Auteur Topic: scaner minolta  (gelezen 215 keer)

Online moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
scaner minolta
« Gepost op: 8 januari 2018, 17:24:04 »
Iemand erv aring met de Minolta Dimage Dual IV
Kan er een overnemen.
Is toch ook al van 2004
Wil hem gebruiken voor zw. werk
Gr. Joop

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: scaner minolta
« Reactie #1 Gepost op: 8 januari 2018, 17:52:26 »
Niet met dat exacte model, wel met de voorganger Dual II en ook de Elite II (Dual II met stof verwijdering). De Dual IV heeft officieel een iets hogere resolutie (3200 tov 2820) maar in de praktijk zal je daar weinig van merken.

Ik vind het prima scanners, werken ook nog prima onder Vuescan. Maken wel meer herrie dan mijn Canon FS4000. Mijn Elite II werkt nog steeds, de Dual is inmiddels wel versleten maar die was ook erg veel gebruikt.

Z/w kan je er natuurlijk mee doen maar hoe er rekening mee dat dit soort scanners je korrel behoorlijk nadrukkelijk kunnen weergeven. Met kleur was ik altijd meer tevreden.

Jon

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 8 januari 2018, 18:21:28 »
Ja, ik heb precies deze scanner. Ik geef hem elke dag een bemoedigend schouderklopje en ik kijk er liefdevol naar, in de hoop dat ie het nog even volhoudt. Ontzettend fijn apparaat. Vlot en goede scans. De software is gedateerd, maar met kunst en vliegwerk nog op Windows 10 te draaien, en de functionaliteit is prima: gewoon scannen. Niet aarzelen, en meteen ophalen dat ding! Let wel even of de film houders die je nodig hebt er ook bij zitten.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 januari 2018, 19:26:08 »
Ik gebruik de III en heb een defecte IV staan, daar is de lamp van kapot.
De III werkt prettig maar ik vind Vuescan weer niet fijn en daarom gebruik ik meer de Epson V500 met de originele software. Van de Minolta heb ik geen scansoftware.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 8 januari 2018, 20:58:52 »
Is die minolta software niet nog te downloaden? Mss met goed zoeken online? Ik weet niet meer waar ik de mijne ook alweer heb gevonden, maar ik meen wel dat ik hem de laatste keer gewoon heb gedownload; ik zou niet weten waar de oorspronkelijke installatie cd is gebleven...
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Michiel Fokkema

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 januari 2018, 21:15:07 »
Ik heb er ooit een gehad en was daar best tevreden over. Heeft alleen geen digital ICE, maar dat werkt toch niet met Z/W films.
Je kan de originele software nog wel ergens downloaden. Dan ook vuescan downloaden (kan gewoon als trial) en dan als driver die van Vuescan toewijzen. Dan werkt de originele software weer. Althans met mijn Elite 5400. Anders gewoon Vuescan gebruiken.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 8 januari 2018, 21:18:33 »
Is die minolta software niet nog te downloaden? Mss met goed zoeken online? Ik weet niet meer waar ik de mijne ook alweer heb gevonden, maar ik meen wel dat ik hem de laatste keer gewoon heb gedownload; ik zou niet weten waar de oorspronkelijke installatie cd is gebleven...
Ik heb wel eens gezocht maar tot op heden geen resultaat, ik zal nog eens een poging ondernemen.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Online moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvfout vindt mag je hem hebben!
« Reactie #7 Gepost op: 8 januari 2018, 21:30:13 »
Bedankt mensen voor jullie reacties.
Ga eens kijken of ik hem kan "loskrijgen"
Houd jullie op de hoogte.
Gr. Joop

Online koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #8 Gepost op: 8 januari 2018, 22:12:47 »
Ik heb er ooit een gehad en was daar best tevreden over. Heeft alleen geen digital ICE, maar dat werkt toch niet met Z/W films.
Je kan de originele software nog wel ergens downloaden. Dan ook vuescan downloaden (kan gewoon als trial) en dan als driver die van Vuescan toewijzen. Dan werkt de originele software weer. Althans met mijn Elite 5400. Anders gewoon Vuescan gebruiken.
De originele driver is te 'reanimeren' door handmatig een .inf bestandje te maken met de juiste inhoud en dat als driver te laten ontdekken door Windows. Met Win10 moet je daarvoor wel zorgen dat het besturingssysteem 'unsigned' drivers accepteert. Meer info hier: http://roy.vanegas.org/thoughts/how-i-installed-the-konica-minolta-dimage-scan-dual-iv-in-windows-10/
Geen Vuescan nodig dus.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 8 januari 2018, 22:41:38 »
De originele software voor de Dual II vond ik altijd maar primitief en niet makkelijk te bedienen. Vuescan was in dat opzicht toch een verademing.

En als je meerdere scanners gebruikt (zoals ik) kan je gewoon dezelfde software blijven gebruiken. Ik heb ooit de levenslange licentie gekocht - dat werkt ook nog steeds :D

Jon

Offline Frits

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 11 januari 2018, 20:45:15 »
je kunt hier vandaan halen  dat heb ik ook gedaan  heb zelf ook zo een ding en werken gekregen
wel met wat moeite . :D

Heb dus dezelfde . nog wel wat ruzie ermee .

http://www.konicaminoltasupport.com/DiMAGE-Scan-Dua.3190.0.html?&L=0%252Finurl

ik moet me toch een keer voor stellen hier zo  :D

topsecret-dna