Auteur Topic: acupack Metz flitser  (gelezen 748 keer)

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
acupack Metz flitser
« Gepost op: 31 maart 2018, 14:58:37 »
Mensen, ik heb een Metz 45 CT-4 uitgehaald , geheel in de originele etui.
Zoals verwacht zijn de accu's overleden. Ik heb er wel een houder bij om 6 oplaadbare enloops in te doen, maar ik vind het leuk om het originele accupack weer in orde te krijgen.
Vreemd, de lader geeft 6,6 volt - 400 mA. Zo'n oplaadbare cel is toch 1,2 volt. Dat x 6 = 7,2 volt. Dan komen ze dus niet helemaal vol. Of zie ik dat verkeerd???
Ik neem aan dat ik ze alle 6 achter elkaar moet zetten dus telkens de + aan de -. Op het einde heb ik dan een enkele + en - "over" waaraan de draadjes naar de lader komen.
Graag advies.
Gr. Joop

aanvulling: op de originele NiCD staat niets van voltage, alleen het merk Metz.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: acupack Metz flitser
« Reactie #1 Gepost op: 31 maart 2018, 15:33:04 »
Zet eens een condensator van ca, 50uF over de lader en mert dan nog eens. Je meet waarschijnlijk een ruwe gelijkgerichte spanning. Laden doet hij met de topspanning en je meet ws.   de gemiddelde spanning.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 31 maart 2018, 15:33:28 »
De spanning op de lader mag rustig lager zijn hoor het gaat bij het laden om de stroom.

Als je de wisselstroom meet dan is deze een factor van 0,71 t.o.v. de gelijk stroom dat heeft er mee te maken dat je bij wisselstroom de effectieve spanning meet en bij gelijk stroom de piekspanning.

« Laatst bewerkt op: 31 maart 2018, 15:40:23 door Fred »

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #3 Gepost op: 31 maart 2018, 16:06:44 »
Voor de duidelijkheid mensen, ik heb NIETS gemeten. Dat staat op de lader.
Omdat de cellen gelijkstroom leveren, neem ik aan dat ze ook met gelijkstroom geladen worden.
@Fred: hoe krijg je dan 7,2 volt aan accu vol als je maar 6,5 levert????
Blijft de vraag mbt tot + aan -
Groetjes Joop

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #4 Gepost op: 31 maart 2018, 16:14:57 »
Er zit verschil tussen de NiCad en de batterijen adapter. Ook de plaats waar de spanning er af komt. 6x 1,2V en 6x 1,5V. Op de NiCad versie zit een stekker. Met je Eneloops in je batterij adapter kom je dus iets aan spanning tekort.
De NiCad kun je met wat fantasie vervangen.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 31 maart 2018, 16:20:43 »
De gelijkstroomlader laadt met een pulserende gelijkspanning. Halve sinussen dus.
Al zou de trafo 6,6v wisselspanning leveren, de topspannning is 1,4 maal die spanning.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 31 maart 2018, 17:01:33 »
Voor de duidelijkheid mensen, ik heb NIETS gemeten. Dat staat op de lader.
Omdat de cellen gelijkstroom leveren, neem ik aan dat ze ook met gelijkstroom geladen worden.
@Fred: hoe krijg je dan 7,2 volt aan accu vol als je maar 6,5 levert????
Blijft de vraag mbt tot + aan -
Groetjes Joop
De accu's worden geladen met laad stroom en stroom en spanning zijn 2 verschillende zaken zelfs met 2 volt kan je een accupack van 7,2 volt volladen er blijft net zolang stroom lopen tot de accu's per cel 1,2 volt zijn (in werkelijkheid blijft ook nog een heel klein stroompje lopen als de accu's geladen zijn.)

De gelijkstroomlader laadt met een pulserende gelijkspanning. Halve sinussen dus.
Al zou de trafo 6,6v wisselspanning leveren, de topspannning is 1,4 maal die spanning.

met een diodebrug heb je 2x zoveel halve sinussen als met een enkele diode dus in feite ook frequentieverdubbeling.
Erik hoef ik niets uit te leggen maar de piekspanning van een wisselspanning is gelijk aan de maximum spanning van de gelijkgerichte wisselspanning maar de effectieve spanning van wisselspanning is 1/√2 = afgerond een factor van 0,71 omgekeerd is zoals Eric dat ook al schreef de gelijkspanning √2 = 1,41 x de wisselspanning. een wisselspanningsmeter is geijkt om de effectieve spanning aan te geven.

Dus de 6,6 volt die uit je lader komt krijgt het accupack echt wel vol tot 7,2 volt en als de accu vol is en je zou meten terwijl de lader er nog aan hangt dan meet je 7,2 volt, bij parallelschakelingen is de spanning op afzonderlijke delen altijd gelijk.
In theorie zou er ook geen stroom meer lopen als de accuspanning boven de uitgangsspanning van de lader uitkomt omdat de diodes dan in sperrichting staan maar de theorie gaat altijd uit van ideale situaties die in werkelijkheid nooit voorkomen.