Auteur Topic: polaroid original film te dik voor spectra  (gelezen 124 keer)

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
polaroid original film te dik voor spectra
« Gepost op: 12 januari 2018, 10:27:29 »
Blijkbaar heeft polaroid originals toegegeven dat er problemen zijn met hun nieuwe film in de spectra camera, die komt namelijk vast te zitten.  Zelf proberen ze de schuld op leeftijd van de camera's  en het feit dat de spectra camera's zouden zijn gekalibreerd op originele polaroid film en dat een beetje schoonmaken van de rollers en een aanpassing van de rollers het probleem oplost. Ja duh...of gewoon je pakjes film minder dik maken misschien zodat ze niet klem komen te zitten...

Polaroid Originals Hey Team Spectra. We do hear you. And here’s what we think is going on. First, the electronics, gears, and motors on Spectra cameras are all 20+ years old at this point. (And they don’t seem to have aged as gracefully as the parts on their 600 series cousins.) Second, the cameras were calibrated for OG Polaroid film, so the thicker PO film can mean some extra strain on the motor when it’s being pushed through the rollers. But we’ve also found that a good cleaning and roller adjustment can definitely help keep jams from happening. We're happy to give more advice about that, too. For sure let us know if it does seem like you have a defective film pack though.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: polaroid original film te dik voor spectra
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2018, 13:03:46 »
Dezelfde problemen doen zich dus niet (minder vaak) voor op andere camera's die dezelfde film (originele dikte dus ook) gebruikt hebben. Je bent dus gewaarschuwd dat je wellicht wat meer moeite moet doen ermee...
Een goede CLA zal waarschijnlijk wonderen doen?
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2018, 13:44:50 »
Ik heb ook wel eens “vastlopers” gehad, bij verschillende sx70 modellen. Het is lastig vast te stellen waar het nu precies aan ligt.  Maar Polaroid Originals film is niet hetzelfde als de klassieke Polaroid film. En de meeste cameras beginnen al aardig op leeftijd te raken.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 januari 2018, 09:33:13 »
Ik heb op youtube filmpjes gezien waar ze (in het donker) dat zachter plastic fliebertje voor aan de filmcassette wegscheuren en dat schijnt te helpen.  Maar eerlijk gezegd snap ik niet zo goed waarom de film ineens dikker moet. Want al die jaren zijn er misschien tal van problemen met kleur en licht geweest, maar nooit met het vastlopen van film in de camera's.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 13 januari 2018, 10:48:28 »
Impossible / Polaroid Originals film is altijd dikker geweest. Ik heb onlangs een camera gekocht, waar nog een originele polaroid cassette zat met een paar opnames. Ik was verbaasd hoe dun die film was.
Waarom nu ? Misschien, zijn er onlangs meer nieuwe Polaroid fotografen bij gekomen, die niet alle problemen van deze film kennen. En dus reageren als ze tegen problemen lopen.
Ik heb zelf nooit veel spectra film gebruikt. Omdat ik altijd het idee had, dat de camera meer moeite had met het uitwerpen van de film. Of dit slijtage, of de dikte van de film is..... Het zal wel een combinatie van de twee zijn.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Antoinette

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 11:12:05 »
Dat polaroid originals film niet hetzelfde is als de oude polaroid film snap ik, maar ik vraag me dus af of het misschien niet zo kan zijn dat de allerlaatste versie film ook dikker is dan voor de overgang van impossible naar polaroid original.