Auteur Topic: Instant film in 4x5 camera  (gelezen 506 keer)

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
Instant film in 4x5 camera
« Gepost op: 28 juni 2018, 19:19:57 »
Geen idee of dit beter in groot formaat of instant past, dus plaats ik het maar in rariteiten.

De gene die mee hebben gedaan met de laatste printjes deel ronden weten dat ik aan het spelen ben met Instax film in m'n graflex. Ik ben hiermee begonnen omdat ik dacht dat deze film tot veel meer instaat is dan de Instax camera's laten zien. Ik ben begonnen met Instax mini omdat m'n vriendin een mini camera heeft. Ondertussen heb ik een wide camera van Marktplaats gehaald.

Het is vrij simpel in de film te gebruiken in een 4x5 camera, het kost alleen wat gepriegel in een wisselzak. In het donker moet je een vel uit de cassette halen en in een vlakfilm houder laden. Het vel moet weer terug in de cassette nadat de foto is belicht. De Instax camera (met de lens bedekt) kan dan gebruikt worden om de foto te ontwikkelen. Ik heb fotohoekjes in een vlakfilm houder geplakt om de vellen in de houder te kunnen laden.

Hier een foto gemaakt met de speed graphic en Kodak ektar 127mm lens.

En de beste poging met de Instax 210 camera met closeup lens

Groeten,

Martijn

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Instant film in 4x5 camera
« Reactie #1 Gepost op: 28 juni 2018, 19:59:32 »
Wel een grappig idee. Het beeld met de Graflex is in ieder geval beter dan wat de Instax camera zelf kan - vooral de kleuren.

Het aantal handelingen lijkt niet heel erg anders dan normaal film laden, alleen het ontwikkelen is simpeler. Maar echt instant is het niet meer dus dan is het je te doen om het foto zelf. Of ik voor mezelf nu een 9x11 cm foto voldoende zou vinden uit een 4x5 dat weet ik nog niet.

Is het makkelijk om zo'n Instax cassette open te maken en ook weer zodanig dicht te maken dat het in de Instax camera kan (in het donker)?

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 28 juni 2018, 20:22:35 »
Hm, zo valt dat Instax spul prima te pruimen vind ik  :D
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 28 juni 2018, 21:16:45 »
Wel een grappig idee. Het beeld met de Graflex is in ieder geval beter dan wat de Instax camera zelf kan - vooral de kleuren.

Het aantal handelingen lijkt niet heel erg anders dan normaal film laden, alleen het ontwikkelen is simpeler. Maar echt instant is het niet meer dus dan is het je te doen om het foto zelf. Of ik voor mezelf nu een 9x11 cm foto voldoende zou vinden uit een 4x5 dat weet ik nog niet.

Is het makkelijk om zo'n Instax cassette open te maken en ook weer zodanig dicht te maken dat het in de Instax camera kan (in het donker)?

Jon

Thanks, 4x5 is de enige camera waar het in past. 4x5 Instax film incl houder zou best gaaf zijn.

Ik sla de cassette op in de camera. Eruit is niet zo moeilijk, erin is wat moeilijker. Er zit een lipje op de cassette, een soort van light trap. Als je die eraf sloopt dan gaat het een stuk makkelijker.

Hm, zo valt dat Instax spul prima te pruimen vind ik  :D

Het is prima film. Het is echt zonde dat het in zulke simpele camera's gaat.
Groeten,

Martijn

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2018, 22:39:07 »
Ik heb dit ook al eens geprobeerd met een linhof en instax wide in een polaroid back er is een YouTube video ergens met uitleg hoe het gaat , het is te doen alleen het blijft priegelen met een wisselzak , ik zal eens zoeken.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #5 Gepost op: 29 juni 2018, 00:00:50 »
 :)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2018, 00:23:49 »
alleen het blijft priegelen met een wisselzak

Maar je zou toch gewoon in de doka de film eruit kunnen halen, een aantal 4x5 filmhouders kunnen laden en die er dan na het belichten in de doka weer uithalen en in de Instax cassette doen? Dan werkt het bijna net zoals met gewone sheetfilm.

Hoe groot is zo'n Instax sheet met buitenrand? Je hebt dus wel beslist fotohoekjes nodig?

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2018, 11:28:48 »
Een van de problemen met de Instax Wide is dat de flitser altijd aan staat, gezichten zijn dan vaak overbelicht.
 Ik zit er zelf aan te denken om eens stukje van een nd filter (chinese Cokin imitatie) over de flitser te plaatsen.
Eens kijken of dat verbetering brengt.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2018, 13:59:43 »
Ik heb dit ook al eens geprobeerd met een linhof en instax wide in een polaroid back er is een YouTube video ergens met uitleg hoe het gaat , het is te doen alleen het blijft priegelen met een wisselzak , ik zal eens zoeken.

Het voordeel is natuurlijk dat je de film meteen kan ontwikkelen in de polaroid houder. Dat scheelt weer een handeling in het donker.

Hoe groot is zo'n Instax sheet met buitenrand? Je hebt dus wel beslist fotohoekjes nodig?

Dit is de film in een houder:

g]

Een van de problemen met de Instax Wide is dat de flitser altijd aan staat, gezichten zijn dan vaak overbelicht.

Dat probleem heb ik niet met de Instax 210, bij voldoende licht blijft de flits gewoon uit. Er is zelfs een knop om de flits af te dwingen.
« Laatst bewerkt op: 29 juni 2018, 14:05:14 door Mard0 »
Groeten,

Martijn

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 29 juni 2018, 14:21:46 »
Dit is de film in een houder:
g]

Die Instax is kleiner dan ik dacht - 9x11 is blijkbaar met karton eromheen  :(  Of is dit mini-instax?

Jon

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #10 Gepost op: 29 juni 2018, 15:00:36 »

Dat probleem heb ik niet met de Instax 210, bij voldoende licht blijft de flits gewoon uit. Er is zelfs een knop om de flits af te dwingen.

Ik heb de 300 en daar kan je de flits niet uit zetten. Hij heeft de standen: Aan, voor tegenlicht opnames en Auto, wat neerkomt op vrijwel altijd flitsen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 29 juni 2018, 20:40:52 »
Ik had begrepen dat Instax film nooit zo heel vlak ligt en niet zo'n hoge resolutie heeft, waardoor snelle of scherpe lenzen niet zoveel meerwaarde hebben - maar deze foto laat iig zien dat het niet zo simpel is.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Agfa Billy Record