Auteur Topic: Film in de koelkast  (gelezen 270 keer)

Offline michiel

• Regelmatige bezoeker
  • **
Film in de koelkast
« Gepost op: 17 mei 2018, 21:33:00 »
Hoi, het gangbare advies is om filmrolletjes in de koelkast te bewaren, en ik doe dit dan ook netjes.  Aan de andere kant hoor je ook weer dat snelle film harder achteruit gaat dan langzame film.

Nu vraag ik me af, beschermt de koelkast tegen straling, of is de koeling ook echt belangrijk?  Want anders kan ik me voorstellen dat in een land met kleine temperatuurschommelingen zoals Nederland ook een loden kistje ofzo zou kunnen volstaan.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Film in de koelkast
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2018, 22:44:01 »
Hey,

Ik bewaar al jaren mijn films gewoon in mijn fototas of in een kast, geen enkel probleem als je de verse film binnen een jaar of zo gebruikt.
Dus zou ik de koelkast met name gebruiken voor bier, witte wijn, kaas, verse ham e.d. en verse groenten. Heerlijk.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2018, 23:01:13 »
Nu vraag ik me af, beschermt de koelkast tegen straling, of is de koeling ook echt belangrijk?  Want anders kan ik me voorstellen dat in een land met kleine temperatuurschommelingen zoals Nederland ook een loden kistje ofzo zou kunnen volstaan.
Nee, een koelkast, loden kistje, bunker of ondergronds gangenstelsel helpt niet tegen achtergrondstraling. De logica van koel bewaren is het tegengaan van chemische veroudering, niet zozeer van sluier als gevolg van 'belichting' door straling. Het gaat dus om de temperatuur, niet om het omhulsel.

Als je film langer wilt bewaren dan een jaartje ofzo, dan stop je hem het beste in de oorspronkelijke verpakking (of anderszins zo goed mogelijk luchtdicht) in de vriezer. Voor gebruik langzaam op temperatuur laten komen, dus bv. minimaal een dag voordat je de film gaat gebruiken al uit de vriezer halen. Doe je dat niet, dan riskeer je condensatie op de film.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Guusje

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2018, 23:11:36 »
Hey Koraks,

Nog even een tip. Ik werk heel veel met ingredienten die vanuit een vriezer gebruikt dienen te worden. Het is veel beter (om vochtinwerking/condensatie etc. te voorkomen) om het eerst vanuit de vriezer in de koelkast te plaatsen en pas een dag later in kamertemperatuur te gebruiken. Oftewel : heel langszaamaan terughalen zoals wij dat noemen. SCheelt echt.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2018, 00:36:18 »
Professionele films rijpen/verouderen sneller dan amateur films, ik bewaar mijn films altijd in de vriezer, voor gebruik eerst naar de koelkast en dan op kamertemperatuur laten acclimatiseren zoals Guusje ook al opperde.

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2018, 05:55:06 »
Ik zag laatst een foto voorbij komen van iemand die de rolletjes in de koelkast bewaart, maar ZONDER ze in het kokertje te bewaren. Dat lijkt me niet verstandig ivm vocht/condens. Ik gebruik alleen zwartwit en bewaar ze niet in de koelkast, maar alleen maar omdat ik mijn voorraad binnen 6 tot 12 maanden heb opgebruikt. Dat lijkt mij bij zwartwit geen probleem.

Ik heb altijd geleerd dat voor kleurenfilms* het gekoeld bewaren WEL belangrijk is.

*toen ik voor het digitale tijdperk kleur schoot gebruikte ik alleen maar professionele kleurenfilms.
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2018, 06:02:55 door Paul Verrips »

Offline michiel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2018, 06:55:15 »
Dank voor de informatie allemaal.  Ik heb nog een of twee filmrolletjes die niet meer leverbaar zijn, en ik ben er verschrikkelijk slecht in om die ook op te maken.  Misschien moet ik me daar gewoon eens overheen zetten, zodat ik het advies van Guusje kan opvolgen.

Offline RPiNut

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Mijn Instagram profiel vol met foto's
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2018, 07:25:34 »
Ik bewaar zelf eigenlijk alles in originele verpakking, in de koelkast. Op de verpakking van ilford staat ook bij dat dit bewaard moet worden onder de 20 graden en aangezien het wel eens iets warmer kan zijn in nederland voor de zekerheid gewoon in de koelkast. Verder kleuren film staat op onder de 13 graden bewaren. Als de film ooit het uit het kokertje is geweest bij mij, komt hij de koelkast ook niet meer in. Heb eigenlijk van elke film 2-3 in een 10 film kokertje zitten in mijn tas.
Tim.

Meestal Pentax. Soms een vleugje Rolleiflex..

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2018, 09:23:15 »
Hey Koraks,

Nog even een tip. Ik werk heel veel met ingredienten die vanuit een vriezer gebruikt dienen te worden. Het is veel beter (om vochtinwerking/condensatie etc. te voorkomen) om het eerst vanuit de vriezer in de koelkast te plaatsen en pas een dag later in kamertemperatuur te gebruiken. Oftewel : heel langszaamaan terughalen zoals wij dat noemen. SCheelt echt.

Groet, Guusje.
Goed advies inderdaad, langzamer opwarmen is absoluut een goed idee.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2018, 09:39:09 »
Ik zie dat mijn antwoord weg is.
In kort: zorg dat de verpakking dicht en liefst vaccuum is. Bij bijv. rolfilms waar condens-water bij de film kan komen maar ook met KB met niet helemaal goed sluitende doosjes loop je door vocht de kans dat je alle films zo weg kan gooien.
Dit heeft bij mij al veel film gekost omdat een hulp m'n vacuum-zak met films zo verschoven had dat hij open was gegaan, tegen de achterwand en een tijd later blijkbaar deels gevuld was met water. Alle rolfilms in niet vacuumkokertjes kon ik uiteindelijk weggooien omdat er vochtvlekken opzaten en vastgeplakt aan schutblad, een aantal KB-films en APS-films ook waarvan de kokertjes niet helemaal goed sloten.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2018, 10:53:01 »
Alleen professionele films dien je koel te bewaren. Dat staat ook duidelijk op de verpakking aangegeven. Alle z/w films (muv. I.R. z/w films) kun je gewoon op kamertemperatuur bewaren.
Hoge iso films zijn gevoeliger voor de achtergrond straling. Tenzij je ze in beton ingiet met een loden mantel en ze 30m onder de grond gaat begraven.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2018, 11:01:30 »
Hoge iso films zijn gevoeliger voor de achtergrond straling. Tenzij je ze in beton ingiet met een loden mantel en ze 30m onder de grond gaat begraven.

Een deel van wat we achtergrondstraling noemen zal ook hier doorheen gaan. Neutrino's (een deeltje) gaan dwars de aarde heen.
Het is onmogelijk om je film te beschermen tegen veroudering door achtergrondstraling.
Groeten,

Martijn

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2018, 11:43:29 »
Een deel wel maar ruim 50% is dan afgeschermd. Misschien een reden om toch maar en atoomvrije bunker te gaan bouwen .... :)  Ach, die heb ik al (in Mykolaiv), alleen is daar de achtergrond straling al wat meer ivm. de reactor in Tsjernobyl.  8)
Роберт

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2018, 12:15:43 »
Voordeel van die neutrinos is dan weer dat de kans zeer klein is dat ze nu net een deeltje in je emulsie exciteren  ^D

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2018, 13:09:09 »
Ik kan mijn vakantie films ook mijn BTR bewaren, maar ja dat is niet bepaald koel te noemen.  :\

Роберт

topsecret-dna