iets om over te praten bij de borrel.  (gelezen 361 keer)

Online Fred

• Analoog liefhebber
Iets om over te praten bij de borrel.
« Gepost op: 9 juni 2018, 01:44:52 »
Er is al eens een topic geweest wat je nog meer doet naast fotografie nou dan zal het voor jullie wel een behoorlijk cultuurschok zijn om te lezen dat ik ook nog de Schotse doedelzak (Piob Mhor) speel  en dat voor een doorgaans zo rustig iemand als ik. ^^

Het prille begin in 1981 op zolder 3 dagen later verhuisden totaal onverwacht een van onze buren.

Mijn eerste band optreden zaterdag 16 april 1983 op de Amsterdamse overtoom, ik ben die jongeman in het midden met het rode koord op de pipes.

Februari 1989 op met Iris op de daken van de Lindengracht in Amsterdam, wat de Beatles kunnen kunnen wij ook. :'D

Koninginnedag 1989 met Iris in het Vondelpark, wij konden van iemand die naast ons boeken aan het verkopen was 10 gulden krijgen als wij 100 meter verderop gingen staan en dat hebben wij dankbaar geaccepteerd want dat was ook het enige wat wij die dag verdienden, Jantje met de blokfluit die niet kon spelen kreeg uit medelijden veel meer giften.

Weer een bandoptreden 1988 nu tijdens een Engelse week in Venserpolder Amsterdam.

In een bejaardentehuis in Amsterdam speelde ik op de border pipes (Piob Beag) die zijn wat zachter want het was niet de bedoeling dat de bejaarden vroegtijdig het leven zouden laten

Deze was bij ons voormalige motorclubhuis in Amsterdam daar kon ik lekker oefenen. de pipes heb ik soms met wit koord en een blauwe cover.

Afgelopen jaarwisseling thuis

Dit zijn mijn pipes een echte Sinclair uit 1984 de cover tartan is Leslie green of Aberdeenshire.

De doedelzak is bekend als het nationale instrument van Schotland maar het is geen exclusief Schots instrument, de oorsprong van de doedelzak ligt in het middellandse zee gebied waar het voor onze jaartelling al bekend was, de Romeinen hebben het tijdens hun veroveringstochten over Europa verspreidt en het instrument kwam in allerlei vormen tot de 18e eeuw voor in Europa tot het geleidelijk uitstierf, de Schotse doedelzak stamt uit Ierland waar het instrument een militaire functie had de Ierse versie had twee drones in Schotland is later een derde drone toegevoegd en ook in Ierland speelt men nu de Schotse versie met drie drones.
De Schotse doedelzak is verspreid en bekend geworden door de Schotse regimenten van het Britse leger.

Ik schreef al eerder dat de doedelzak in andere landen is uitgestorven maar er zijn nog altijd kleine groepen die hun nationale doedelzakken bespelen ook de Nederlandse doedelzakken die bekend zijn uit de schilderijen van Breughel worden nog bespeelt.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
Re: Iets om over te praten bij de borrel.
« Reactie #1 Gepost op: 9 juni 2018, 01:56:25 »
Cool. Mooi verhaal en mooie foto's. Zo leer je midden in de nacht ook nog iets over doedelzakken. ^^
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 9 juni 2018, 03:18:58 »
Ook in de (alternatieve) popmuziek duikt de doedelzak regelmatig op zoals bij de amerikaanse Dropkick Murphys en het duitse Tanzwut. Deze hebben vast een doedelzakspeler(s) in de band.
https://www.youtube.com/watch?v=A1NZcH2haIM
https://www.youtube.com/watch?v=V-PZMqSdpdo
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #3 Gepost op: 9 juni 2018, 07:09:44 »
Leuk en interessant verhaal.
Leest en kijkt als een documentaire.
Ik speel saxofoon maar mijn buren houden gelukkig van Jazz 😊
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #4 Gepost op: 9 juni 2018, 10:27:36 »
Dit is een heel ander Fred.  Leuk om te zien
Dat je nog tijd hebt om te leven  ^D

Gr. Joop

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 9 juni 2018, 10:41:21 »
Heel aardig om de geschiedenis en het ontstaan van de doedelzak te lezen. Weer iets geleerd.

Steven

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2018, 19:16:19 »
Mooi verhaal maar niet naar Groningen dit weekend?

ROB

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2018, 19:35:17 »
Nee ik ga nooit naar te drukke bijeenkomsten.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2018, 19:54:27 »
Daar heb je groot gelijk in :)
Rob

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2018, 22:15:10 »
Ontzettend leuk verhaal,en goede foto's.
Ik speel gitaar en een beetje piano, maar
sinds mijn bezoekjes als kind aan onze familie in Aberdeen
staat de bagpipe op mijn wensenlijstje.
Rossig ben ik ook al....

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2018, 12:14:03 »
Ik vind het leuke foto's maar ik vraag mij af hoe een Hollandse jongen er toe komt om op jonge leeftijd doedelzak te gaan spelen. Doedelzak muziek wekt bij mij altijd een bepaalde emotie op, waarom weet ik niet. Ik ga altijd eens per jaar in november naar de The Clan MacBeth Pipe Band in Groningen, altijd een geweldige avond.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 10 juni 2018, 12:38:34 »
Hoe ik er op kwam om de pipes te spelen?

Waarschijnlijk de hetzelfde gedachte als een ander die gitaar, piano of fagot wil spelen.

Er zijn in Nederland een paar honderd pipers en ongeveer 30 pipebands ik speel zelf niet meer in een band sinds 1989, de band werd toen opgeheven en een andere band zag ik niet zitten.

Veel mensen melden zich aan als leerling piper maar slechts 1 op de 20 redt het, want het is technisch wel een lastig instrument, niet om er geluid uit te krijgen dat lukt uiteindelijk iedereen wel maar de speel techniek is lastig en als je in een band speelt moet je niet alleen het hele repertoire uit je hoofd leren maar je moet er ook nog op kunnen marcheren.

Ontzettend leuk verhaal,en goede foto's.
Ik speel gitaar en een beetje piano, maar
sinds mijn bezoekjes als kind aan onze familie in Aberdeen
staat de bagpipe op mijn wensenlijstje.
Rossig ben ik ook al....

Weet waar je aan begint, het is een lang traject om de pipes te leren bespelen en het eerste jaar speel je alleen op de practise chanter daar komt geluid op huiskamer niveau uit om je buren te sparen  :D
Een goede set pipes koop je ook niet bij de muziekhandel of op Marktplaats/Ebay daar worden hoofdzakelijk afgekeurde of imitatie instrumenten aangeboden en die instrumenten zijn doorgaans onbespeelbaar.
Het beste is om aansluiting te zoeken bij een pipeband want zonder goede instructeur leer je het instrument echt niet bespelen.

Ik had voor de band een set pipes in bruikleen en voor privé had ik een set pipes rechtstreeks bij de bouwer Wm. Sinclair Edinburgh besteld in 1983 deze werd in 1984 geleverd het zijn handgemaakte instrumenten en Sinclair heeft nog steeds een levertijd van meer dan één jaar.

Dit is een practise chanter daar leer je op spelen en ook daarna gebruik je deze chanter de rest van je leven om nieuwe tunes in te studeren of om thuis te oefenen zonder de buren, huisgenoten of huisdieren angst aan te jagen.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2018, 13:26:56 door Fred »

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 10 juni 2018, 13:32:05 »
Fraaie  korte kenismakingsreportage  Fred ;  'k had  altijd  wel in gedachten  dat  jij   nog ergens een verborgen talent  hebt, mooi hoor , ik hoor dat wel graag !

grts
M

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 10 juni 2018, 21:05:34 »
Leuk om te lezen Fred! :) Nooit gedacht dat je een fanatiek speler was.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 10 juni 2018, 22:28:09 »
Leuk om te lezen Fred! :) Nooit gedacht dat je een fanatiek speler was.

Ja je moet je zo nu en dan ook op andere zaken kunnen uitleven, Sherlock Holmes speelde ook viool als hij even zijn gedachte wilde verzetten maar ik hoef geen onoplosbare misdaden op te lossen.