Auteur Topic: Ilford Microphen en Perceptol bewaar tips?  (gelezen 670 keer)

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
    • Mijn Instagram profiel vol met foto's
Ilford Microphen en Perceptol bewaar tips?
« Gepost op: 7 mei 2018, 10:07:19 »
De titel geeft het eigenlijk al aan, maar zijn er mensen die deze ontwikkelaar gebruiken en een belangrijke tip hebben om deze ontwikkelaar te bewaren?

Op de verpakking staan houdbaarheidsdatums waarvan ik denk, dit red ik niet. Laatste paar keer heb ik gewoon 8-12 fotorolletjes opgespaard, Perceptol 1+3 aan gemaakt en alles in 1 keer ontwikkeld. Dan ben je snel een dag bezig maar heb je geen ontwikkelaar weg gegooid. Het liefst wil ik eigenlijk wel elke 2-3 rolletjes ontwikkelen als dat kan. Iemand goede tips voor deze ontwikkelaar?

Tim
Tim.

Meestal Pentax. Soms een vleugje Rolleiflex..

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: Ilford Microphen en Perceptol bewaar tips?
« Reactie #1 Gepost op: 7 mei 2018, 12:23:51 »
Microphen: 'zuurstofvrij' is de stock-solution bij normale temperatuur (dus geen 25 graden of hoger) ongeveer een half jaar bruikbaar.
Gewoon een kleine verpakking kopen voor 1 liter, aanmaken als stock en in een knijpfles (geen harmonica-fles, heb je meer oppervlakte) bewaren of in meerdere flessen die je iets in kan drukken om de lucht eruit te persen of met gas afvullen (maar daar ben ik minder voorstander van).
Bijvoorbeeld stock-flesjes aanmaken van 200 ml als je met stock + 2  = 600 ml nodig hebt voor je ontwikkeltank of stock + 3 = 800 ml.

Vroeger gebruikte ik glazen flessen met foto-ether. Ik weet niet of het nog te krijgen is maar daarmee moet je toch wat voorzichtig zijn .

donker en koel (niet in de koelkast,dat is te koud) bewaren en vlak voor gebruik vanaf de stock aanmengen tot gebruiksoplossing.
Zolang het als poeder is: bijna "oneindig houdbaar" zolang het droog is, maar altijd een hele verpakking in 1 keer aanmaken.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 7 mei 2018, 12:42:02 »
Dankjewel voor de tip.  :D  Ik neem aan dat dit voor Perceptol of andere ontwikkelaars net zo geld. Ik heb eerder LC29 gerbuikt maar deze werd na mate er dus meer lucht in het flesje kwam steeds roder.. Vind deze ontwikkelaar, de LC29, wel erg prettig namelijk...
Tim.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #3 Gepost op: 7 mei 2018, 13:07:49 »
LC29 of de vergelijkbare Kodak HC-110 kun je ca. 4 jaar bewaren en wordt inderdaad wat oranje. Perceptol  en Microphen als stock oplossing 6-8 maanden.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 7 mei 2018, 13:23:47 »
LC29 of de vergelijkbare Kodak HC-110 kun je ca. 4 jaar bewaren en wordt inderdaad wat oranje.

Ga je hier van uit dat je de originele fles behoud en dat de vloeistof rood word uit eindelijk? Dan zou dit namelijk toch wel de beste oplossing moeten zijn. Ik denk dat als ik normaal blijf ontwikkelen ik zit op een ca 1 fles van 500ml per jaar. (Denk ik)
Tim.

Offline Bert0324

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 7 mei 2018, 13:48:32 »
LC29 is aangelengde Ilford HC, waarbij als ik het me goed herinner LC29 1+19 hetzelfde is als Ilford HC 1+31. Dat deze ontwikkelaar identiek is aan Kodak HC110 wordt vaak gesteld, maar schijnt niet helemaal waar te zijn. Zelf had ik met Kodak HC110 voor HP5+ een stop verlies ten opzichte van Ilford HC (densitometrisch).

Als je graag met LC29 werkt zou vervangen door Ilford HC mijn eerste keus zijn, al is het wel een stuk duurder dan Kodak.
Overgezet in kleinere flessen gaat het mee totdat het op is. Wat die flessen betreft: ik gebruik een heel stel in diverse maten, bruin glas. Gekregen bij navraag in de plaatselijke apotheek, voor nop (is zoals daar gezegd werd"dubbeltjeswerk").
Dus als je plaatselijk een geschikte apotheker hebt....

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 7 mei 2018, 14:14:19 »
Zelf gebruik ik meestal  Microphen, Perceptol  of  ID11  en  ik  volg deze methode:  ik maak  ipv  1l
(1050 ml of  1,05 l ) dat is   verdeeld in  7 kleine  apotheekflesjes  van 150 ml ( samen 1050 ml )
en goed gevuld tot  boven  toe , het  dopje erop schroeven  en  bewaren  op een  donkere droge plaats,
 daarna gebruiken   volgens behoefte ( voor  1 kleinbeeld in  tank:  150ml  ontwikkelaar  + 150 ml  demi water)   enne : de ontwikkelaar aanmaken met demiwater  ingeval er hard kalkhoudend water uit de  kraan komt
De laatste  ID11  die ik zo gebruikte   (14d geleden )  werd aangemaakt   in  november 2016 en deze was  nog in prima staat

Mvg
Maurits

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 7 mei 2018, 14:55:08 »
Doe je dit dan vervolgens ook met Fixeer middel?
Tim.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 7 mei 2018, 15:02:13 »
Doe je dit dan vervolgens ook met Fixeer middel?
Fixeer kun je gewoon als concentraat bewaren en zoveel aanmaken als je nodig hebt. Op termijn zwavelt het wel uit of gaat het vlokken, maar dat duurt meestal (veel) meer dan een jaar.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 7 mei 2018, 15:12:47 »
Fixeer kun je gewoon als concentraat bewaren en zoveel aanmaken als je nodig hebt. Op termijn zwavelt het wel uit of gaat het vlokken, maar dat duurt meestal (veel) meer dan een jaar.

Dan heb ik hier in ieder geval geen last van. Doe ook circa 1 jaar met 1 liter fixeer middel. Maar ik ga denk ik eens kijken naar van die medicijn/apotheekers flessen voor de ontwikkelaar. :) ^^
Tim.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #10 Gepost op: 7 mei 2018, 15:44:08 »
Glas heeft geen diffusie, PET een beetje en HD-Polyethyleen iets meer.

HC-110 gebruik ik tot 2/3 en knijp de fles in. Daarna zet ik het over in kleine glazen  flesjes van 200ml. Als drijfgas gebruik ik Tetenal Protectan om oxidatie te voorkomen.
Роберт

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 7 mei 2018, 16:06:37 »
Ontwikkel voornamelijk met ID-11. Gaan in flesjes van de Xenos, 125 ml. Ontwikkel voornamelijk 1+3 voor middenformaat. Eventueel aangevuld met een paar knikkers om geen lucht meer te hebben.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #12 Gepost op: 7 mei 2018, 17:29:57 »
Ik gebruik zelf Tetenal Protectionspray. Dit is een spuitbus met gas wat de zuurstof boven de vloeistof verdrijft (het is zwaarder als lucht en inert).
Je kan ook een glazen fles gebruiken en dan met een Vacu Vin de lucht er uit pompen. Schijnt goed te werken.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #13 Gepost op: 7 mei 2018, 17:48:41 »
Maar ja een Vacuvin past alleen in een smalle hals fles (en van glas) en dat is meestal weer niet handig als je een ontwikkelaar gebruikt die je re-genereerd.  Zit je weer met trechters te hannissen. Dan is een wijdhalsfles weer veel gemakkelijker.
Роберт

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 7 mei 2018, 18:11:32 »
Genoeg kennis en ervaring hier!  ^^ ik ga eens kijken naar glazen flessen en eventueel zo'n spray of vacuum pompje. Dank voor alle tips!  :D
Tim.

topsecret-dna