Auteur Topic: Meopta Opemus IIA of Philips PNL010  (gelezen 2238 keer)

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
Meopta Opemus IIA of Philips PNL010
« Gepost op: 11 januari 2018, 23:51:28 »
Ik heb op het moment 2 vergroters staan. En ze nemen best veel plek in.
Heeft iemand over beide vergroters meer info? Welke is het beste van de 2? of maakt het geen donder uit allemaal

Opemus ziet er mooier uit/ voelt degelijker aan, maar is dat gewoon schijn die bedriegt?

Er zit bij beide geen gebruiksaanwijzing bij, ook is deze nergens te vinden. Kun je de lenzen verwisselen? of wat?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Meopta Opemus IIA of Philips PNL010
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2018, 01:15:22 »
De Philips lijkt me hun eerste vergroter ooit. Hij lijkt me alleen bedoeld voor kleinbeeld en dan heeft de Opemus meteen een voordeel - deze kan namelijk ook 6x6.

Als ik foto's van de Philips bekijk lijkt deze wel een lade voor Multigrade filters te hebben - ik denk dat de Opemus dat niet heeft dus die moet je dan onder lens houden. Dat lijkt dus een voordeel voor de Philips.

De Opemus lijkt me op het eerste gezicht ook wat degelijker.

Zijn ze allebeide compleet? Zitten de filmhouders er wel bij etc?

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2018, 12:43:48 »
De oude Opemus van dat type heeft idd standaard geen filterlade (wel als je de uitgebreide kop hebt waar ook de kleurenfilters in kunnen...), je kunt er ook een andere 'buis' tussen hebben waar wel de losse filters - als je die wilt gaan gebruiken - zo in kunnen worden geschoven.

De Philips heb ik hier als restant nog staan. Minder stabiel vond ik en minder handig te gebruiken en idd voor KB enkel met een hele rottige soort (vind ik) negatiefhouder.
Maar, smaken verschillen!

Belichtingstijden bij KB zijn bij de Opemus wel langer omdat de condensor daarop gericht is om een 6x6 negatief goed uit te lichten, je gebruikt dus maar een deel van het licht bij KB-negatieven. Bij de Philips gaat een hoger percentage van de hoeveelheid licht die uit de lamp komt door het negatief dus een kortere belichtingstijd.
Instellen van de Philips vond ik ook maar 'knudde' om nauwkeurig te kunnen werken maar het kan zeker wel.
Uit m'n hoofd is de maximale vergroting ook bij de Opemus groter dan bij de Philips, zeker ook omdat je bij de Opemus ook op papier buiten de vergrotingsplaat kan afdrukken (met boeken hoger zetten bijvoorbeeld, 180 graden draaien, op vloer projecteren of op wand projecteren), wat bij de Philips niet gaat. Wil je dus een grotere vergroting maken of een deel verder uitvergroten loop je bij die Philips snel tegen de grens aan.
De Philips werkt met een spiegel in de kop, als die niet helemaal goed zit, vuil is of uitgelijnd zit heb je geen egale belichting  (en is lastig instelbaar), bij de Opemus heb je dat niet. Wat stabieler is? Ik weet het niet, ligt veel aan de slijtage van de delen, bij mij was de Philips meer gevoelig voor bewegingen.
Daarnaast zit er het e.e.a. aan plastic bij de Philips wat flink verteerd kan zijn en afbrokkelen tijdens gebruik.

Lenzen zijn te verwisselen, 50mm voor KB formaat (beide) en als je 6x6 gaat gebruiken gaat er in de Opemus een andere lens in.
Wel opletten dat je de juiste lenshouder hebt natuurlijk (maar dat gaat op voor elke vergroter).

Gebruiksaanwijzing Opemus: zie op mijn site: www.elvinshoot.net
Daar is die van de Opemus 4 maar die is 90% gelijk aan de 2a. De lichtkop zonder filterlade zie je op de handleiding van de Axomat 2 (die daar ook staat). Daarin zie je ook de 'toevoeging' voor filters weergegeven (http://www.elvinshoot.net/uploads/1/1/9/4/11940202/7543054_orig.jpg)

Toevoeging: het klepje aan de voorkant van de Philips kan je omhoog doen en als je een filter met filterlade hebt kan je die plaatsen. Die van mij had geen losse filterlade dus is het klepje leuk om de condensor door schoon te maken maar meer ook niet.
Oja, misschien om de vergroter te gebruiken als witte DoKa-verlichting (als klepje niet helemaal dicht is komt er behoorlijk veel licht door je DoKa in), kan wel eens handig zijn.
(ja, ik ben voor je naar de vergroter gaan kijken om dit nog eens na te zien...).
Philips heeft verder ook niet zo'n hele reeks aan accessoires zoals bij de Opemus het geval is, is gewoon een vergroter voor KB meer niet, dus wel zo eenvoudig.
Oja, beide gebruiken dezelfde opaal-lampen op 220 Volt dus ook uitwisselbaar.
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 12:59:44 door elvinhaak »
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2018, 13:07:50 »
Eerlijk gezegd lijkt die Philips me maar wat gammel. Die zou bij mij al lang naar de stort gegaan zijn. Ik heb mooiere Philips vergroters naar de stort gebracht  :D

Jon

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2018, 15:37:36 »
Heren: bedankt voor jullie reacties.

Ik krijg even het gevoel dat ik eigenlijk aan beide niets heb zonder dat filter accessoire...? Ik ben pas beginnend dus eigenlijk vind ik dat wel jammer. Wat betreft de 6x6 negatieven: die heb ik alleen van erfenissen, maar voor nu is het zelf op kleinbeeld schieten prioriteit.

De philips heeft idd een lade om iets in te schuiven en een bijbehorende zwarte houder, volgens mij is dat hiervoor geschikt.

Beter om van beide afscheid te nemen en dan toch maar iets anders te zoeken?

edit: ik heb de opemus nog eens goed aangekeken (wel een mooi ding om te zien hoor!) de negatiefhouder is volgens mij compleet, dat ding dat eruit kan met die schuifjes toch?! Alleen heb ik er geen glaasjes bij (die zie ik nogal eens voorbij komen op google!)

@elvinhaak: bedankt voor je link! ik ga die eens even goed bestuderen! thnx!
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2018, 15:53:00 door Boudewijn »

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #5 Gepost op: 13 januari 2018, 09:50:31 »
Heren: bedankt voor jullie reacties.

Ik krijg even het gevoel dat ik eigenlijk aan beide niets heb zonder dat filter accessoire...? Ik ben pas beginnend dus eigenlijk vind ik dat wel jammer. Wat betreft de 6x6 negatieven: die heb ik alleen van erfenissen, maar voor nu is het zelf op kleinbeeld schieten prioriteit.

De philips heeft idd een lade om iets in te schuiven en een bijbehorende zwarte houder, volgens mij is dat hiervoor geschikt.

Beter om van beide afscheid te nemen en dan toch maar iets anders te zoeken?

edit: ik heb de opemus nog eens goed aangekeken (wel een mooi ding om te zien hoor!) de negatiefhouder is volgens mij compleet, dat ding dat eruit kan met die schuifjes toch?! Alleen heb ik er geen glaasjes bij (die zie ik nogal eens voorbij komen op google!)

@elvinhaak: bedankt voor je link! ik ga die eens even goed bestuderen! thnx!

Voor de filters: die heb je enkel nodig als je multicontrast / varicontrast-papier gaat gebruiken. Als je gewoon vastcontrastpapier koopt heb je ze zeker niet nodig, ook niet als je variabel-contrastpapier enkel gebruikt op  de standaard hardheid (hardheid 2.5).
Ze zijn te koop voor een paar 10-tjes in veel analoge fotozaken, dus dat is geen probleem.
Als je dus idd de filterhouder hebt voor de Philips, kan je daar ook al direct andere contrasten mee selecteren met die paar filters, en bij de Opemus die je nu hebt kan je de filters gewoon onder de lens gebruiken.
Dat laatste heb ik meer dan 20 jaar gedaan en doe ik nu nog regelmatig, ook al is soms het gebruik van de filterlade makkelijker.
Gewoon vasthouden onder de lens of evt. een houdertje maken (is bij de Opemus heel makkelijk: 2 hoekstripjes vastplakken onder de lenshouder en je kunt de hele filters van ILFORT er zonder problemen zo in en uitschuiven).

Filters zijn net zoiets als papier: vergankelijk na vele jaren dus zul je toch best nieuw kopen als je zeker wilt zijn van de waarde. Ze kunnen misschien wel 20 jaar goed blijven maar dat is ook afhankelijk van hoe ze opgeslagen zijn.
De verschillen kunnen daardoor behoorlijk groot zijn...

De negatiefhouder is dat grote ding met de schuifjes (zie de handleiding).
Ik gebruik zelf vrijwel nooit glaasjes, enkel bij hele lastige negatieven die verkeerd zijn opgeslagen en 'vlakgedrukt' moeten worden.
Er zijn veel kaders (als die niet in de doos zitten... voor KB heb ik er denk ik nog een paar op voorraad) die je zo in kunt klikken en dan kan je glasloos gelijk kleinbeeld (of de andere formaten) vergroten.

Overigens heb ik vroeger altijd gewoon met een hand-gesneden kader gewerkt voor m'n negatieven. Ging net zo makkelijk dan een stalen exemplaar en je kunt dan je eigen maten nauwkeurig bepalen (aan de hand van je camera, dus het hele belichte gedeelte in jouw toestel).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Nicky

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 januari 2018, 14:14:21 »
Hoi,

Ik weet niet of er voor de Meopta filterhouders zijn gemaakt om onder de lens te plaaten?
Dit zijn de filters die je zou kunnen gebruiken onder de lens.

Zoals eerder aangegeven is het ook goed te doen om met de hand de filter onder de lens te houden. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar het lijkt mij geen probleem.
Of zelf een houder maken. Zo 1.2.3. denk ik dan aan  flexibel klem ding:

Ik denk dat de Meopta vergroter gemaakt is voordat er MGV papier werdt verkocht...?

Dit zijn de filters voor in een bakje / houder boven de lens. Zijn dus heel verschillende type. Het Merk Foma maakt ook dergelijke filters onder de naam Foma variant filters.

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2018, 23:01:22 door Nicky »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2018, 14:21:29 »
Ik denk dat de Meopta vergroter gemaakt is voordat er MGV papier werdt verkocht...?

Dat zeker, maar er bestond natuurlijk al multigrade papier voordat MGIV werd uitgebracht. Multigrade papier bestaat al minimaal sinds de jaren 80, maar daarvoor waren er ook al andere fabriekanten die iets dergelijks leverden. Het werd toen alleen nog niet veel gebruikt.

Deze vergroter stamt wel uit een tijd dat nog bijna niemand het gebruikte, zeker niet in het Oostblok.

Wbt de negatiefhouder - als je middenformaat gaat doen is glas wel aan te raden ivm de vlakligging. Voor kleinbeeld is het geen probleem.

Jon

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #8 Gepost op: 13 januari 2018, 17:00:17 »
Ik heb zoals ik schreef voor de Meopta (Opemus/Axomat) gewoon zelf even een filterhoudertje gemaakt van 2 stukjes hoekprofiel.

Gewoon uit restantenbak van de bouwmarkt: ong. 8-12 cm lang 2 stukjes 2,5cm bij 2,5 cm of 5cm bij 5cm kan ook.
Hoekjes aan de onderkant onder de houder, paar druppeltjes lijm of dubbelzijdige tape en klaar.
Je kunt dan zonder knippen de gewone filters van de bekende merken er zo in en uit schuiven.
Letterlijk 5 minuten werk op het zoeken van die profieltjes na dan, en dat werkt prima.

Zoals ik liet zien in een link, bestond er al heel lang de mogelijkheid om kleurenfilters toe te passen bij deze vergroters, dat is natuurlijk al van voor de tijd dat er multigrade-filters gebruikt werden voor papier.
Vandaar dat er dus ook een filterlade bestond al voor de IIA vergroter. Gewoon standaard leverbaar.
Maar goed, mijn vergroter had dat dus niet dus deed ik het op bovengeschreven manier.

Tegenwoordig heb ik zo'n filterlade dus lijkt makkelijker, maar ik kies toch ook regelmatig nog /weer voor deze methode van onder de lens.
Waarom?
a) werkt sneller als met filterlade in de vergroter (telkens filter uit lade, lade weer terug, enkel filter eronder schuiven gaat sneller)
b) bij grote vergrotingen gaat mijn vergroter tegen het dak van de DoKa (van het huis dus) aan. Zonder die filterladehouder is er weer een cm of 4 meer ruimte om de vergroter 'op te schroeven' en dat is vaak net voldoende voor de gewenste vergroting. Dus dan gebruik ik de 'gewone buis' van de IIA zonder de filterladehouder; filter onder lens en klaar.

En vaak gebruik ik gewoon vast-gradatie-papier, heb je die filters helemaal niet nodig, netzomin als wanneer je anders toch filter 2.5 zou gebruiken (op de belichtingstijd na is het resultaat hetzelfde als met filter 2.5 in de lade)

Ook met de meeste middenformaat-negatieven in de 6x6 houders (ook metaal) heb ik geen last van verkeerde vlakligging. De houdertjes klem je dus in de 'standaard houder'. Ik bedoel dus:
http://www.elvinshoot.net/uploads/1/1/9/4/11940202/4992449_orig.jpg

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #9 Gepost op: 13 januari 2018, 19:42:17 »
Voor de Opemus 2A is er van Meopta een filterlade (destijds voor kleuren filters) die je uiteraard ook kunt gebruiken voor MG filters: 8,9x8,9cm is de maat.
Ik heb met zo'n vergroter 30 jaar gewerkt zowel met kleuren filters als later met MG filters in de lade. Ik zal je de rampen verhalen voor het afdrukken in kleur besparen maar voor MG filters werkt dit echt perfect. 00-5 in halve stappen.
Voor de wat kleinere formaten is de Meopta nog stabiel genoeg. Alleen mag er in deze vergroter met een glazen kap een max. 75W opaallamp wat voor met de huidige MG papieren nog meer dan genoeg is voor een normale afdruktijd.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2018, 21:16:59 »
Bedankt voor het meedenken, als ik zo'n gekke houder niet nodig heb, dan houd ik liever die meopta denk ik, die voelt zoveel degelijker aan! afijn, een lens voor 6x6 negatieven de 4,5/75 ben ik dan naar op zoek, en ook de glasplaatjes, want die oude negatieven zijn niet allen even recht gebleven ;-)

Dit is mijn negatiefhouder:

https://ibb.co/hxAGSR

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2018, 22:43:27 »
Ik kan je de Meogon objectieven van Meopta aanraden. Er is een F/2,8-50mm en een F/2,8-80mm en een F/4,0-80mm. Moet je alleen een passend lensplaatje hebben want die hebben M39 draad ipv. de vroegere M23,5mm draad van Meopta. In M23,5 kun je het beste de Anaret nemen.

Die filterlade die er is voor de IIA kun je zo ipv. het ronde afstandsstuk uitwisselen.

Die metalen inlegstukken kun je er uit schuiven en ipv. de anti newton glas (boven) en glas (onder) er voorzichtig inschuiven.
Роберт

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2018, 22:54:34 »
Die filterlade die er is voor de IIA kun je zo ipv. het ronde afstandsstuk uitwisselen.

Die metalen inlegstukken kun je er uit schuiven en ipv. de anti newton glas (boven) en glas (onder) er voorzichtig inschuiven.

Maar die filterlade is niet zo 1,2,3 voorhanden (getuige mp/ speurders etc), dus de oplossing van ElvinHaak is voor mij, voor nu, meer dan perfect, gewoon eronder houden!

Dat glaswerk, is dat nog te verkrijgen?

groet

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #13 Gepost op: 16 januari 2018, 00:26:11 »
Ja daar is vrij veel in omloop van geweest.
Роберт

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #14 Gepost op: 16 januari 2018, 09:14:26 »
Welke lens (en lensplaatje) heb je nu op je vergroters?
Voor KB dus 50 mm, dus als je die al hebt kun je gelijk aan de slag.
Als ik het goed onthouden heb, past de lens uit de Philips zelfs direct in het plaatje van de Opemus maar dat ligt aan het plaatje wat je er in hebt (de schroefdraad en vorm).
Kwaliteit heb ik niet vergeleken (en ik weet niet wat er origineel standaard in die Philips zit want die 'vroegere' van mij kan best goed een andere lens gekregen hebben.
Voldoende 50mm lenzen hier in ieder geval net als veel andere onderdelen; ik heb geen lijst van welke allemaal.
Losse filterhouder-ring heb ik hier niet meer 'over' liggen (99% zekerheid).

Oja, bij elke vergroter geldt: goed schoonmaken scheelt. Dus ook de condensors goed schoonmaken: geen laag vet / smeer en stof erop/erin.

topsecret-dna