Auteur Topic: Intrepid 8x10  (gelezen 1342 keer)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Intrepid 8x10
« Reactie #30 Gepost op: 25 mei 2018, 22:50:30 »
Ik heb enige honderden vellen 8x10" fuji proviia dia film in het stikke donker versneden tot 4x5". Als je het eenmaal in het snotje hebt is er weinig moeilijks aan. Vooral monnikenwerk. Het is wel zaak tekens de emulsie zijde te markeren. Verder stug doorwerken maar dan heb je van een doos met 10 vel 8x10" 40 stuks kleur 4x5" ^^ De 8x10" diafilm wilde geen hond hebben. Zo is het goed van pas gekomen.
Je hebt nog wel al je vingertoppen ? Honderden vellen in het duister snijden....
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 27 mei 2018, 14:33:38 »

Alles past in een rugzak. Lens, camera, 2 geladen houders (dank voor t lenen Peter ) en een redelijk licht maar toch stevig statief, lichtmeter. Aan de slag dan maar.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Online Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #32 Gepost op: 27 mei 2018, 14:37:51 »
Graag gedaan en veel succes. Als je een 8x10 negatief een keer wil vergroten kom je maar een keer langs. Ik heb ook n vergroter waar die dingen in kunnen. ^^
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
Intrepid 8x10
« Reactie #33 Gepost op: 27 mei 2018, 14:39:26 »
Zoo dat is nog eens wat. Ik was eerst van plan om te scannen of contactafdrukken te gaan maken. Eerst maar eens wat prullen. Maar albast bedankt voor t aanbod. Ga ik onthouden.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #34 Gepost op: 27 mei 2018, 14:48:27 »
Lekker compact, daar kun je mooi mee op stap! Hopelijk tref je mooi licht tussen de buien door ;)
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #35 Gepost op: 27 mei 2018, 16:59:34 »
tres chique!

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 27 mei 2018, 17:55:48 »
Helaas, teveel regen vanmiddag en vervolgens mijn dochter op bezoek. Wordt misschien toch eerste eens een studio opname. Kan woensdag pas weer voor t eerst aan de slag. Hmmm. Beetje jammer. Geduld wordt wel super op de proef gesteld zo. Maar ja, ik wacht pas vanaf september 2017, dus die paar dagen kunnen er ook nog wel bij.

Offline SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #37 Gepost op: 6 juli 2018, 12:02:54 »
Ik ben ook benieuwd, heb er ook één op aantocht, weliswaar wel de 4x5

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #38 Gepost op: 23 juli 2018, 21:43:55 »
Eindelijk heb ik dan wat resultaat. Helaas niets om trots op te zijn...met de geleende filmhouders, groene x-ray film gewoon wat rond het huis gefotografeerd. Moeilijk. Lichtmeter stuk... via mijn digitale camera licht gemeten. (Iso 100 aangehouden) Dan heb ik mijn loep ergens anders laten liggen, dus focus op de gok.

Dan heb je 2 opnames, in de doka, hc110 ik dacht 6 minuten verdunning B. Maar dat ging veeel te snel. En natuurlijk helemaal onder de krassen, maar dat vind ik voor nu minder belangrijk. Zie wel hele vreemde lichtvlakken. Vooral bij de foto van het huis.

Dan de laatste stap: de scanner (microtec Artefix 1800f) : ook stuk. Stepmotor vast. Ook weer gerepareerd. Eindelijk dan mijn 2 opnames ingescanned. Nou en dan heb je eindelijk een klein beetje resultaat om heel veel van te leren . ( en kan nog wel wat hulp gebruiken).

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #39 Gepost op: 23 juli 2018, 22:12:02 »
Niet gek - victorie!!
De rare lichtvlekken rechts kan ik je mee helpen: je dokalicht is niet "safe" genoeg voor deze film en je hebt een paar vellen film deels over elkaar gelegd tijdens het laden van de film. Daardoor is dat onderste vel in verschillende gradaties gesluierd. Conclusie: je dokalicht is niet rood genoeg cq er zit teveel groen in het rood. Ik gebruik een vrij zwakke rode led afgedekt met een stukje rubylith; dat gaat wel goed.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #40 Gepost op: 23 juli 2018, 22:16:24 »
Zo, dat is een snelle reactie. Dat dokalicht zou niet zo moeilijk op te lossen moeten zijn. Hopelijk heb ik de rest van mijn pak x-ray niet blootgesteld. Nee hoor. Pak er steeds een vel uit, volgens mij ver genoeg van mijn rode led lampjes. Ga eens verder uitzoeken hoe ik mijn safelight beter kan krijgen. Alvast super bedankt.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #41 Gepost op: 23 juli 2018, 22:31:16 »
Graag gedaan!

Dat dokalicht komt vast goed. De krassen zijn een lastiger probleem in mijn ervaring. Bij mij helpt het volgende om ze grotendeels te elimineren (maar het blijft een geworstel):
* Gebruik een schaal met een gladde bodem en vrij stijle randen. Een glazen ovenschaal of een ovenschaal met een lekker gladde anti-aanbaklaag werkt vrij goed.
* Doe redelijk wat ontwikkelaar in de schaal zodat je een paar cm. diepte hebt
* Laat het vel in de ontwikkelaar vallen en draai het bijna direct weer om; blijf de film keren tijdens de hele ontwikkeltijd. Je voorkomt zo dat de film de bodem raakt en daarmee voorkom je de meeste krassen. Stop, fix en wassen idem. Met deze werkwijze krijg je in mijn ervaring ook nagenoeg perfect gelijkmatige ontwikkeling.

Een andere optie is om de film met de bovenkant (d.w.z. de zijde die naar de lens zat in de camera) naar boven in de schaal te doen en normaal te agiteren, en krassen op de onderkant maar voor lief te nemen. Vervolgens kun je (na fix, wassen, drogen) de emulsie van de onderkant poetsen (dik bleekwater werkt erg goed). Je houdt dan weliswaar maar één emulsielaag over, maar dat heeft twee voordelen:
1. De krassen, die als het goed is alleen aan de onderkant zaten, zijn met de emulsie verdwenen
2. Je houdt alleen de scherpe emulsiezijde over; de achterkant van de film heeft namelijk altijd een ietwat soft beeld als gevolg van halatie.
Je moet uiteraard wel iets meer ontwikkelen dan als je beide emulsiezijden behoudt, want je houdt ook minder densiteit over. Ik vond deze emulsie-stripping werkwijze echter vrij draconisch en een irritant klusje, waarbij je ook nog eens enorm moet opletten dat er geen bleekwater op de beeldzijde terechtkomt.

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #42 Gepost op: 23 juli 2018, 22:36:38 »
Dan ga ik eerst je eerste methode verder uitproberen. Ik denk dat ik morgen eens op zoek ga naar goedkope ovenschalen, of ik kijk mijn keukenkastjes er eerst op na. Heb heel veel keukenspullen. Andere hobby.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #43 Gepost op: 23 juli 2018, 23:06:23 »
Ik heb het nooit over mn hart verkregen om een echte ovenschaal op te offeren. Gelukkig zit er een Action hier in de straat ;)

Offline marikapi

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #44 Gepost op: 23 juli 2018, 23:06:35 »
Dan ga ik eerst je eerste methode verder uitproberen. Ik denk dat ik morgen eens op zoek ga naar goedkope ovenschalen, of ik kijk mijn keukenkastjes er eerst op na. Heb heel veel keukenspullen. Andere hobby.