Auteur Topic: Hoe deze oude 120 film ontwikkelen?  (gelezen 731 keer)

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
Hoe deze oude 120 film ontwikkelen?
« Gepost op: 16 april 2018, 23:15:32 »
Misschien plaats ik dit bericht niet helemaal in de juiste rubriek. Zoja, dan hoor ik graag waar hij beter thuis hoort.

Vandaag wat overjarige rolletjes opgehaald en na een leuke gesprek een 120 film uit een Box Tengor meegenomen om te ontwikkelen voor de mensen.

Dit zal mijn eerste 120 film worden om te ontwikkelen, maar ik heb advies nodig hoe deze te ontwikkelen.

Op de rol staat alleen "ILFORD" en geen ASA waarde. Ik gok dat hij uit de jaren 50 komt?

Ik heb Adonal en HC-110 staan, wie kan mij adviseren hoe deze film te ontwikkelen?

Hier twee foto's van de film:
https://photos.app.goo.gl/2VEgQ3u8xf4h1VoV2
https://photos.app.goo.gl/RNDMPgOdAHTopSah1

p.s. Hij is toch belicht? Als je "EXPOSED" ziet dan is dat toch altijd zo?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Hoe deze oude 120 film ontwikkelen?
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2018, 23:58:32 »
Eh ja, die is belicht ja. En als je hem op deze manier afwikkelt wellicht wat meer dan je zou willen ook.

Adonal lijkt me geen logische keuze, hc110 zou goed moeten gaan. Geen idee welke film dit precies is, maar of het veel uitmaakt...Gewoon vrij 'fors' ontwikkelen.

Als je nog nooit 120 hebt gedaan zou ik dat eerst een paar keer oefenen met versere film. Oude 120 die lang opgerold heeft gezeten is geen pretje om op een spoel te krijgen.

Sterkte!
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 17 april 2018, 00:00:48 »
Hallo Chris,

Exposed is inderdaad belicht kan mij niet voorstellen dat ze het aan het begin van de film hebben gedrukt :)
Als je de film in heb gespoeld dan kan je misschien wel een type aanduiding zien of een gevoeligheid.
Ontwikkelen van een 120 film is iets minder risicovol omdat er geen perforatie in de film zit bij een verkeerde agitatie kan je bij kleinbeeld soms strepen zien na het ontwikkelen bij de perforatie.

PS.
Ik zie net dat Koraks zo ongeveer hetzelfde heeft geschreven.

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 17 april 2018, 00:04:56 »
Oeps, ik hoop dat ik hem niet te ver heb afgerold inderdaad. Volgende keer niet doen dus.

Het is niet mijn eigen film dus ik wil best het erop wagen om met deze te klooien en als test te gebruiken.

Ik heb inmiddels op internet verder gevonden dat HC-110 solution B voor 9 minuten een optie is. Maar ook Rodinal 1+100 met vergelijkbare tijden.

Ik las ook iets over Borax toevoegen. Wat doet dat en is dat nodig?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 17 april 2018, 00:11:39 »
Ik las ook iets over Borax toevoegen. Wat doet dat en is dat nodig?

Dat wordt wel toegevoegd om de basissluier een beetje tegen te gaan. Omdat de film zo oud is heeft deze door de natuurlijke achtergrondstraling wat extra "belichting"gekregen die je als basissluier ziet. Met Borax kan je dat een beetje minder maken (word gezegd, zelf nooit gedaan).

Volgens mij is HC-110 alleen ook al heel geschikt om juist met oude films te gebruiken omdat die dit van nature ook al doet.

Jon

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2018, 01:07:20 »
Dan ga ik denk ik met HC-110 aan de slag.

Is Solution B voor 9 minuten, elke minuut 10 sec rotatie een goed idee?

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2018, 08:22:54 »
Ik zou voor het geval dat ook nog 1 of 2 stops pushen, omdat het beeld anders misschien heel erg vaag is. Bij onbekende films kreeg ik zo het beste resultaat ook met HC110.

Als de film gewoon in je tank zit kan je zoals iemand anders al aangaf ook het hele schutblad afrollen en gaan kijken op indicatie. Vaak staat aan het begin van het schutblad meer info (of een etiketje) op het schutblad.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline chris_zeel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2018, 08:52:03 »
Top! Ik ben benieuwd. Ik ben er al achter hoe ik mijn Patterson spoelen naar 120 formaat kan omzetten, dus dat is stap 1.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #8 Gepost op: 17 april 2018, 09:28:24 »
Paterson heeft 3 standen 35mm, 127 en 120 rolfilm. Aan het schutpapier te zien zou het kunnnen gaan om Ilford HP3. Op zich toch wel belangrijk: HC-110 (B) 1+31 gebruiken en 5-7 minuten ontwikkelen (bij 20,0C).
HC-110 onderdrukt de sluier maar bouwt ook snel een hogere densiteit op. Dus 1 minuut meer of minder maakt best veel uit. Dus mocht je nog info vinden op het schutpapier dan is dat handig.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna