Auteur Topic: cambo  (gelezen 136 keer)

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
cambo
« Gepost op: 12 januari 2018, 19:54:28 »
Sinds lange tijd (5jaar ofzo) nog eens de technische camera uitgehaald!
deze avond enkele testfoto's gemaakt in combinatie met 2 studioflitsen voorzien van grid, heel hard van licht, veel harder dan verwacht, maar blijkbaar is er iets mis met 1 van de 2 flitsen waardoor die enkel nog op volle kracht werkt. Eentje weggelaten dus.
Heb gefotografeerd op tmax 100.
Is een testje voor het familiefeest nu zondag, vooral omdat m'n grootmoeder intussen 90 geworden is en dat toch een hele mooie herinnering zal worden voor wanneer haar laatste dagen gekomen zijn. Misschien wat raar verwoord, maar nu kan het nog ;)

Ben dan ook van plan in 2018 meer op grootformaat te gaan werken (vandaag alleen is al meer dan in de afgelopen 5 jaar, dus 'meer' is relatief :D )

volgende week de resultaten eens ontwikkelen en scannen, ben enorm benieuwd. Zeker gezien flitsen nu ook niet echt m'n grootste sterkte is ;)

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
Re: cambo
« Reactie #1 Gepost op: 13 januari 2018, 10:05:05 »
Succes en meer gebruik van LF camera's kan ik natuurlijk alleen maar toejuichen ;).

Ik zelf heb 2 jaar geleden al mijn studioflitsers verkocht. Mocht ik nog ooit serieus portretten doen op LF, dan ga ik liever met daglichtlampen werken denk ik. Op digitaal was ik al geen held met flitsers, maar dan had ik tenminste nog de directe terugkoppeling. Op film heb ik er nooit veel succes mee gehad. (Ook nooit veel tijd in willen steken om het goed te leren, wellicht.)

Roy

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 13 januari 2018, 13:47:28 »
Met gebruik van een digitale slr is het prima te doen om te flitsen, vind ik. Ik gebruik dan digitaal als preview en als indicatie van correcte belichting. Dat laatste neem ik met een korrel zout, omdat ik op digitaal liever neig naar onderbelichting, maar op (negatief)film eerder naar overbelichting. Meestal tel ik dus 2/3 tot 1 stop bij de correcte digitale belichting. Ervaring komt vervolgens vanzelf en voor je het weet, haal je consequent bruikbare resultaten. Ik schiet wel ook vaak analoog 35mm naast 4x5 of 8x10, waardoor ik wat meer "meters" kan maken om zo mijn analoge workflow te verfijnen tegen redelijke kosten. Meestal schiet ik op vlakfilm ook een duplicaat en ontwikkel ik tegenwoordig vaak de velletjes individueel zodat ik de ontwikkeling voor het duplicaat nog kan aanpassen voor het doeleinde wat ik voor ogen heb met het negatief. Op vlakfilm is dat vaak Van Dijkbruin of zoutdruk, dus het contrast van het negatief komt redelijk nauw en moet erg hoog zijn.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 18:56:35 »
inderdaad op die manier heb ik nu ook gewerkt, digitaal ongeveer kijken of de belichting klopt en dan overschakelen naar film.
Gewoon blind film beginnen flitsen is me nu toch wel iets te duur om fouten te maken. :'D