Auteur Topic: Plaatsen van historische foto's aan banden?  (gelezen 981 keer)

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Plaatsen van historische foto's aan banden?
« Reactie #45 Gepost op: 4 mei 2018, 15:11:09 »
Nou moet je toch een beetje uit gaan kijken want je stelt dat ik geen rechtspersoon ben  ^D
Wijs dan even aan waar ik dat doe. Ik wacht met spanning af.

Citaat
Ik ben de fotograaf en ik ben voorlopig nog geen zeventig jaar dood.
Alleen dat ik er niet op uit ben om ergens geld uit te slepen klopt maar verder rammelt het aan alle kanten.
Ik heb ook geïnvesteerd en wil ook een redelijke vergoeding in de vorm van een naamsvermelding.
Noodzaak is hier niet relevant.
Blijkbaar is dat wel relevant, want je gaat niet over tot een procedure. Als je dat wel zou doen, zou de kans bestaan dat je inderdaad in het gelijk wordt gesteld en dat dit groepje heren wordt gesommeerd bv. het beeld te verwijderen, of te voorzien van een naamsvermelding, en heel misschien zou er zelfs een zeer bescheiden vergoeding voor je in zitten. Ik heb dat nergens betwist.
Het verschil zit dus vooral in het feit dat jij ogenschijnlijk geen trek hebt in een procedure voor een onbenulligheid, en dat de eiser dat in de zaak van de uitgever vs. de erfgoedinstelling dat wel heeft omdat het voor hem niet gaat om een onbenulligheid.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #46 Gepost op: 4 mei 2018, 15:54:14 »
En indien je als fotograaf geen financieel belang hebt is een naamsvermelding wel het minste.

Naamsvermelding is geen gunst maar verplicht maar op grote schaal wordt daar de hand mee gelicht.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #47 Gepost op: 4 mei 2018, 18:58:32 »
En heel misschien zou er zelfs een zeer bescheiden vergoeding voor je in zitten. Ik heb dat nergens betwist.
Lekker bijdehand  ^^
Laat maar weten waar ik betwist dat jij dat betwist hebt. Ik wacht in spanning af.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #48 Gepost op: 4 mei 2018, 19:09:20 »
Even voor mijn begrip - bij wie ligt in dit geval nu het auteursrecht? Heeft de uitgever dit overgenomen of ligt dit nog steeds bij de fotograaf? En als dit bij de uitgever terecht was gekomen begint de teller van 70 jaar na eerste publicatie door de uitgever of door de fotograaf? In het laatste geval is de 70 jaar dus al een heel eind om voor veel van deze foto's. Dan is die uitgever maar wat blij dat hij nu nog even flink kan claimen want zoveel geld zal het verkopen van afdrukken van deze foto's niet opleveren.

Het auteursrecht vervalt 70 jaar na de dood van de auteur. Ongeacht aan wie de rechten zijn overgedragen. Het achterhuis van Anne Frank is zins 2015 rechtenvrij. Daar is veel over geprocedeerd  :|

Tenzij de oorspronkelijke auteur het werk heeft laten registreren ! Dan duurt het nog langer. Happy Birthday to You is ooit eind negentiende eeuw geregistreerd en heeft van alle muziekwerken het meeste aan royalty's opgebracht.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #49 Gepost op: 4 mei 2018, 19:15:54 »
Lekker bijdehand  ^^
Laat maar weten waar ik betwist dat jij dat betwist hebt. Ik wacht in spanning af.
Over twist valt niet te twisten, al twist je samen wat af, een onbetwist succes wordt de twist toch nooit, of je moet allebei op dansles hebben gezeten. In die laatste zin valt overigens met mij zeker niet te twisten, omdat ik onbetwistbaar een twijfelachtig twister ben.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #50 Gepost op: 4 mei 2018, 19:39:58 »
Over twist valt niet te twisten, al twist je samen wat af, een onbetwist succes wordt de twist toch nooit, of je moet allebei op dansles hebben gezeten. In die laatste zin valt overigens met mij zeker niet te twisten, omdat ik onbetwistbaar een twijfelachtig twister ben.
Kijk, nou maak je weer blij doordat je tot inzicht bent gekomen  ^D
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #51 Gepost op: 4 mei 2018, 22:01:06 »

Kun je mij dat adres van die dansschool even mailen waar je nog op twistles kan?  ^D ^D ^D ^D
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #52 Gepost op: 4 mei 2018, 22:48:50 »
Gezien mijn kennis over het twisten en dansen in het algemeen vrees ik dat ik je daarop het antwoord schuldig moet blijven  ^D

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #53 Gepost op: 4 mei 2018, 23:25:39 »
Het auteursrecht vervalt 70 jaar na de dood van de auteur.

Tenzij de oorspronkelijke auteur het werk heeft laten registreren !

Het auteursrecht vervalt 70 jaar na de dood van de maker, te rekenen vanaf de eerste januari na het jaar waarin de maker is overleden. Op grond van het erfrecht gaat het auteursrecht automatisch over op de wettelijke erfgenamen.
Een afwijkende regel bestaat voor het geval dat de maker niet bekend is of foto's die onder pseudoniem zijn gepubliceerd. In die gevallen vervalt het auteursrecht na 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari na het jaar van eerste rechtmatige openbaarmaking.

Het is niet mogelijk om auteursrecht bij een instantie aan te vragen, of in een openbaar register te laten inschrijven. Louter door een werk in de zin van de Auteurswet te maken, komt er op dat werk auteursrecht te rusten. De bescherming ontstaat helemaal automatisch (en gratis).
Er is dus geen register waar auteursrechten zijn vastgelegd. Auteursrecht ontstaat automatisch door een origineel werk te maken. Het is dan ook altijd verstandig om een © copyright teken met je naam en het jaartal op of bij je werk te zetten.

In de muziekwereld is registreren wel mogelijk.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
« Reactie #54 Gepost op: 5 mei 2018, 01:17:09 »
voor mensen die hun fotos willen verspreidden, maar niet wilen dat een ander daar geldelijk gewin van heeft, heb je nog allerlei soorten van licensies: https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/2.0/ en in allerlei soorten varianten. ook flickr heeft die optie naast de gewone copyright.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 22 mei 2018, 05:22:17 »
Het auteursrecht vervalt 70 jaar na de dood van de maker, te rekenen vanaf de eerste januari na het jaar waarin de maker is overleden. Op grond van het erfrecht gaat het auteursrecht automatisch over op de wettelijke erfgenamen.
Een afwijkende regel bestaat voor het geval dat de maker niet bekend is of foto's die onder pseudoniem zijn gepubliceerd. In die gevallen vervalt het auteursrecht na 70 jaar, te rekenen vanaf de eerste januari na het jaar van eerste rechtmatige openbaarmaking.

Het is niet mogelijk om auteursrecht bij een instantie aan te vragen, of in een openbaar register te laten inschrijven. Louter door een werk in de zin van de Auteurswet te maken, komt er op dat werk auteursrecht te rusten. De bescherming ontstaat helemaal automatisch (en gratis).
Er is dus geen register waar auteursrechten zijn vastgelegd. Auteursrecht ontstaat automatisch door een origineel werk te maken. Het is dan ook altijd verstandig om een © copyright teken met je naam en het jaartal op of bij je werk te zetten.

In de muziekwereld is registreren wel mogelijk.

Klopt, bescherming ontstaat automatisch. Maar ook registratie in de muziekwereld heeft geen enkel effect op het ontstaan of de duur van het auteursrecht. Geregistreerd wordt vnl. om in een latere procedure het makerschap te kunnen bewijzen.
« Laatst bewerkt op: 22 mei 2018, 05:29:39 door willem.m »

topsecret-dna