Auteur Topic: Onregelmatig diafragma  (gelezen 432 keer)

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
Onregelmatig diafragma
« Gepost op: 4 juni 2018, 21:11:04 »
Dames en heren,

Graag jullie expertise m.b.t. het volgende : ik zat zojuist mijn opjectieven schoon te maken toen mij iets opviel. Het betreft een Mamiya Sekor 645 N 55mm. Als je het diafragma sluit zie je normaal gesproken een perfecte 6-hoek. Dat is bij dit objectief niet het geval. 1 van de lamellen wijkt een tikkie af. Verder loopt alles als een zonnetje en is mooi droog. Mijn vraag is de volgende : moet ik mij zorgen maken? Het lijkt mij niet, want de afwijking is, zoals gezegd minimaal, en voor de rest werkt ie perfect. Toch graag jullie expertise, oftewel : komt dit vaker voor?

Groet, Guusje. 
Beware Of Darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
Re: Onregelmatig diafragma
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2018, 21:24:35 »
Dat probleem kan worden veroorzaakt doordat een van de pennetjes van de diafragma lamellen los is gaan zitten het risico zit er in dat het pennetje op den duur eruit valt en dan doet dat lamel helemaal niet meer mee blijft in de gesloten of de open positie staan.

Bij goedkopere objectieven komt het wel voor dat het diafragma nooit een perfecte zeshoek vormt maar als het ooit goed is geweest dan moet het ook goed blijven.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2018, 21:45:17 »
Hey Fred,

Bedankt voor de reactie. Of het vroeger ook zo was kan ik niet zeggen. Laat ik er maar het beste van hopen dan. Op de negatieven (gemaakt met deze lens) is in ieder geval niks raars te zien. En Fred weet je : ik heb de lens van iemand voor een tientje gekocht omdat het beroemde vorkje deels was afgebroken. Welnu, ik gebruik uitsluitend een viewfinder en heb de vork dus totaal niet nodig. Tot slot : de lens werkt tot op heden perfect. Ik zie wel, toch?

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2018, 22:05:26 »
Voor een lens van een tientje zou ik mij daar niet druk om maken.
En op de foto zie je het meestal niet als het diafragma niet helemaal symmetrisch is.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2018, 22:09:06 »
Fred, je hebt helemaal gelijk. Bedankt voor de heldere reactie. (EINDE TOPIC).

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 21 juli 2018, 14:12:00 »
Onregelmatig diafragma.

Heel vreemd. Een tijd geleden kreeg ik de beschikking over een prachtige M645, 55mm. Het diafragma echter, sloot niet mooi. Vooral Fred had daar hele zinvolle opmerkingen over. Eigenwijs als ik ben, ben de lens toch de laatste weken steeds vaker gaan gebruiken, steeds met goed belichte opnamen. Wat blijkt inmiddels : het diafragma sluit na veelvuldig gebruik weer als nieuw. Het lijkt wel of de lens heeft stilgelegen en weer een "zetje" nodig had om weer op "temperatuur" te komen. Kan zoiets?  Vreemd, toch?
Zijn er mensen met gelijke ervaringen?

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #6 Gepost op: 21 juli 2018, 14:49:20 »
Zeker, mechanische sluiters en diafragma's blijven het beste werken bij regelmatig gebruik.
Overigens gaan in mijn ervaring bij mamiya objectieven de diafragma's onherroepelijk plakken op termijn. Ik heb nog geen enkel mamiya objectief gehad wat hier geen last van kreeg (en verdeeld over middenformaat en kleinbeeld zijn dat al snel een stuk of 8 objectieven).
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 21 juli 2018, 21:56:14 »
Dankjewel Koraks.

Ben weer een beetje gerustgesteld.
De eerlijkheid gebiedt overigens wel te zeggen dat ik bij mijn Mamiya-lenzen die plak-problemen in het verleden nog niet heb gezien.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 21 juli 2018, 22:00:52 »
Je moet het een beetje tijd geven ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 21 juli 2018, 22:10:43 »
Koraks.....Geduld is een (bij mij) zeer slecht ontwikkelde eigenschap!!! ^D

groet, Guusje.
Beware Of Darkness.