Auteur Topic: KNikon FM en 19M  (gelezen 442 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
KNikon FM en 19M
« Gepost op: 26 april 2018, 22:13:14 »
De Nikon FM heb ik gehad van een kennis. Prachtige camera, heel anders dan wat ik gewend ben. Werkt feilloos, maar voor mij iets te verfijnd. Toch aarzel ik niet om hem binnenkort eens te testen met film. Goede wijn behoeft geen krans. Het is de meest stille kleinbeeldreflex die ik tot nu toe gehad heb.

De vormgeving van de Kiev is typerend voor eind jaren '80. Inmiddels heb ik de 19M geladen met film. De 19M doet in de bediening sterk denken aan de B serie van Praktica. Met name de ontspanknop en de transporthendel. Eigenaardig is de plaatsing van de sluitertijdenknop aan de linkervoorzijde van de camera. Nog eigenaardiger is het transportmechanisme, de opnamespoel neemt de film in dezelfde richting op als de Exakta en de Contax (Kiev 4) de opnamespoel is gelijk aan die van de latere Kiev 4.
Vergeleken met de Nikon een ruige camera, net als een Zenit of Praktica. Ik heb nog niet de kans gehad om hem van binnen te bekijken. Hij voelt vrij eenvoudig en degelijk aan.

Zodra de film vol is volgen er meer plaatjes. :)

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
Re: KNikon FM en 19M
« Reactie #1 Gepost op: 26 april 2018, 23:06:52 »
Ik heb hier ook nog een nieuwe Kiev 19M body in de doos staan.
Aparte camera.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 27 april 2018, 00:26:55 »
Die sluitertijden knop van de Kiev lijkt veel op wat een Ricoh Singlex ooit had. Deze zat dan wel aan de andere kant.

Die Kiev heeft wel een Nikon bajonet meende ik.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2018, 09:43:23 »
Ik heb ook zo'n Kniev. Erg grof apparaat...

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2018, 11:15:21 »
Volledig juist Jonnie, de Kiev 17 en 19 / 19M uit de Arsenal fabriek in Kiev, hebben een Nikon bajonet aansluiting.
De Kiev 19 die ik heb, is een robuuste camera die probleemloos functioneert met het Helios 81H 50mm 2.0 objectief en ook met de Nikon AI en AIs objectieven.
De Helios 81H 50mm 2.0 is als ik het goed heb, een dubbel Gauss type met zes lenzen in vier groepen.

Steven

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2018, 13:35:40 »
Mooie  aanwinst ; zowel de Kiev als de Nikon 

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2018, 17:34:18 »
Beide camera's hebben inderdaad een Nikon bajonet, dus je kunt de objectieven uitwisselen. Het rolletje is inmiddels bijna vol.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 28 april 2018, 16:32:53 »
Het eerste rolletje is naar de Hema  :D

Ik kon het niet laten toch een standaard Kiev 19 open te maken om te kijken hoe alles werkt. De Kiev is in tegenstelling tot de meeste spiegelreflexcamera's met een metalen lamellensluiter een bijzonder eenvoudige camera. Veel eenvoudiger nog dan ik gehoopt had! Alles zit heel overzichtelijk in elkaar, de opbouw is logisch en goed uitgedacht. Het demonteren van de bovenplaat, onderplaat, spiegelhuis en belichtingsmeter is nog geen kwartier werk.
Zoals gewoonlijk bij Sovjet camera's zijn de onderdelen overgedimensioneerd en is de afwerking wat minder, maar ook dat valt mee. Het mag de pret niet drukken.