Auteur Topic: Shanghai GP3 filtertest  (gelezen 559 keer)

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
Shanghai GP3 filtertest
« Gepost op: 10 april 2018, 08:56:54 »
Er gaan wat geruchten de ronde dat Shanghai GP3 weer terug is. Helemaal zeker is dat natuurlijk niet, de film wordt wel weer volop aangeboden. De meest recente batch is tot 2020 houdbaar. Kwalitatief lijkt er niets aan de film te zijn veranderd. Nummering en markering op de film zelf ontbreekt nu volledig. Uiteraard zijn de markeringen op het schutpapier wel aanwezig.

De meest gebruikte ontwikkelaars voor deze film zijn Rodinal en D67. Ontwikkelen in Supergrain van Rollei gaat ook erg goed. 6:30 bij 20 graden.

Vroeger kon je voor minder dan 2 euro per rol GP3 kopen. De prijs schommelt nu tussen de 4 en 5. De film biedt nu weinig meerwaarde ten opzichte van Rollei, of Ilford, die voor een fractie meer kwalitatief een veel betere film bieden.

Onlangs las ik hier een topic over filters, aangezien ik die zeer weinig of niet gebruik leek het me toch wel nuttig om daar eens een keer mee te experimenteren. Bij de Volna van de Kiev zit standaard een groen en oranje filter. (net als bij heel veel Russische lenzen overigens) De gele zit er nooit bij of is zoek.

Zonder filter.

Groen filter

Oranje filter
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Online Mard0

• Vaste bezoeker
Re: Shanghai GP3 filtertest
« Reactie #1 Gepost op: 10 april 2018, 10:01:57 »
Ik heb een paar weken terug 5 rollen gehaald met 2019 als uiterste datum. De prijs was ongeveer gelijk aan fomapan 100, dus nogsteeds een stukje goedkoper dan ilford.

De eerste rol heb ik ontwikkeld in XTOL voor 10 minuten. Ik was erg tevreden over de resultaten. De drager is helder, wat voor een fijn contrast zorgt. Ik was van plan de volgende rol(len) in rodinal 1+50 te ontwikkelen.
Groeten,

Martijn

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 10 april 2018, 10:26:07 »
Het effect van het oranje filter is in ieder geval duidelijk - meer contrast. Groen lijkt weinig te bieden. De scherpte van die opname is wel anders.

Jon

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #3 Gepost op: 10 april 2018, 10:59:54 »
Het effect van het oranje filter is in ieder geval duidelijk - meer contrast. Groen lijkt weinig te bieden. De scherpte van die opname is wel anders.

Jon
Kan het zijn dat er wat bewegingsonscherpte in de tweede zit of is het een slecht filter.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 10 april 2018, 13:15:48 »
Bij de groene opname is er inderdaad bewegingsonscherpte. Het is overigens een lichtgroen filter, het oranje filter is vrij donker.

Citaat
De drager is helder, wat voor een fijn contrast zorgt. Ik was van plan de volgende rol(len) in rodinal 1+50 te ontwikkelen.

15 min bij 20 graden, gaat prima  :)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Frank1948

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 12 april 2018, 17:48:29 »
Het is overigens een lichtgroen filter.
Beter geschikt voor z/w portretfotografie.