Auteur Topic: Plaatsen van historische foto's aan banden?  (gelezen 1646 keer)

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
Re: Plaatsen van historische foto's aan banden?
« Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2018, 09:24:08 »
Aan de ene kant vind ik het allemaal soms wel wat te ver gaan. Zeker met het plaatsen van die ansicht kaarten. Er zijn in dit geval instanties die proberen om dit zichtbaar te maken voor publiek die dit interessant vind, en soms het bestaan van deze foto's of ansichtkaarten niet eens weet. De producent/auteursgerechtige, zou toch bijna blij moeten zijn dat zijn/haar foto's nog tentoon worden gesteld? Dat hij er nu geen geld meer voor krijgt dat is zijn eigen keus geweest denk ik dan. Deze persoon/personen hadden er anders veel meer achter aan moeten gaan, vind ik.

Straks krijg je nog dat musea leeg moeten omdat er entree geld word gevraagd voor objecten die eigenlijk van een ander (geweest) zijn. Ik noem trouwens maar iets.

Niet met je eens en lijkt op een opmerking van een "deze generatie genoot". Alhoewel ik het eigenlijk met je eens bent, wil ik hier wel aan toevoegen dat er in die tijd helemaal geen issue werd gemaakt over het algemeen over copyrights....het was toen allemaal veel losser geregeld dan nu en net als nu wist de gemiddelde fotograaf er geen bal van. Eigen keuze zoals jij noemt was helemaal niet aan de orde toen. Sinds we in een nieuwere wereld zijn beland waar lieden zaken commercieel uitbuiten ligt dat anders....Vroeger, jaren 60 en 70 is dat voor mij, werden mijn persfoto's nooit gepikt door wie dan ook. Een stempel achterop de foto was genoeg. Tegenwoordig duiken mijn foto's van nu regelmatig op in allerlei tijdschriften en kranten......en kan ik een dagtaak maken van het procederen als ik dat zou willen. En mijn foto's van vroeger kom ik regelmatig online tegen met naast mijn copyright een tekstje met Archief en dan een naam.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
    • Mijn Instagram profiel vol met foto's
« Reactie #16 Gepost op: 4 mei 2018, 09:37:38 »
Ja en Nee er is iets voor te zeggen. Maar er is overigens 30-50 jaar stil over geweest en nu gaat die persoon zich druk maken. Die foto heeft bijvoorbeeld al 15 jaar online gestaan en is bijvoorbeeld al 25 jaar in handen van dit museum of archief. Je hebt gelijk dat de wereld veranderd maar ik denk niet dat ik over 50 jaar moeilijk ga doen over een foto die ik vorig jaar gemaakt heb en verspreid is.

Tegenwoordige foto's die je op internet plaatst is bijna "eigen risico" te noemen. De kans dat de foto licht bewerkt, bijgesneden word etc is groot. Als de foto vervolgens 30.000 bekijkers heeft getrokken of 3.000.000. Daar zit het verschil. De mens gaat bij die 30.000 niet moeilijk doen maar wil wel graag geld zien als men gaat rekenen bij die 3.000.000 bezichtigingen.

Er valt wat voor te zeggen maar sinds het internet er is, is er veel meer mogelijk, je bereik word in eens een stuk groter. Het gevaar is wel dat je foto's gebruikt gaan worden voor doeleinden die er niet voor bedoelt zijn. Als een regionale omroep in brazilië jou foto gebruikt, en hij word  daar maarliefst 5000 keer verspreid, online of niet, de kans dat jij door krijgt dat hij daar verspreid is is aannemelijk klein. Ik zie het ook meer als een risico.
Tim.

Meestal Pentax. Soms een vleugje Rolleiflex..

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 4 mei 2018, 09:38:27 »
In de digitale wereld van vandaag is de vraag naar beeldmateriaal extreem toegenomen. Bovendien worden er grote bedragen mee verdiend. Logischerwijze is er schaarste aan beeld. Maar die schaarste geeft nog niet het recht om te stelen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 4 mei 2018, 09:54:19 »
Ja en Nee er is iets voor te zeggen. Maar er is overigens 30-50 jaar stil over geweest en nu gaat die persoon zich druk maken. Die foto heeft bijvoorbeeld al 15 jaar online gestaan en is bijvoorbeeld al 25 jaar in handen van dit museum of archief. Je hebt gelijk dat de wereld veranderd maar ik denk niet dat ik over 50 jaar moeilijk ga doen over een foto die ik vorig jaar gemaakt heb en verspreid is.

Tegenwoordige foto's die je op internet plaatst is bijna "eigen risico" te noemen. De kans dat de foto licht bewerkt, bijgesneden word etc is groot. Als de foto vervolgens 30.000 bekijkers heeft getrokken of 3.000.000. Daar zit het verschil. De mens gaat bij die 30.000 niet moeilijk doen maar wil wel graag geld zien als men gaat rekenen bij die 3.000.000 bezichtigingen.

Er valt wat voor te zeggen maar sinds het internet er is, is er veel meer mogelijk, je bereik word in eens een stuk groter. Het gevaar is wel dat je foto's gebruikt gaan worden voor doeleinden die er niet voor bedoelt zijn. Als een regionale omroep in brazilië jou foto gebruikt, en hij word  daar maarliefst 5000 keer verspreid, online of niet, de kans dat jij door krijgt dat hij daar verspreid is is aannemelijk klein. Ik zie het ook meer als een risico.

Ik heb sterk de indruk dat jij de gerechtelijke uitspraak waarvan hierboven een link geplaatst is niet hebt gelezen. Misschien toch even doen. 
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 4 mei 2018, 10:08:18 »
In de digitale wereld van vandaag is de vraag naar beeldmateriaal extreem toegenomen. Bovendien worden er grote bedragen mee verdiend. Logischerwijze is er schaarste aan beeld. Maar die schaarste geeft nog niet het recht om te stelen.

Dit is zeker waar. Maar als hobby fotograaf online iets plaatsen, is wel een risico heb ik het idee. Het is niet makkelijk om er voor te zorgen dat ze niet ergens anders gebruikt gaan worden. Nu gaat dit artiekel over fotos die binnen nederland gemaakt zijn, door nederlanders.

Ik snap het initiatief van het archief, dat ze dit online zetten maar helaas mag dat soms gewoon niet als er niet voor betaald word. Wel jammer (als je hun mag geloven) ze de fotograaf of het bedrijf waar ze voor gewerkt hebben, niet gevonden hebben. Dan was er vast wel wat over te overleggen.
Tim.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 4 mei 2018, 10:27:40 »
Ik snap het initiatief van het archief, dat ze dit online zetten maar helaas mag dat soms gewoon niet als er niet voor betaald word. Wel jammer (als je hun mag geloven) ze de fotograaf of het bedrijf waar ze voor gewerkt hebben, niet gevonden hebben. Dan was er vast wel wat over te overleggen.

Dit is blijkens de uitspraak van de rechter niet juist.

Bij brief van 30 augustus 2016 heeft [eiser] , zonder zich bekend te maken, via zijn advocaat, Erfgoed Leiden erop geattendeerd dat inbreuk werd gemaakt op zijn auteursrechten door zonder zijn toestemming bepaalde foto’s op te nemen en raadpleegbaar te maken door middel van de beeldbank. Daarbij is Erfgoed Leiden verzocht te bevestigen dat hij bereid was om in overleg te treden over een redelijke vergoeding voor het gebruik van de desbetreffende foto’s. Nadat een reactie van Erfgoed Leiden uitbleef, heeft [eiser] , bij brief van 5 oktober 2016, zich bekend gemaakt, een overzicht van de 25 door hem bedoelde foto’s verschaft en een deel van de overeenkomst tussen hem en [R] meegezonden.

De rechthebbende heeft zich bij het archief gemeld en verzocht om in overleg te gaan. Dit heeft het archief volledig genegeerd.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 4 mei 2018, 10:54:41 »
Gary,

Bedankt voor de info. Excuus voer eventuele foutieve uitspraken. Het is helder zo. Persoonlijk gezien vind ik het jammer dat er geen gehoor is gegeven na het aanspreken van het archief.

Tim.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #22 Gepost op: 4 mei 2018, 11:00:10 »

Precies dat Gary.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #23 Gepost op: 4 mei 2018, 11:06:53 »
Dit is zeker waar. Maar als hobby fotograaf online iets plaatsen, is wel een risico heb ik het idee. Het is niet makkelijk om er voor te zorgen dat ze niet ergens anders gebruikt gaan worden. Nu gaat dit artiekel over fotos die binnen nederland gemaakt zijn, door nederlanders.

Hobbyfotograaf of niet, dat maakt geen verschil....jij blijft tot 70 jaar na je dood het copyright behouden....als ik zie dat in diverse boeken ongevraagd mijn foto's zijn gebruikt, met als argument dat ze niet wisten van wie ze waren, kan ik pissed worden.....het is hun verantwoording om dat voor plaatsing uit te zoeken en bij twijfel, plaats je gewoon niet......maar jou ideeën zijn tekenend voor de jongere generatie lijkt het wel, gewoon een kwestie van afnemende normen en waarden.....in principe geen probleem, maar nogmaals, ik kan me best vinden in jou idee, maar het blijft krom. En indien je als fotograaf geen financieel belang hebt is een naamsvermelding wel het minste.

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #24 Gepost op: 4 mei 2018, 11:09:38 »
Gary,

Bedankt voor de info. Excuus voer eventuele foutieve uitspraken. Het is helder zo. Persoonlijk gezien vind ik het jammer dat er geen gehoor is gegeven na het aanspreken van het archief.

Is ook soms de arrogantie van zo'n archief......denken dat ze een klein uitgevertje wel kunnen hebben. Verwachten dat het niet  zo'n vaart zal lopen, want ze doen toch goed werk?. Rechtzaken zijn duur....en daar betalen ze nu het gelag voor. Ben benieuwd naar het hoger beroep.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 4 mei 2018, 11:21:12 »
En indien je als fotograaf geen financieel belang hebt is een naamsvermelding wel het minste.

Dit vind ik echt een heeel belangrijk punt! Goed dat je dit zegt! Dit is iets wat ik persoonlijk ook heel belangrijk vind!
Tim.

Offline RPiNut

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 4 mei 2018, 11:24:02 »
Is ook soms de arrogantie van zo'n archief......denken dat ze een klein uitgevertje wel kunnen hebben. Verwachten dat het niet  zo'n vaart zal lopen, want ze doen toch goed werk?. Rechtzaken zijn duur....en daar betalen ze nu het gelag voor. Ben benieuwd naar het hoger beroep.

Zonde vind ik dat persoonlijk. Nu ik de citaat van Gary gelezen heb, begrijp ik zeker dat ze dan vervolgens naar de rechter gaan. Ik heb dat ook niet helemaal goed gelezen.
Tim.

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 4 mei 2018, 12:30:40 »
Wat mij niet helemaal duidelijk is (misschien heb ik er overheen gelezen), was het ook mogelijk om de foto’s te kopen.
Want dan zit er een finacieel belang bij, en dat is toch anders dan gewoon foto’s laten zien.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #28 Gepost op: 4 mei 2018, 13:14:49 »
Wat mij niet helemaal duidelijk is (misschien heb ik er overheen gelezen), was het ook mogelijk om de foto’s te kopen.
Want dan zit er een finacieel belang bij, en dat is toch anders dan gewoon foto’s laten zien.

Ja de foto's waren gewoon te koop. Maar het was van vele foto's niet duidelijk wie de rechten had. Voor zover ik weet overigens. Toen de uitgeverij er achter kwam dat ze zonder hun toestemming online stonden hebben ze de plaatser bericht dat het om copyright foto's ging. En daar werd niet op gereageerd, vandaar een rechtszaak.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #29 Gepost op: 4 mei 2018, 13:14:54 »
Welk financieel belang bedoel je precies?
1. Dat van het archief als de beelden te koop waren
2. Dat van het archief als potentiële koper van de foto's (i.p.v. ze te publiceren zonder het recht daartoe)
3. Dat van de uitgever (rechthebbende) op de foto's m.b.t. eventuele verkoop (al dan niet gebundeld in een boek)
4. Dat van de uitgever (rechthebbende) op de foto's als gevolg van het investeren door het overnemen van copyright
Belang (1) is onduidelijk, (2), (3) en (4) zijn sowieso aan de orde. Er is dus altijd een (potentieel) financieel belang. In die zin maakt het dus niet uit. Feit blijft dat de uitgever rechthebbende was en dat een andere partij dus niet zomaar mag overgaan tot publicatie zonder daartoe eerst het recht te hebben verworven. Of Erfgoed Leiden de beelden te koop aanbood, heeft hooguit invloed op de hoogte van de vergoeding die wordt toegewezen, maar geen invloed op de vraag of Erfgoed Leiden tot publicatie mocht overgaan. Dat mocht immers sowieso niet.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

topsecret-dna