Auteur Topic: Ahel Marge 3 vergrotingsbord  (gelezen 1261 keer)

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
Ahel Marge 3 vergrotingsbord
« Gepost op: 13 januari 2018, 14:30:59 »
Ik heb gisteren dit vergrotingsbord op de kop getikt. Al hele lange tijd vind ik dit een mooi en kwalitatief bord en dan loop je er zo maar op MP tegenaan. :)

Offline Bert0324

• Regelmatige bezoeker
  • **
Ahel Marge 3 vergrotingsbord
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 15:41:16 »
Dat is mijn favoriete bord, samen met Leitz voor kleinere formaten. Beter dan mijn Dunco (met nieuwe veer, anyone?). Ik heb meteen een screenprint van de tweede foto gemaakt, want van de schuifjes en maatindeling heb ik nooit wat begrepen. Dus bij deze mijn dank daarvoor, eens kijken of ik het nu kan bevatten.

Offline willem.m

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Ahel Marge 3 vergrotingsbord
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 23:21:44 »
prima bord. bij mij altijd rechte hoeken

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 23:25:02 »
Ik heb deze ook maar van die maatindeling begrijp ik ook niets. Ik zal die uitleg eens goed doornemen.

Jon

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2018, 12:02:56 »
Die maatindeling vraagt inderdaad de nodige studie....  :)

Ik heb er trouwens eentje over, als iemand belangstelling heeft mag hij voor een mooie prijs weg.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2018, 12:18:56 »
Daar heb ik wel oren naar! Kun je me een pb sturen met een prijsvoorstel?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2018, 21:22:57 »
Die maatindeling heb ik bijna door. Eigenlijk een prachtig systeem, je moet het alleen gewoon doen en er voor gaan zitten en wat prutsen met kopieerpapier en lijntjes langs de linialen trekken zodat je kunt zien wat het doet.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2018, 17:03:49 »
Mijn Ahel blijkt door een vorige eigenaar aangepast te zijn - er is een laag zwarte kunstof geplakt op het grijze oppervlak; de drie schroefjes bovenaan zitten daar onder. Geen idee waarom je er een zwarte laag op zou doen - je kunt het geprojekteerde beeld veel minder goed zien.

Zal eens kijken of ik die eraf krijg.

Jon

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
    • LeicaMoments
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2018, 18:55:09 »
Mijn Ahel blijkt door een vorige eigenaar aangepast te zijn - er is een laag zwarte kunstof geplakt op het grijze oppervlak; de drie schroefjes bovenaan zitten daar onder. Geen idee waarom je er een zwarte laag op zou doen - je kunt het geprojekteerde beeld veel minder goed zien.

Zal eens kijken of ik die eraf krijg.

Jon

Hmmm, dat is een modificatie die ik ook niet volg. Maar ik moet zeggen dat ik ondertussen wel vind dat het een prettig vergrotingsbord is.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 23 februari 2018, 19:02:03 »
Ik kan me voorstellen dat er dan geen licht meer wordt teruggereflecteerd dat eerst door het papier heen is gegaan bij het belichten.
Dus een soort zelfgemaakte antihalolaag.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 23 februari 2018, 19:03:47 »
De zwarte laag is er nu af - blijft wel een soort lijmlaag zitten. Die laat ik er voorlopig even op - het fotopapier blijft hier op plakken dus kan ik mooi randloze afdrukken maken  :D

Ik kan me voorstellen dat er dan geen licht meer wordt teruggereflecteerd dat eerst door het papier heen is gegaan bij het belichten.
Dus een soort zelfgemaakte antihalolaag.

Als dat nou een echt probleem zou zijn dan zou ieder vergrotingsbord toch wel een zwart oppervlak hebben?

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 23 februari 2018, 19:15:18 »
De zwarte laag is er nu af - blijft wel een soort lijmlaag zitten. Die laat ik er voorlopig even op - het fotopapier blijft hier op plakken dus kan ik mooi randloze afdrukken maken  :D

De zelfde vorige eigenaar had ook de grondplank van zijn L1200 zo mishandelt. Lijmlaag met tri moeten verwijderen :-( Koolstof masker is aanbevolen.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #12 Gepost op: 23 februari 2018, 21:28:12 »
Als dat nou een echt probleem zou zijn dan zou ieder vergrotingsbord toch wel een zwart oppervlak hebben?
Jon
Ik heb bij mijn vergroter het onderbord en de ezel alletwee zwart gespoten.
Geen reflexie en het is heerlijk rustig voor je ogen.
En sinds de lak droog is plakt het ook niet meer  8)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #13 Gepost op: 24 februari 2018, 09:58:03 »
Ik heb een groot bord van Kostiner dat zwart is. Om te testen of het uitmaakt of een bord wit of zwart is heb ik daar eens een kruis met wit plakband opgeplakt en er daarna een avond foto's op afgedrukt. Dat kruis was vervolgens niet op de afdrukken terug te vinden, ook niet in de egale, licht grijze vlakken. Met die reflectie loopt het niet zo'n vaart.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #14 Gepost op: 24 februari 2018, 13:31:38 »
Een zwart bord vind ik uitermate onhandig met het beoordelen van het geprojecteerde beeld.

Inmiddels heb ik de Ahel 3 die ik van Huub heb overgenomen compleet en ik ga hem gauw in gebruik nemen; het ziet eruit als een degelijk en prettig apparaat en met die handleiding erbij is er goed uit te komen (Dank Paul voor het delen!) Één ding in de handleiding lijkt me wat erg optimistisch: dat je het bord nooit zou hoeven verplaatsen en dat het beeld altijd op dezelfde plek wordt geprojecteerd. Misschien ben ik een beetje traag van begrip, maar als ik zo even aan het proberen ben, dan moet het bord toch echt worden verlegd bij wisselen van formaat en het ligt dan ook niet netjes helemaal op de grondplaat van een klein model vergroter. Ik heb er wat stukjes karton onder geplakt om te zorgen dat het bord recht blijft liggen.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.