Auteur Topic: Welke mount ???? Auto Pallas 135mm 2.8  (gelezen 988 keer)

Offline MediaVision

• Regelmatige bezoeker
  • **
Welke mount ???? Auto Pallas 135mm 2.8
« Gepost op: 3 januari 2018, 01:22:27 »
Ik heb hier een Auto Pallas 135mm  2.8 maar geen idee welke mount het is.
De achterdop in een Pentax K maar past niet echt op een Pentax , de
lens klikt niet op zijn plaats ( geen locking notch  )

http://m42lens.com/m42-lens-database/751-pallas-auto-135mm-f-2-8-22-v2

« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 01:26:18 door MediaVision »

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Welke mount ???? Auto Pallas 135mm 2.8
« Reactie #1 Gepost op: 3 januari 2018, 07:18:38 »
Konica F mount misschien.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline MediaVision

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 3 januari 2018, 08:41:51 »
Konica F mount misschien.

Geen idee.
De binnenste ring is volgens mij M42 of een T-mount  en daar zit een adapterring  overheen ,
deze krijg ik echter niet los.
Ik heb nog een  Soligor 400mm F6.3 en daar zit ook deze mount op.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #3 Gepost op: 3 januari 2018, 09:21:17 »
Misschien met een veertje vastgezet aan de M42 draad?
Is het diafragma nog automatisch bedienbaar of (vermoedelijk) enkel nog handmatig? De 'auto' gaat normaal via het pennetje.
Ik schat toch in dat het Pentax K is maar met beperkingen. Ik heb ook zo'n soort ring gehad. Voordeel is dat de lens zonder gedoe van de body te wisselen is. Met de locking moet je altijd moeite doen om de adapter weer uit de body te pakken. Zonder automatische diafragma-koppeling maakt dat locken ook niet uit want heeft geen functie behalve 'vasthouden'  van de lens op body.
Bij een met de body gekoppeld diafragma moet de lens wel goed gelocked zitten want anders communiceren het diafragma en de evt. contacten niet met elkaar.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Cliff-SP3

• Vaste bezoeker
    • Mijn Flickr pagina
« Reactie #4 Gepost op: 3 januari 2018, 10:04:57 »
Denk toch dat het een verloopring van M42 naar Pentax K is. Als je hem er echt af wil hebben kan dat door hem tussen twee stukjes hout in te klemmen in een bankschroef. Linksom draaien  :D Dan beschadig je de verloopring niet. Overigens lijkt het erop dat het pennetje dat het diafragma bedient ook mist. Er is kennelijk al aan gerommeld. Grt. Cliff.
« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 10:08:40 door Cliff-SP3 »
Mamiya C220 geladen met Fuji RDP 100

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
  • Een echte foto is zwartwit.
« Reactie #5 Gepost op: 3 januari 2018, 10:52:45 »
Gezien het gat in de binnenste ring zou ik zeggen M42.

De opgeschroefde adapterring (Pentax K, inderdaad) is niet compleet. Op de onderste foto zie je links van de rode punt nog een gaatje zitten. Daarin hoort het schroefje dat een veertje op zijn plaats houdt. Dat veertje loopt door tot de uitsparingen links van dat schroefgat en dat veertje zorgt er voor dat de adapter inklikt en op zijn plaats blijft zitten.

Ontgrendelen gaat niet met de ontgrendelknop op de camera. Eerst moet het objectief eraf worden gedraaid, dan moet met de punt van een mesje, schroevendraaier, nagel of wat er voorhanden is, de vergrendeling worden opgeheven door het wegdrukken van het veertje. Blijkbaar is bedacht dat de adapter in de camera blijft en de schroefdraadobjectieven worden gewisseld.

Aangezien je twee exemplaren hebt, lijkt het me niet ondenkbaar dat de veertjes zijn verwijderd opdat de vorige eigenaar zijn objectieven sneller
kon wisselen door de adapter op de objectieven te laten zitten. Misschien zit er dan zelfs wel een drupje lijm in het schroefdraad.

Offline MediaVision

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 3 januari 2018, 15:18:08 »
Dank voor  de reacties.
Ik heb de ring inmiddels eraf en zie aan het is inderdaad een Pentax K  adapterring :)
De lens staat al op auto en ik gebruik nu een M42/EOS adapter.

« Laatst bewerkt op: 3 januari 2018, 15:28:37 door MediaVision »

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #7 Gepost op: 3 januari 2018, 15:28:09 »
Citaat
De lens staat al op auto en ik gebruik de M42 draad met een M42/EOS adapter.
Werkt de automatische koppeling goed daarmee zonder het pennetje?  De bedoeling van de 'auto' is dat de body het diafragma kan bedienen zodat tijdens lichtmeting en opname het diafragma gesloten is, maar tijdens het instellen  en kiezen van beeld de lens volledig geopend is. Best goed controleren voordat je er een rolletje aan spendeerd (*weet ik uit ervaring *)

Het was indertijd heel logisch om maar 1 adapter-ring te hebben voor alle 'oude lenzen' die de enthausiaste bezitter van een nieuwe body in staat te stellen om zijn oude M42 lenzen te blijven gebruiken, daarom bleef deze ring in het toestel zitten. De ringen waren ook behoorlijk prijzig.

Voor de snelheid  van wisselen kon je idd beter al je oude lenzen voorzien van de verloopringen of natuurlijk om alle voordelen van de camera / body te kunnen gebruiken: nieuwe lenzen kopen  die wel van alle gemakken en moderne koppelingen waren voorzien.

Altijd leuk om de gebruiksaanwijzing van bijvoorbeeld de Pentax ME-super op dat gebied door te lezen, die maakt al snel duidelijk dat het heel verstandig is om te sparen voor nieuwe lenzen!

ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline MediaVision

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 3 januari 2018, 15:42:36 »
Werkt de automatische koppeling goed daarmee zonder het pennetje?  De bedoeling van de 'auto' is dat de body het diafragma kan bedienen zodat tijdens lichtmeting en opname het diafragma gesloten is, maar tijdens het instellen  en kiezen van beeld de lens volledig geopend is. Best goed controleren voordat je er een rolletje aan spendeerd (*weet ik uit ervaring *)

Het was indertijd heel logisch om maar 1 adapter-ring te hebben voor alle 'oude lenzen' die de enthausiaste bezitter van een nieuwe body in staat te stellen om zijn oude M42 lenzen te blijven gebruiken, daarom bleef deze ring in het toestel zitten. De ringen waren ook behoorlijk prijzig.

Voor de snelheid  van wisselen kon je idd beter al je oude lenzen voorzien van de verloopringen of natuurlijk om alle voordelen van de camera / body te kunnen gebruiken: nieuwe lenzen kopen  die wel van alle gemakken en moderne koppelingen waren voorzien.

Altijd leuk om de gebruiksaanwijzing van bijvoorbeeld de Pentax ME-super op dat gebied door te lezen, die maakt al snel duidelijk dat het heel verstandig is om te sparen voor nieuwe lenzen!

Met een analoge camera wordt het moeilijk aangezien het veertje niet werkt, ik
gebruik de lens nu op een DSLR dus dan maakt het niet zoveel uit.
Ik voel ook bijna geen stapjes met het diafragma, het is meer een T-stop dan en F-stop.
Ik kan niet echt goed in de lens kijken maar zie wel een soort klem, ik denk dat
de vorige eigenaar de lens heeft gemodificeerd.