Auteur Topic: Filosoferen over papier na een middagje Agfa MCC  (gelezen 1338 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Re: Filosoferen over papier na een middagje Agfa MCC
« Reactie #15 Gepost op: 19 februari 2018, 10:33:58 »
Ik denk dat de komst van RC papieren, daar bedoel ik ook kleurpapier mee met de verwerking van het papier te maken heeft.
Deze papieren kunnen door een doorloop machine, het werkt dus snel.
Zelf werk ik met een doorloop voor kleur en zwart/wit beide voorzien van regeneratie.
In mijn fotografen leven kwamen maandelijks grote series foto voor vanaf 100 tot 600 stuks van één negatief, en dat leveren op de dezelfde dag, en zo ging het ook de laatste jaren in kleur.
Deze papieren hebben een plastic laag aan beide zijde, nemen geen chemie op, een 13x18 is bij mij 58 sec. onderweg
van droog naar droog.
Heeft bij mij geen voordeel tijd zat.
Wim
Op een gegeven moment ging het me steeds meer opvallen hoeveel apparaten en producten er voor de doka gemaakt worden die louter de snelheid van werken bevorderen. Logisch natuurlijk. Maar nu niet altijd meer nodig.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #16 Gepost op: 19 februari 2018, 10:55:17 »
Ik zie inderdaad weinig verschil tussen mcp310 en fomaspeed variant glans. Mcp312 vind ik pettig reageren op warmtoon ontwikkelaar gevolgd door toning; dat lijkt iets effectiever te zijn dan bij fomaspeed, al is dat ook prima te tonen. Ik vind mcp niks weg hebben van bariet; geen idee wat die mensen daar precies mee bedoelen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 19 februari 2018, 11:12:59 »
Toen was alles veel beter. Maar de eerlijkheid gebied te bekennen dat toen het oude MCC van de markt ging de tweede helft van de jaren 90 er behoorlijk wat huilie huilie geweest is onder de betere doka printers in die tijd. Eerst was ons record rapid afgepakt en tot overmaat van ramp gebeurde dit ook nog.
Inmiddels heb ik leren omgaan met verlies. Het leven gaat gewoon door. Er is erger om te verliezen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 19 februari 2018, 12:03:44 »
Toen was alles veel beter. Maar de eerlijkheid gebied te bekennen dat toen het oude MCC van de markt ging de tweede helft van de jaren 90 er behoorlijk wat huilie huilie geweest is onder de betere doka printers in die tijd. Eerst was ons record rapid afgepakt en tot overmaat van ramp gebeurde dit ook nog.
Inmiddels heb ik leren omgaan met verlies. Het leven gaat gewoon door. Er is erger om te verliezen.
Maar toch druk jij zelf zw alles met MGWT af en niet met Adox MCC, terwijl je voor MGWT flink meer moet betalen... Heb je daar een reden voor, anders dan aandelen Harman Technologies?  ;)

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 19 februari 2018, 13:02:10 »
Ook afgelopen zaterdag is me weer opgevallen dat ik een vreemde eend in de bijt ben. Met name dat ik een grote hekel heb aan experimenteren met mijn fotografisch proces. Na eenmaal op de ontspan knop van mijn camera gedrukt te hebben wil ik geen verrassingen t.a.v. het resultaat. Analoge fotografie is voor mij het uitoefenen van de voltooit toekomstige tijd. De print is op het moment van opname bij wijze van spreken al voltooit maar moet alleen in de toekomst tot materialisatie komen.
MGWT geeft een stabiel resultaat.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #20 Gepost op: 19 februari 2018, 13:23:54 »
In RC ook niet alleen is de drager van Ilford iets dikker bij PE/RC.

Ik heb het eens nagemeten en het hele papier (dus drager en emulsie) was toch even dik.

de snelheid van werken bevorderen. Logisch natuurlijk. Maar nu niet altijd meer nodig.

Het maakt me toch wel wat uit als ik een paar minuten hoef te spoelen of een half uur. En voor het vlakliggen na het drogen hoef je niks te doen.

Eigenlijk moet je niet teveel gaan vergelijken. Toen ik vroeger gewoon alles op RC papier afdrukte was ik daar gewoon tevreden mee - pas nu  gebruik ik af en toe wat anders en dan gaat het plotseling kriebelen. Ik zit nu vooral met de verschillende oppervlaktes te klooien - glanzend, pearl - mat (allemaal RC) maar kom daar nog niet helemaal uit. En inderdaad net wat oud record rapid gedaan en dat is toch ook wel  mooi - maar dan ga ik toch weer wat RC doen en ben dan weer opgelucht dat het allemaal wat vlotter gaat en ik me weer op het beeld zelf kan focussen.

Aan de andere kant - een beetje experimenten kan ook geen kwaad; niet alles hoeft voorspelbaar te zijn en het creatieve proces hoeft niet te stoppen bij het moment van ontspanknop afdrukken.

Jon

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 19 februari 2018, 13:27:37 »
Ook afgelopen zaterdag is me weer opgevallen dat ik een vreemde eend in de bijt ben. Met name dat ik een grote hekel heb aan experimenteren met mijn fotografisch proces. Na eenmaal op de ontspan knop van mijn camera gedrukt te hebben wil ik geen verrassingen t.a.v. het resultaat. Analoge fotografie is voor mij het uitoefenen van de voltooit toekomstige tijd. De print is op het moment van opname bij wijze van spreken al voltooit maar moet alleen in de toekomst tot materialisatie komen.
MGWT geeft een stabiel resultaat.
Dat hangt natuurlijk ook met jouw situatie samen. Je hebt onderhand tijd genoeg in de doka doorgebracht om te weten wat je wilt. Iemand als ik, die nog maar een jaar in de doka werkt, daarvoor zou het geen goed teken zijn om nooit meer iets te veranderen. Ik zoek nog naar wat voor mij het ideale materiaal is en hoe ik daarmee om moet gaan. Dat duurt ook nog wel even denk ik.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #22 Gepost op: 19 februari 2018, 16:22:48 »
Met Joop ook gesproken over dat dat gedoe met papier de hoofd moot was, ik ga met Gary mee het staat bij mij goed en daar doe ik het mee, allen aren wij het samen eens dat er met negatief ontwikkeling nog veel te halen is.
Wim

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 19 februari 2018, 18:46:35 »
Dat hangt natuurlijk ook met jouw situatie samen. Je hebt onderhand tijd genoeg in de doka doorgebracht om te weten wat je wilt. Iemand als ik, die nog maar een jaar in de doka werkt, daarvoor zou het geen goed teken zijn om nooit meer iets te veranderen. Ik zoek nog naar wat voor mij het ideale materiaal is en hoe ik daarmee om moet gaan. Dat duurt ook nog wel even denk ik.

Het is ook niet zo dat ik nooit overschakel op andere materialen. Noodgedwongen,mijn gebruikte ontwikkelaar was niet meer voor handen, ben ik afgelopen maanden van papier ontwikkelaar veranderd. Daarvoor heb ik een 4 tal ontwikkelaars in verschillende verdunningen en samenstellingen aan de tand gevoeld. Om uiteindelijk een keuze te kunnen maken. De kern van het proces is reproduceerbaarheid.
Vijf vel oud papier ? Al snel ben je daar doorheen. Maar ik heb zelf nog ± 20m2 Kentmere DocArt papier. Wat een behoorlijk unieke uitstraling heeft. Op die voorraad zit ik dan ook bovenop als een bok op de haverkist. Met enige regelmaat gebruik ik het ook voor de plaatjes waarvan ik vind dat het goed past. Net als scherpte is een hoge d-max ook maar een dogma.  ;) Kentmere DocArt heeft noch scherpte noch een hoge d-max. 

topsecret-dna