Auteur Topic: Agfa Clack als Pinhole  (gelezen 250 keer)

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
Agfa Clack als Pinhole
« Gepost op: 9 januari 2018, 22:16:11 »
Hallo ik heb net een Agfa Clack omgebouwd naar pinhole. Een 0,3 mm gat gebruikt.
Over het algemeen heel tevreden over deze camera. De eerste film hangt momenteel aan de waslijn.
Waar ik minder over tevreden is de statief aansluiting. Deze is wel extreem gammel. Ik heb een verstevigingsplaatje plus Duck-tape moeten gebruiken om een goede koppeling met het statief te krijgen. Wie kan dit eleganter, beter oplossen ?

Mijn 2e vraag gaat over vignetering. Dat heb ik namelijk ook. Is dat normaal met Agfa Clack ?

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
Re: Agfa Clack als Pinhole
« Reactie #1 Gepost op: 9 januari 2018, 22:21:41 »
Als je het sierkapje erop hebt krijg je vignettering. Haal je die eraf zou je minimale vignetering moeten hebben.
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • "AnaloGenster"
« Reactie #2 Gepost op: 10 januari 2018, 07:03:05 »
Hij staat inderdaad niet stevig op een statief. Wat ik doe is mijn hand voor het gaatje houden tijdens het openen en sluiten vd sluiter (met de draadontspanner) omdat dat (zo is mijn ervaring tenminste) de meest wiebelige momenten zijn.

Verder het kapje er inderdaad aflaten.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 10 januari 2018, 09:21:51 »
Aan mijn statief zit zo'n brede plaat waar de camera op komt te staan en die ik dan vastschroef aan de camera. Dat scheelt al een hele boel (iets van 5x5 cm is dat). Schroef is eigenlijk enkel om de rubberdelen tussen plaat en camera een beetje aan te draaien op die manier.
Dat maakt het toch al een stuk stabieler.
Overigens kan dat statief ook gebruikt worden voor filmen (andere schroef door ander gaatje steken in de statiefplaat).
Je zou ook wellicht zo'n flitser-plaat kunnen gebruiken voor meer steun: dan heb je over de volledige lengte en groot deel van je toestel een plaat (en daar kun je bijv. een stuk karton of rubber tussen leggen).
Dat gebruikte ik wel eens om een toestel wat stabieler te krijgen ipv. enkel op dat schroefje.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 10 januari 2018, 17:35:35 »
Bedankt voor de tips. De negatieven zijn inmiddels droog. En toen in ze in de pergamijn opberghoes deed keek in nog eens goed. Het is inderdaad geen vigetering, maar waarschijnlijk gewoon de rand van de oude lens kap. Die moet er dan toch maar af (het stond wel elegant daarom had ik het erop gelaten).
Die statief aansluiting wordt inderdaad al veel beter met brede plaat.   

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #5 Gepost op: 10 januari 2018, 18:32:28 »
Bedankt voor de tips. De negatieven zijn inmiddels droog. En toen in ze in de pergamijn opberghoes deed keek in nog eens goed. Het is inderdaad geen vigetering, maar waarschijnlijk gewoon de rand van de oude lens kap. Die moet er dan toch maar af (het stond wel elegant daarom had ik het erop gelaten).
Die statief aansluiting wordt inderdaad al veel beter met brede plaat.
Ik laat die kap erop staat mooier en die vignetering heeft wel wat. Maar das dan mijn bescheiden mening  ^^

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • "AnaloGenster"
« Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2018, 23:22:49 »
Ik laat die kap erop staat mooier en die vignetering heeft wel wat. Maar das dan mijn bescheiden mening  ^^

En je hoeft geen vignettering meer toe te voegen met photoshop  ^D ^D ^D

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #7 Gepost op: 11 januari 2018, 12:01:05 »
maar de vignetering met de kap er op is wel erg heftig is mijn beleving.. er af is 'beter' dan krijg je een nog iets grotere hoek, en je vignetering is 'echt'  clack is cool..

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #8 Gepost op: 11 januari 2018, 12:04:49 »

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #9 Gepost op: 11 januari 2018, 17:45:56 »
een oplossing...

https://www.flickr.com/photos/tbrogan/2967217397
Dat ziet er wel vet uit. Ik vind het wel fijn om het kapje erop te hebben. Wordt het mechaniekje meteen beschermt ^^

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2018, 21:07:46 »
Eerste resultaten van mijn omgebouwde Clack. Ondanks de dunne negatieven, nog best bruikbaar.  Blijft een erg mooie foto techniek vind ik. Je ziet de voorkant van de camera (waarvan ik eerst dacht dat het vignetering was)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #11 Gepost op: 11 januari 2018, 21:55:16 »
Zeker geslaagde resultaten. Ik vind dat ronde randje ook wel leuk erbij trouwens.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.