Auteur Topic: bijzondere vonst  (gelezen 275 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
bijzondere vonst
« Gepost op: 26 mei 2018, 19:39:54 »
Tijdens het opruimen van het huis van een tante van mijn vrouw, stuitte ik gisteren op een exeplaar van een illegaal krantje uit 3 mei 1945 "De Vrije Pers" Erg indrukwekkend om dat in handen te hebben. Ik heb em gescant en hij staat op mn flickr site:

voorkant:
de_vrije_pers_3mei1945_voor by Simon Claessen, on Flickr

achterkant:
de_vrije_pers_3mei1945_achter by Simon Claessen, on Flickr

wat ik niet wist is dat er ook een colonne engelse vrachtwagens met voedsel door de linies van bevrijd nederland naar bezet nederland ging.
« Laatst bewerkt op: 26 mei 2018, 19:51:59 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Brian Lesoto

• Vaste bezoeker
Re: bijzondere vonst
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2018, 00:42:37 »
Zal wel een zekere waarde hebben.
Soms sta ik versteld dat er in die tijd zoveel mensen hun leven riskeerden om de Nazi's te saboteren.
De vader van mijn ex was bij het Franse verzet, de FFI en was bevriend met een kolonel van het Belgische verzet.
Mijn dooppeter (de oudste broer van mijn moeder) was aanvankelijk ook in het Belgische verzet en moest regelmatig onderduiken in het Franse Roubaix (Het vroegere Roesbeke).
Toen de Engelsen en de Polen bijna Belgiƫ hadden bereikt waren er ineens veel verzetslieden, toen is hij eruit gestapt.
Tijdens de bezetting van Nazi Duitsland waren ze met te weinig en plots was bijna iedereen bij het verzet.
Vijf jaar hadden ze geen poot uitgestoken maar toen de Duitsers zich terug trokken waren ze ineens verzetslui.
Canon A-1 || Canon AE-1 || Canon AE-1 Program || Canon AV-1 || Canon AT-1 || Canon AL-1 QF || FD 24mm 1:2.8 || FD 28mm 1:2.8 || FD 35mm 1:2.0 || FD 50mm 1:1.4 || FD 50mm 1:1.8 || FD 135mm 1:2.5 || FD 200mm 1:4,0 || FD 35 ~ 105mm 1:3.5 Macro || Speedlite 199A

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: bijzondere vonst
« Reactie #2 Gepost op: 12 juli 2018, 10:13:10 »
Citaat
Soms sta ik versteld dat er in die tijd zoveel mensen hun leven riskeerden om de Nazi's te saboteren.
Vaak was het ook 'klein zeer' wat individueen deden zonder dat ze dat van elkaar wisten.
Zoals bijvoorbeeld bonnenboekjes achterhouden, meer personen op lijsten zetten dan die nog leefden of zelfs gewoon verzonnen werden, een paar varkens minder tellen, klandestien malen (op de molen in de nacht) voor de bevolking ipv. officiele hoeveelheden voor 'de Duitsers' en elkaar waarschuwen als een controleur in de buurt kwam. Dat werd vaak niet eens als 'verzet' gezien.
De buurman van m'n opa had blijkbaar na de oorlog in het verzet het e.e.a. gedaan, maar wist niets van wat m'n opa deed en dat zelfs nog vele jaren na de oorlog. Toen gevraagd werd een aantal jaren geleden door de politie om wapens in te leveren (jaren 90?) kwam m'n opa ineens aanzetten met o.a. een pistool wat hij gejat had van de bezetter. Z'n vrouw en kinderen hebben daar al die jaren niets van geweten, heeft hij al die jaren over gezwegen en verborgen omdat hij zich schaamde dat hij zijn kinderen, vrouw en andere familie/buren daarmee in gevaar gebracht had. Zo zullen ook heel veel 'verzetshelden' met hun verhalen gestorven zijn terwijl anderen groot verhaalden over hun daden, zeker toen het gevaar wat was geweken.

Leuk zo'n krantje te vinden!

ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

topsecret-dna