Auteur Topic: Plaatsen van historische foto's aan banden?  (gelezen 980 keer)

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
Re: Plaatsen van historische foto's aan banden?
« Reactie #30 Gepost op: 4 mei 2018, 13:16:19 »
Welk financieel belang bedoel je precies?
1. Dat van het archief als de beelden te koop waren
2. Dat van het archief als potentiële koper van de foto's (i.p.v. ze te publiceren zonder het recht daartoe)
3. Dat van de uitgever (rechthebbende) op de foto's m.b.t. eventuele verkoop (al dan niet gebundeld in een boek)
4. Dat van de uitgever (rechthebbende) op de foto's als gevolg van het investeren door het overnemen van copyright
Belang (1) is onduidelijk, (2), (3) en (4) zijn sowieso aan de orde. Er is dus altijd een (potentieel) financieel belang. In die zin maakt het dus niet uit. Feit blijft dat de uitgever rechthebbende was en dat een andere partij dus niet zomaar mag overgaan tot publicatie zonder daartoe eerst het recht te hebben verworven. Of Erfgoed Leiden de beelden te koop aanbood, heeft hooguit invloed op de hoogte van de vergoeding die wordt toegewezen, maar geen invloed op de vraag of Erfgoed Leiden tot publicatie mocht overgaan. Dat mocht immers sowieso niet.

En zo is het.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #31 Gepost op: 4 mei 2018, 13:27:34 »
Wat mij niet helemaal duidelijk is (misschien heb ik er overheen gelezen), was het ook mogelijk om de foto’s te kopen.
Want dan zit er een finacieel belang bij, en dat is toch anders dan gewoon foto’s laten zien.

In mijn ogen maakt dat niet uit of het archief de foto's wilde verkopen of slechts ter beschikking stellen.
Als ik tussen de regels van het vonnis lees. Een fotograaf loopt een leven lang zijn benen onder zijn kont vandaan om 35.000 foto's te maken in de omgeving Rotterdam. Verkoopt de foto's onder andere als ansichtkaart. Een echte vetpot zal het wel niet zijn geweest. In 2000 gaat hij met pensioen. (mijn invulling) Heeft een flinke FOR bij de belastingdienst staan. Veel heeft hij echter niet gespaard. Het enige wat hij heeft is zijn omvangrijke archief van negatieven. Gelukkig voor hem vind hij een koper hiervoor. Daarmee een aanvulling op zijn AOW. Nu komt er een historisch Archief Leiden langs en vind dat zij wel gratis van het levenswerk van de fotograaf gebruik kunnen maken. Daarmee is in één klap zijn hele archief zijn geldelijke waarde kwijt, aanvulling op zijn AOW verdampt. Denk ook niet dat de belastingdienst zijn FOR niet kwijtscheld omdat hij zijn archief aan een goed maatschappelijk doel ter beschikking heeft gesteld.   
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #32 Gepost op: 4 mei 2018, 13:30:43 »
Er is mij wel eens gevraagd een poster te maken. Dat gebeurde spontaan omdat de gelegenheid zich voordeed.
De mensen van een band tegen een witte muur gezet die daar toevallig aanwezig was zodat er tekst boven hun hoofd geplaatst kon worden.
Zij hebben toen zelf de tekst er in gezet met mijn naam en adres er bij. Dat hadden we zo afgesproken.
Nu zie ik dat de foto op facebook staat zonder mijn naam er bij. Moet ik nu een advocaat in de hand nemen?

https://www.facebook.com/1611905069124183/photos/a.1611907279123962.1073741827.1611905069124183/1611907212457302/?type=1&theater
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #33 Gepost op: 4 mei 2018, 13:34:51 »
Nu zie ik dat de foto op facebook staat zonder mijn naam er bij. Moet ik nu een advocaat in de hand nemen?
Hangt af van welke afspraken jij hebt gemaakt over het gebruik van het beeld. Als het in hun opdracht is gemaakt voor promotionele doeleinden (of je kon redelijkerwijs verwachten dat dat het doel van de foto zou zijn), dan is de kans groot dat je bot vangt bij een kantonrechter.
Ik zie het verband ook niet met de zaak die hier wordt besproken. Het heeft niks met die situatie te maken.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #34 Gepost op: 4 mei 2018, 13:36:34 »
Dit is precies wat ik ook zeer regelmatig meemaak. Mijn copyright wordt verwijderd en soms een ander copyright er op gezet....in het laatste geval komt er een boos bericht hun kant op......in het eerste geval een vriendelijk verzoek de foto te verwijderen...indien niet een boos bericht  ^D ^D ^D

En wat Koraks al zegt...wat zijn je afspraken met de opdrachtgever. Overigens...rechters zijn erg op de hand van fotografen de laatste jaren....waarschijnlijk gezien alle privacy issues tegenwoordig, maar dat is nog geen garantie voor een succesvolle rechtsgang.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 4 mei 2018, 14:02:55 »
Hangt af van welke afspraken jij hebt gemaakt over het gebruik van het beeld. Als het in hun opdracht is gemaakt voor promotionele doeleinden (of je kon redelijkerwijs verwachten dat dat het doel van de foto zou zijn), dan is de kans groot dat je bot vangt bij een kantonrechter.
Ik zie het verband ook niet met de zaak die hier wordt besproken. Het heeft niks met die situatie te maken.
Zij hebben toen zelf de tekst er in gezet met mijn naam en adres er bij. Dat hadden we zo afgesproken.

Het gaat hier toch over het recht om te kopiëren? Lijkt mij wel relevant  :D
De afspraak was, zoals reeds beschreven dat mijn naam op de foto vermeld zou worden. Dat het om promotionele doeleinden ging was evident.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #36 Gepost op: 4 mei 2018, 14:06:51 »
Het gaat hier toch over het recht om te kopiëren? Lijkt mij wel relevant  :D
Nee, het gaat om publiceren. Dat is iets anders. Daarnaast is jouw situatie anders omdat je in direct contact met de partij die nu publiceert ook afspraken hebt gemaakt over het maken en gebruiken van het beeld. Je kan nog steeds in contact treden met de andere partij. Dat is anders dan de situatie die eerder werd besproken, waarin dat contact op niets is uitgelopen en het tot een zaak kwam.

Citaat
De afspraak was, zoals reeds beschreven dat mijn naam op de foto vermeld zou worden. Dat het om promotionele doeleinden ging was evident.
Dan kun je ze, zoals thinge ook aangeeft, aanspreken op het schenden van de afspraak. Mocht dat op niks uitlopen, dan kun je er inderdaad een zaak van maken. Daar houd je dan uiteindelijk mogelijk aan over dat de foto wordt verwijderd en/of je een paar tientjes vergoeding krijgt. Plus natuurlijk een definitieve breuk met deze ogenschijnlijk toffe heren.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 4 mei 2018, 14:11:37 »
Een fotograaf loopt een leven lang zijn benen onder zijn kont vandaan om 35.000 foto's te maken in de omgeving Rotterdam. Verkoopt de foto's onder andere als ansichtkaart. Een echte vetpot zal het wel niet zijn geweest...... 

Dat kan ik uit het artikel niet opmaken. Als de fotograaf de rechten heeft verkocht aan een prentbriefkaartenfabrikant (mooi woord voor galgje 🙂). Dan heeft de huidige eigenaar van het fotomateriaal geen poot om op te staan.
De beeldbibliotheek zou er een gevalletje “ceci n’est pas un pipe” van kunnen maken. Ze hebben een scan van de prentbriefkaart gemaakt, en niet van de foto.

Als de fotograaf inderdaad zelf adrukjes had verkocht, dan had er zijn naam wel op gestaan.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #38 Gepost op: 4 mei 2018, 14:20:03 »
Dat kan ik uit het artikel niet opmaken. Als de fotograaf de rechten heeft verkocht aan een prentbriefkaartenfabrikant (mooi woord voor galgje 🙂). Dan heeft de huidige eigenaar van het fotomateriaal geen poot om op te staan.
De beeldbibliotheek zou er een gevalletje “ceci n’est pas un pipe” van kunnen maken. Ze hebben een scan van de prentbriefkaart gemaakt, en niet van de foto.
Als de fotograaf de beelden twee keer heeft verkocht, dan zou dat een zaak opleveren tussen de kopers van de beelden en de maker. Nog steeds blijft dan een feit dat Erfgoed Leiden geen rechtmatige eigenaar is. Daaraan verandert niets.
Het argument van een scan van de briefkaart vs. van bv. een negatief of andere afdruk is natuurlijk niet steekhoudend. Het blijft hetzelfde beeld.

Waar wil je heen?

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: 4 mei 2018, 14:30:53 »
Nee, het gaat om publiceren. Dat is iets anders.
Ik vond deze definitie ergens.

Publiceren
Het uitbrengen van gedrukte, opgenomen of anderszins gereproduceerde verslagen van kennis in welk medium dan ook, voor publieke verkoop of verspreiding.
Categorie: Functionele activiteiten > informatieverwerkingsactiviteiten.

Dat doen ze met de foto die ik voor ze gemaakt heb.
En verder lijkt mij dat, of je nu de rechten hebt gekocht van iemand anders of die zelf hebt gecreëerd door de foto te maken niet zo veel van elkaar verschillen.
Er bestaat bij mij een vermoeden dat de relatie tussen Arnoud Voet en de toffe boys van het Leids archief inmiddels ook wat aan het rafelen is  ^^

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #40 Gepost op: 4 mei 2018, 14:32:28 »
En je punt is...?

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 4 mei 2018, 14:39:16 »
En je punt is...?
Dat het mij geen reet interesseert dat ze samen met de tekst mijn naam van die foto gehaald hebben.
Een ander ding is dat wij onszelf niet gek moeten laten maken door dergelijke berichten die suggereren dat overal geld uit te slepen valt.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #42 Gepost op: 4 mei 2018, 14:50:28 »
Daarin zit juist het verschil, Charles. Jij bent geen uitgever of beroepsfotograaf, en je bent er niet op uit ergens geld uit te slepen - die noodzaak heb je ook niet. De uitgever in de besproken kwestie heeft (naar eigen zeggen fors) geïnvesteerd en wil een redelijke vergoeding voor het gebruik van zijn eigendom. Het verkopen van beeld is zijn kostwinning. Dat heeft niks met gek maken van doen; dat maak jij ervan. Het is een rechtspersoon die aanspraak maakt op zijn aantoonbaar recht. Dat jij dat in jouw geval niet doet, is volstrekt logisch. Het is immers een andere en slecht vergelijkbare zaak.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 4 mei 2018, 14:55:58 »
Daarin zit juist het verschil, Charles. Jij bent geen uitgever of beroepsfotograaf, en je bent er niet op uit ergens geld uit te slepen - die noodzaak heb je ook niet. De uitgever in de besproken kwestie heeft (naar eigen zeggen fors) geïnvesteerd en wil een redelijke vergoeding voor het gebruik van zijn eigendom. Het verkopen van beeld is zijn kostwinning. Dat heeft niks met gek maken van doen; dat maak jij ervan. Het is een rechtspersoon die aanspraak maakt op zijn aantoonbaar recht. Dat jij dat in jouw geval niet doet, is volstrekt logisch. Het is immers een andere en slecht vergelijkbare zaak.
Nou moet je toch een beetje uit gaan kijken want je stelt dat ik geen rechtspersoon ben  ^D
Ik ben de fotograaf en ik ben voorlopig nog geen zeventig jaar dood.
Alleen dat ik er niet op uit ben om ergens geld uit te slepen klopt maar verder rammelt het aan alle kanten.
Ik heb ook geïnvesteerd en wil ook een redelijke vergoeding in de vorm van een naamsvermelding.
Noodzaak is hier niet relevant.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #44 Gepost op: 4 mei 2018, 15:02:53 »
In mijn ogen maakt dat niet uit of het archief de foto's wilde verkopen of slechts ter beschikking stellen.
Als ik tussen de regels van het vonnis lees. Een fotograaf loopt een leven lang zijn benen onder zijn kont vandaan om 35.000 foto's te maken in de omgeving Rotterdam. Verkoopt de foto's onder andere als ansichtkaart. Een echte vetpot zal het wel niet zijn geweest. In 2000 gaat hij met pensioen. (mijn invulling) Heeft een flinke FOR bij de belastingdienst staan. Veel heeft hij echter niet gespaard. Het enige wat hij heeft is zijn omvangrijke archief van negatieven. Gelukkig voor hem vind hij een koper hiervoor. Daarmee een aanvulling op zijn AOW. Nu komt er een historisch Archief Leiden langs en vind dat zij wel gratis van het levenswerk van de fotograaf gebruik kunnen maken. Daarmee is in één klap zijn hele archief zijn geldelijke waarde kwijt, aanvulling op zijn AOW verdampt. Denk ook niet dat de belastingdienst zijn FOR niet kwijtscheld omdat hij zijn archief aan een goed maatschappelijk doel ter beschikking heeft gesteld.   

Even voor mijn begrip - bij wie ligt in dit geval nu het auteursrecht? Heeft de uitgever dit overgenomen of ligt dit nog steeds bij de fotograaf? En als dit bij de uitgever terecht was gekomen begint de teller van 70 jaar na eerste publicatie door de uitgever of door de fotograaf? In het laatste geval is de 70 jaar dus al een heel eind om voor veel van deze foto's. Dan is die uitgever maar wat blij dat hij nu nog even flink kan claimen want zoveel geld zal het verkopen van afdrukken van deze foto's niet opleveren.

Ik heb eens gekeken op de website van die Uitgeverij Voet en hij heeft veel van Roovers foto's zelf online staan dus het was voor het historisch archief toch niet heel moeilijk geweest om hier even naar te kijken/onderzoek te doen.

Ik zal er in ieder geval zelf goed op letten. Ik heb vrij veel z/w dia's van het Fibo Beeldonderwijs en daar wilde ik wel wat van online zetten. Misschien maar even mee wachten  :D  Of foto's van een reis naar China en Korea uit 1907 - maar dat is misschien oud genoeg - 70 jaar na overlijden van fotograaf - of ligt dat auteursrecht nu bij de eigenaren van de negatieven Gary?

Jon