Auteur Topic: Metz 50mz5  (gelezen 1328 keer)

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
Metz 50mz5
« Gepost op: 4 januari 2018, 16:12:09 »
Hallo,
Na lange tijd,probeer ik de accu van mijn flitser-Metz50mz5-op te laden,na een nacht onder spanning te hebben gestaan en teruggeplaatst in de flitser,geeft hij aan niet voldoende stroom te hebben,nu is het,in het verleden al gebleken dat de accu er ontzettend lang over doet om opgeladen te worden.
Dus hij zal wel ter ziele zijn.
En dan gelijk mijn volgende vraag:moet ik ze bij de importeur bestellen,of kan het ook bij een batterijzaak,zoals het batterijhuis.nl.?
« Laatst bewerkt op: 4 januari 2018, 16:17:17 door Rudolf7 »
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: Metz 50mz5
« Reactie #1 Gepost op: 4 januari 2018, 16:20:38 »
Lijkt die accu hier op?

https://www.bhphotovideo.com/c/product/429019-REG/Metz_MZ_57656_76_56_NiMH_Rechargeable_Battery.html

Zijn niet de goedkoopste  :(
Als ik wil flitsen doe ik dat met een Metz 60. De accu's daarvan zijn ook van andere merken te koop en daarmee aanzienlijk goedkoper en ze gaan eeuwen mee.
Je loopt wel altijd met de externe accu te sjouwen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2018, 16:37:10 »
Kun je de accu niet openmaken en de cellen vervangen? Da's meestal een stuk betaalbaarder.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2018, 21:08:21 »
Kun je de accu niet openmaken en de cellen vervangen? Da's meestal een stuk betaalbaarder.
Ja,dat dacht ik,in de eerste instantie ook,maar het lijkt me een lastig klusje,misschien dat er hier collega,s zijn die er ook mee te maken hebben gehad,en hun ervaringen kunnen vertellen.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2018, 21:24:09 »
Lijkt die accu hier op?

https://www.bhphotovideo.com/c/product/429019-REG/Metz_MZ_57656_76_56_NiMH_Rechargeable_Battery.html

Zijn niet de goedkoopste  :(
Als ik wil flitsen doe ik dat met een Metz 60. De accu's daarvan zijn ook van andere merken te koop en daarmee aanzienlijk goedkoper en ze gaan eeuwen mee.
Je loopt wel altijd met de externe accu te sjouwen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Hallo,bedankt,wel erg duur,ik kreeg net een mailtje,bij Kamera express,verkopen ze dezelfde,€86,- ,dat is wel een enorm verschil?

Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2018, 21:31:40 »
Hallo,bedankt,wel erg duur,ik kreeg net een mailtje,bij Kamera express,verkopen ze dezelfde,€86,- ,dat is wel een enorm verschil?
Da's alweer wat goedkoper.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #6 Gepost op: 4 januari 2018, 21:44:59 »
Da's alweer wat goedkoper.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ja,ik schrok eigenlijk wel van het grote prijsverschil,een paar euro vind ik niet zo bezwaarlijk,maar dit is wel erg veel,nu is die accu,bij B&H wel in dollars,maar daar komen wel weer de verzendkosten bij.

Maar bedankt voor het meedenken.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 4 januari 2018, 23:29:35 »
Als die oude accu  naar de  Q is  dan  kan je toch eerst proberen  wat Koraks voorstelt   (l)
Of heb jij euro's te veel  ?    ik niet hoor!    <:)

Mvg
Maurits

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #8 Gepost op: 5 januari 2018, 02:02:29 »
Oke,dat wel,vind ik op de cellen de waarden van die cellen?
En heb je het weleens gedaan,cellen vervangen,bedoel ik? ^^
Overigens,bij Bol.com leveren ze dezelfde accu voor €78,-
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #9 Gepost op: 5 januari 2018, 16:33:24 »
Hoi Koraks, ja,de accu is open te maken met 1 simpel schroefje,er zitten 7 cellen in,een soort penlights,hier en daar gesoldeerd met een metalen lipje.verder heb ik nog niet gekeken.
Waarschijnlijk heb jij het meer gedaan?
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #10 Gepost op: 5 januari 2018, 16:36:29 »
Als die oude accu  naar de  Q is  dan  kan je toch eerst proberen  wat Koraks voorstelt   (l)
Of heb jij euro's te veel  ?    ik niet hoor!    <:)

Mvg
Maurits
Hahaha,ik ook niet hoor Maurits,soms zou je weleens denken.........,maar ik ben tevreden,en dat is ook veel waard.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #11 Gepost op: 5 januari 2018, 19:09:53 »
Hoi Koraks, ja,de accu is open te maken met 1 simpel schroefje,er zitten 7 cellen in,een soort penlights,hier en daar gesoldeerd met een metalen lipje.verder heb ik nog niet gekeken.
Waarschijnlijk heb jij het meer gedaan?
Is niet heel ingewikkeld. Je kan aan de nummers op de cellen zien wat het precies is en meestal weet je ook wel (staat ergens op de accu en/of cellen) wat voor soort het is, allicht NiMH. Nieuwe cellen bestellen van het juiste type en precies zo terug monteren als ze nu zitten. Solderen kan, maar als je op een andere betrouwbare manier het contact kunt maken, dan is dat uiteraard ook goed. Rechtstreeks aan cellen solderen is vaak lastig, maar met een beetje geluk zitten aan de vervangende cellen ook van die lipjes gepuntlast. Evt kun je ze daarop uitzoeken.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Cliff-SP3

• Vaste bezoeker
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #12 Gepost op: 5 januari 2018, 20:20:36 »
Deze staat op Amazon, wellicht een optie? Grt. Cliff. www.amazon.de/Metz-NimH-Akku-76-56-MB76/dp/B000KVQPBC/ref=pd_rhf_se_p_img_1?_encoding=UTF8&psc=1&refRID=790SGRBGY362QFM5P9PW

Hé, raar is dat als ik de link op mijn telefoon oproep levert de aanbieder niet naar Nederland?? Gisteren toch niet gezien....
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2018, 13:57:54 door Cliff-SP3 »
Mamiya C220 geladen met Fuji RDP 100

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #13 Gepost op: 7 januari 2018, 15:49:34 »
Oke,hardstikke bedankt,ik kan weer vooruit,maar nu heb ik nog een vraagje,en dat betreft de adapter waarmee de stuur-unit aan de camera zit,er zit nu een Canon-adapter op (SCA-3101),maar ik wil er een Nikon-adapter op hebben,nu heb ik al wat rond zitten neuzen,maar men zei mij,dat ik een standaardvoet (SCA-301) moest hebben en dat ik de automatische diafragma instelling zou kwijtraken,omdat de Metz 50mz5 met die voet analoog bedoelt is.
Kunnen jullie me verder helpen?
Alvast bedankt.  Ruud.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Miller

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 7 januari 2018, 19:21:13 »
Klopt, als je deze flitser met de D200 wilt gebruiken, heb de de standaard voet nodig. Ik zat destijds toen ik een D200 kocht met hetzelfde probleem.
Met diafragma-voorkeuze kan de flitser wel zelf de belichting bepalen. Dat werkt goed op de D200. Je moet dan ook zelf in de gaten houden dat de afstand binnen het bereik van de flitser valt.
Groet, Frans

Altijd uitontwikkelen …

topsecret-dna