Auteur Topic: Wet plate collodion foto's  (gelezen 475 keer)

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • "AnaloGenster"
Re: Wet plate collodion foto's
« Reactie #15 Gepost op: 4 mei 2018, 15:45:49 »
Je bent lekker bezig Martijn  :D Top!

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 10 mei 2018, 15:09:57 »
Na wat geklooi en mislukkingen had ik vandaag weer een succesvolle plaat. Ik dacht dat het aan m'n collodion lag, maar achteraf bleek het m'n ontwikkelaar te zijn. Wat het precies is vergt nog wat meer geƫxperimenteer, maar voor nu ben ik blij dat alle collodion weer op de platen blijft zitten.

Geen flits deze keer maar het zonnetje dat door de ramen kwam. 8 seconden op f11.

ambrotype of daisy by Martijn Doornbusch, on Flickr

Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #17 Gepost op: 10 mei 2018, 17:56:51 »
Nette plaat, mooi toonschaal! Die korreligheid is wel apart; weet je hoe dat komt?
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 10 mei 2018, 18:23:27 »
Dat is ergens tijdens het scannen gebeurt. De scan doet de foto sowieso geen eer aan. Het contrast is hoger, en de vele stofjes op de glasplaat van de scanner........

Groeten,

Martijn

Offline Jean Pierre S.

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 10 mei 2018, 19:24:13 »
Goed gelukt.
Met een scan kan je nooit een juiste weergave hebben van een collodionplaat en zeker bij een ambrotype vind ik dat je die speciale sfeer die in zo'n glasplaat ligt nooit goed kan weergeven.
Een ambrotype heeft a.h.w. een beetje een driedimensionele uitstraling en dat effect gaat altijd verloren bij een scan.
Collodion kan zich soms erg nukkig gedragen en de oorzaak kan soms moeilijk en soms helemaal niet te achterhalen zijn. Ik denk dat men al heel veel ervaring moet hebben met dat medium om snel te kunnen inschatten wat de mogelijke oorzaken van mislukkingen zouden kunnen zijn.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #20 Gepost op: 10 mei 2018, 21:49:53 »
Klopt, de magie van de fysieke plaat heb ik nog nooit overtuigend op een digitale weergave gezien.
En troubleshooting is zeker een uitdaging. Het helpt dat Martijn en ik dagelijks via WhatsApp ervaringen uitwisselen...
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #21 Gepost op: 10 mei 2018, 21:55:58 »
Een foto van de plaat lijkt vaak nog beter dan een scan.

En troubleshooting is zeker een uitdaging. Het helpt dat Martijn en ik dagelijks via WhatsApp ervaringen uitwisselen...

Dankjewel daarvoor! Scheelt een hoop nutteloos geƫxperimenteer.
Groeten,

Martijn

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 11 mei 2018, 18:53:43 »
Vandaag heb ik er weer een paar gemaakt, waaronder eentje van mijn favoriete onderwerp. Deze heb ik de voorkant van de plaat zwart gemaakt; de kant met de emulsie. Dit heeft 2 voordelen: links is links en rechts is rechts en het beeld krijgt meer diepte doordat je door het glas heen kijkt.

Deze keer maar weer een foto van de foto. Inclusief een reflectie van de fotograaf en de muur in m'n woonkamer  :P
Groeten,

Martijn

Offline Jean Pierre S.

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 11 mei 2018, 20:23:13 »
Het lukt steeds beter !
Een hele mooie. De spontane, ietwat guitige gelaatsuitdrukking vind ik geweldig.
Mag ik vragen welk soort verf je gebruikt hebt ?

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #24 Gepost op: 11 mei 2018, 20:32:52 »
Bedankt. Ik vind het ook altijd een fijn gezicht, maar ik ben misschien niet helemaal objectief  0:)
Ik gebruik de goedkoopste zwarte spuitverf van de action
Groeten,

Martijn

topsecret-dna