Auteur Topic: 6x6 of 6x4,5  (gelezen 803 keer)

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
6x6 of 6x4,5
« Gepost op: 14 januari 2018, 09:55:28 »
Ik wil graag beginnen met een langlopend project en graag op middenformaat. ( al is kleinbeeld ook nog een optie )

Maar stel dat ik nu voor MF kies dan vind ik het lastig om nu te kiezen tussen deze twee negatiefformaten. Voor 6x6 ( Mat 124G ) is het naar mijn idee makkelijker om een geschikte lijst te vinden. Met 6x4,5 ( M645 ) is dat toch wat onhandiger volgens mij?

Of maak ik het mezelf onnodig moeilijk? Komt er op neer dat ik het lastig vind te bepalen wat nu een mooi formaat afdruk gaat worden als ik de M645 ga gebruiken. ( die heeft wel m'n voorkeur omdat ik daar 3 lenzen voor heb )
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: 6x6 of 6x4,5
« Reactie #1 Gepost op: 14 januari 2018, 10:04:20 »
Persoonlijke voorkeur...
ik vind het altijd afhankelijk van onderwerp + licht etc.

Maar:als je met 6x6 schiet kan je natuurlijk altijd als met de verhouding 6x4.5 afdrukken. Ander kader in je vergroter en klaar.
Dus dan kan je eerst eens rustig uitproberen wellicht.

Ik kies heel vaak voor wisselend formaat afdruk en druk ook van een 6x6 negatief-formaat vaak niet alles af.
Weinig korrel dus redelijk onbegrensde mogelijkheden ook met verder uitvergroten t.o.v. kleinbeeld-negatieven (als je daar nog een vierkantje van maakt is het al snel minder mooi).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #2 Gepost op: 14 januari 2018, 10:39:00 »

Maar:als je met 6x6 schiet kan je natuurlijk altijd als met de verhouding 6x4.5 afdrukken. Ander kader in je vergroter en klaar.
Dus dan kan je eerst eens rustig uitproberen wellicht.

In hoe verre ga je bij 6x6 bewust rekening houden bij het schieten met een mogelijke afdruk op 6x4.5? Ik kan me voorstellen dat je onbewust toch je compositie maakt op een vierkant formaat (meer centraal?) en dat dat niet goed werkt als een 6x4.5 afdruk.

Just a thought.

Roy

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 14 januari 2018, 10:44:41 »
Veruit het grootste aantal fototoestellen en ook foto's hebben een rechthoekig formaat. Ook in de schilderkunst zie je dat terug. De reden dat twee oog reflexen een vierkant formaat gebruiken is dat de camera op zijn zijkant ergonomisch een ramp is. De oorspronkelijke idee achter het vierkant van deze camera's was dat je dan bij opname rekening hielt met een later te maken rechthoekige uitsnede.
Illustratie;
De kritiek of de latere afdrukken van Vivian Maier is ook onder andere dat deze afdrukken vierkant zijn. De weinige afdrukken die ze zelf heeft gemaakt hebben zonder uitzondering een rechthoekige uitsnede. Blijkbaar was dat haar manier van fotograferen.
Terug naar de vraag.
Maar waarom rechthoek ???? Het "voeten" werk van de fotografie. Naarmate je met meer aandacht fotografeert zal je minder afhankelijk willen zijn van de toevallig gelukte foto. Je gaat harder werken om van het onderwerp wat je wilt fotograferen een aantrekkelijke foto te maken.
Bij mij gaat dat door eerst mijn onderwerp te kiezen. Iets wat me fascineert. De volgende stap is dat ik de onderlinge verhouding van je onderwerp met de omgeving in beschouwing neem. Door afstand tot het onderwerp en mogelijk ook wat verstellingen van een TC. Maar afstand is veruit het belangrijkste. Ik zoek net zo lang totdat ik die onderlinge verhouding en perspectief naar mijn zin heb. Het "voetenwerk" van de fotografie. De foto is dan voor het overgrote deel al gemaakt. Als laatste pak ik mijn camera en kader het in met behulp van de zoeker. Een rechthoek blijkt dan over het algemeen "lekkerder" te passen bij mij. Met mij de meeste schilders en fotografen en ander grafische kunstenaars. Een rechthoek is logischer. Er zijn fotografen die in het vierkant kunnen werk maar die zijn in de minderheid. Alleen jij zelf kan bepalen of jij tot die minderheid behoort.
Hier onder een typisch voorbeeld van een plaatje waarbij je kunt afvragen of de restruimte boven en onder om het vierkant te maken er toe doet.

Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Peter

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 14 januari 2018, 10:48:20 »
Twee negatiefformaten? 6x7 is nog mooier. Of 6x8. Of 6x9. En er zijn ook 6x12 camera's. Of 6x17. Oh, oh, die keuzestress...

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 14 januari 2018, 11:17:30 »
In hoe verre ga je bij 6x6 bewust rekening houden bij het schieten met een mogelijke afdruk op 6x4.5? Ik kan me voorstellen dat je onbewust toch je compositie maakt op een vierkant formaat (meer centraal?) en dat dat niet goed werkt als een 6x4.5 afdruk.

Just a thought.

Roy
Interessante gedachte.
Toch houd ik eigenlijk van begin tot einde rekening met een eind-compositie en die is meestal rechthoekig zoals Gary ook al schrijft.
Nu zitten op het matglas ook indicaties voor de rechthoekige formaten (ik kan die ook laden in mijn middenformaatcamera / TLR) dus ik kan daar rekening mee houden - al doe ik dat vaak niet eens zo. Want de echte afkadering zoals ik die op de afdruk ga maken kan  altijd nog wat verschillen  en vaak is het ook een 'don't care' als ik maar voldoende van dat (meestal verticale) beeld in de zoeker heb.
Er zijn natuurlijk ook onderwerpen die ik heel bewust juist 4-kant wil hebben en dan komt de kadering in alle richtingen nauw.
Voor anderen is het dan weer 'sport' om altijd het hele negatief af te drukken van rand tot rand en geen stukje negatief verloren te laten gaan. Dit is niet mijn style. Die grotere middenformaten leveren soms direct een mooier beeld / vollediger gebruik van negatief op, maar met de huidige films kom ik persoonlijk zelden tegen de grenzen van de film aan. Maximaal dat er teveel scherptediepte is maar dan kan je misschien beter gelijk naar een grootformaat gaan ipv. middenformaat... nog meer keuzes ;-)
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #6 Gepost op: 14 januari 2018, 12:07:51 »
Ik ben niet de enige,ook mijn collega,s hadden het vaak over het vierkante formaat, en wel over de compositie in het beeld.
Dat zou makkelijker tot stand komen, dan een rechthoekig formaat ik heb zelf de ervaring dat in de studio een groepje van een vijftal mensen met wat kleine kindjes makkelijker in een vierkant paste.
Wim

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #7 Gepost op: 14 januari 2018, 12:47:13 »
Een opnameformaat met 3:2 vind ik persoonlijk het meest aangenaam overkomen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #8 Gepost op: 14 januari 2018, 15:39:17 »
Mij is wel eens ter ore gekomen dat ‘het vierkante zich minder met de compositie bemoeit’.
Zelf gebruik ik uitsluitend het 6 x 4.5 formaat en daar haal ik zelfs nog wel eens wat boven- en/of onderkant vanaf.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 14 januari 2018, 17:37:41 »
Voor 6x6 ( Mat 124G ) is het naar mijn idee makkelijker om een geschikte lijst te vinden. Met 6x4,5 ( M645 ) is dat toch wat onhandiger volgens mij?

Dat lijkt me toch een beetje sterk. De meeste foto's zijn tegenwoordig nog steeds niet vierkant dus ik denk dat de meeste lijsten dat ook niet zijn.

Ik zou sowieso voor de Mamiya kiezen - je hebt meer keuze in je lenzen en ik denk ook dat ze betrouwbaarder zijn dan de Yashica. 

Niet zo lang geleden deed ik veel met 6x6 (Rollei's) maar ik ben de laatste tijd met middenformaat meer met 6x4,5 of 6x9 bezig en dat bevalt me beter.

Jon

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 14 januari 2018, 17:43:31 »
Juist de vakfotograven hadden vierkanten lijsten, 15x15, 18x18, 20x20, 25x25, 30x30, 40x40, 50x50.
Ik geef toe dat er ook bewust vierkant gefotografeerd werd  :) was handel alleen bij ons verkrijgbaar. :'D
Wim

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 14 januari 2018, 19:28:09 »
Juist de vakfotograven hadden vierkanten lijsten, 15x15, 18x18, 20x20, 25x25, 30x30, 40x40, 50x50.
Ik geef toe dat er ook bewust vierkant gefotografeerd werd  :) was handel alleen bij ons verkrijgbaar. :'D
Wim

Verzin een list Tom Poes,

Als U begrijpt wat ik bedoel.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 14 januari 2018, 20:13:47 »
 >:D
Wim

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 14 januari 2018, 21:29:32 »
Zelf werk ik alleen met vierkant middenformaat (Hasselblad en Mamiya 6, de meetzoeker.) en ik druk 95% ook vierkant af. Wat betreft de lijsten en passe partout: Ik gebruik rechthoekige lijsten met een vierkant venster, dat (met de lijst in verticale stand)zodanig gesneden is, dat bovenkant en zijkanten van het passe partout een gelijke breedte hebben, onder het venster is de rand van het passe partout uiteraard veel breder: die ondersteunt a.h.w. de foto. Een vierkant venster van het passe partout in een vierkante lijst vind ik aanmerkelijk minder mooi.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #14 Gepost op: 14 januari 2018, 21:51:00 »
een beetje polaroid look