Auteur Topic: Mijn HP 33c is niet meer.  (gelezen 668 keer)

Online Fred

• Analoog liefhebber
Mijn HP 33c is niet meer.
« Gepost op: 23 maart 2018, 16:45:01 »
Het zat er al een poos aan te komen maar mijn favoriete calculator de HP 33c is aan het einde van zijn bestaan gekomen en ik had hem pas 34 jaar  :'( :'(

Begon eerst de behuizing langzaam te scheuren omdat de moderne NiMh accu's 50,5 mm lang zijn en de originele lang uit productie genomen NiCd 48 mm lang.

Nou beginnen de digits ook al kracht te verliezen de 9e is al nauwelijks nog zichtbaar (wel op de foto niet in werkelijkheid).

Helaas worden er geen calculators meer gemaakt met de superieure RPN invoer dit is dus het einde van een tijdperk.  :'( :'(

De nieuwe HP 35s haalt het gewoon niet bij de 33c.

« Laatst bewerkt op: 14 april 2018, 02:56:36 door Fred »

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
Re: Mijn HP 33c is niet meer.
« Reactie #1 Gepost op: 23 maart 2018, 18:51:33 »
Heb hier een Texas Instruments Galaxy 67. Lijkt al weer stuk nieuwer dan jouw HP.
Fijn apparaat en gebruik hem heel soms nog wel is. Deel van display doet het helaas ook niet meer.

Plaatje van internet

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #2 Gepost op: 23 maart 2018, 18:57:56 »
Fred, als je overweegt die HP weg te gooien (ik neem aan van niet hoor, blijft een leuk relikwie) zou ik 'm wel willen overnemen. Ik vind dat soort oude displays gaaf om opnieuw te gebruiken in een zelfbouw-iets.

@ Dynax, als een deel van het display niet meer werkt, schroef 'm dan open en druk eens de lintkabel tussen printplaat en display (of de geleidend rubber 'zebrastrip') aan. Als de displays dan weer werken weet je dat je die opnieuw vast moet zetten.

Offline Roeland

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 23 maart 2018, 18:59:46 »
Mijn 33 was al overleden maar ik heb gelukkig nog een 32S en sinds kort ook een 35S. Op de foon heb ik een 48sx en een 41cx en HP heeft de Android versie van de Prime vrijgegeven, die is ook nog in het echt te koop, verder is bijna alle aan RPN voor weinig of niks als app te krijgen maar het is inderdaad niet echt...
😁
De collectie: http://collectiblend.com/Cameras/mycamprofile.php?uid=935&sort=man
Klaar voor gebruik: Leica C1/APX100 - Nikon F55/APX100 - Yashicamat 124G/APX100 - Zorki 4/superia200

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 23 maart 2018, 19:33:26 »
@ Dynax, als een deel van het display niet meer werkt, schroef 'm dan open en druk eens de lintkabel tussen printplaat en display (of de geleidend rubber 'zebrastrip') aan. Als de displays dan weer werken weet je dat je die opnieuw vast moet zetten.
Dankje voor de tip.
Ff open gemaakt en beetje aangedrukt en doet gelijk al stuk beter op paar dotjes na dan. Ff afwachten hoe lang het goed blijft gaan.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 23 maart 2018, 19:45:07 »
Ik ben echt niet van plan om de HP weg te doen, te veel samen meegemaakt (examens en zo en heel veel privé gebruik).
Ik gebruik de HP35s nou ook als alternatief want ik ben nou eenmaal verslaaft aan de RPN invoer maar het is toch net geen 33c

Android versies wil ik niet eens overwegen ik wil toetsen voelen en geen aanraakscherm.

Inmiddels heb ik wel een Zwitserse leverancier gevonden van replica's van de HP RPN machines o.a. HP 42s en de HP 10c t/m de HP 16c.

https://www.swissmicros.com/index.php

Niet van de 7 segments LED displays maar met LCD display.

De DM 11L (kopie HP  11c) lijkt mij een leuk alternatief maar voor zover ik kan zien worden zij nergens in Nederland verkocht dus kan ik ze ook niet uitproberen.

Offline theo bartelings

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 23 maart 2018, 19:45:37 »
De casio PB-100 doet het nog steeds. Ik dacht van eind 70 begin 80. Helaas worden de batterijen schaars.

groet,

Theo

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 maart 2018, 20:03:07 »
De casio PB-100 doet het nog steeds. Ik dacht van eind 70 begin 80. Helaas worden de batterijen schaars.

groet,

Theo

Gaan er niet gewoon 2x CR2032 batterijen in die zijn nog gewoon te koop, worden nog overall voor gebruikt.

Offline theo bartelings

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2018, 09:24:25 »
Je hebt helemaal gelijk Fred. Ik was even in de war met de beruchte kwikbatterijen.

groet,

Theo

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2018, 09:53:23 »
Ik heb ook een HP met rpn. Zal straks even het type zoeken. De batterij is dood dus hij doet het alleen op een adapter.
Misschien kunnje een AAA er in bastelen? Die zijn uiteraard korter.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 24 maart 2018, 10:18:14 »
Ja kunnen AAA tjes in met een klein hulpstukje maar de 33c is nogal een verbruiker dus die zijn in no time leeg, bij die van mij moet er ook batterijen in als hij op de adapter gaat want die adapter is niet afgevlakt dat laten ze aan de batterijen over.
Ik had er GP Recyco batterijen in die hebben een hele lage zelfontlading zij zouden zelfs een jaar hun lading kunnen behouden.
De oorspronkelijke NiCads waren na een week of zo al leeg ook bij niet gebruik.
De 33c had in tegenstelling tot de 33e een continue geheugen dus als de calculator uit stond dan werd toch een beetje voor het geheugen gebruikt want dat was geen flash geheugen.
Toen de HP 33c in 1979 uitkwam had men ook een ander idee van laag verbruik  ^D

Het batterijprobleem is één van de problemen, het display waarvan één segment uitdooft is erger, ook een display wat niet te vervangen is.

Eigenlijk is deze rekenmachine op alle fronten achterhaald maar hij werkte zo lekker en een 7 segments-LED display is ook makkelijker leesbaar bij wat minder licht.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #11 Gepost op: 24 maart 2018, 10:30:50 »
Ik heb deze:

Oude foto, boekje hoort er niet bij.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 24 maart 2018, 11:04:54 »
Dat is zo te zien de HP 25 die kwam in 1972 op de markt als eerste wetenschappelijke rekenmachine.
Had de HP35 geen battery-pack met 3 Nicads ? (in de HP33c gingen 2 Nicads)

In die tijd was dat ding echt revolutionair, ik ging in 1975 naar de MTS en toen was net de TI SR-50 verplicht als opvolger van de vertrouwde reken liniaal, dat ding koste toen meer dan mijn hele boeken pakket.

Ik had de TI SR-50 later verkocht en die HP33c gekocht die moest voor het examen worden ingeleverd want het was een programmeerbare rekenmachine en dan werd gecontroleerd of ik er een programma in had  :) nou er ging maar één programma tegelijk in dus had ik maar een sommetje kunnen spieken met dat ding  :'D

Zelfs voor een defect exemplaar kunnen op Ebay de prijzen nog oplopen tot $ 161,50
https://www.ebay.com/itm/VINTAGE-HP-HEWLETT-PACKARD-35-HP35-CALCULATOR-PARTS-OR-REPAIR-FREE-PRIORITY-SHIP/161547394267?epid=73951948&hash=item259cf99cdb:g:qY4AAOSwDwtUqakU
« Laatst bewerkt op: 8 mei 2018, 15:56:19 door Fred »

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 24 maart 2018, 11:15:50 »
Ha! Ik ging in 1975 naar de HTS en moest daar een TI sr-52 aanschaffen.  ^^
Na twee jaar toch iets anders gaan doen. Die TI had ook snel batterijproblemen, maar ik heb hem desondanks ook iets van 30 jaar gebruikt.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 24 maart 2018, 11:43:25 »
En nu gooien we er gewoon een excelletje tegen aan daarom worden er ook geen degelijke calculators meer gemaakt, met sommige moderne calculators is het net als met een horloge van de voormalige Kijkshop als de batterijen leeg zijn een nieuw horloge kopen dat is goedkoper dan de batterijen (geld ook voor de cartridges van de budget inktjet printers).

Maar ik heb graag een losse calculator voor de lastigere reken opgaven een potlood en papier voor de wat simpelere en voor de makkelijk sommen kan ik ook nog hoofdrekenen  ^^

Als ik mijn nichtjes (nu 24 en 28 jaar) een staartdeling laat zijn staan ze vol verbazing te kijken dat je met die primitieve methode ook nog een juiste uitkomst kan krijgen :'D