Auteur Topic: Reparatie.  (gelezen 625 keer)

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
Reparatie.
« Gepost op: 2 januari 2018, 00:42:35 »
Hallo,

Weet iemand,in de buurt van Oegstgeest.een geschikt adres om reparatie,s uit te laten voeren?
Het betreft enkele Zeiss objectieven.
Ik heb ze op mijn Nikon gehad,en het resultaat mag er best zijn.
Eerst wilde ik ze verkopen,maar je krijgt er niets meer voor,dan laat ik ze liever op de plank staan.

Alvast bedankt.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline toines

• Analoog liefhebber
Re: Reparatie.
« Reactie #1 Gepost op: 2 januari 2018, 08:14:54 »
Hallo,

Weet iemand,in de buurt van Oegstgeest.een geschikt adres om reparatie,s uit te laten voeren?
Het betreft enkele Zeiss objectieven.
Ik heb ze op mijn Nikon gehad,en het resultaat mag er best zijn.
Eerst wilde ik ze verkopen,maar je krijgt er niets meer voor,dan laat ik ze liever op de plank staan.

Alvast bedankt.
Dat is die lens met defect diafragma die ik wilde overnemen maar je niets meer liet horen?
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen. En sinds kort een Bronica SQ-A set en SQ-Ai set en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline svr

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 2 januari 2018, 10:00:32 »
Je kan contact opnemen met Will van Manen in Zoetermeer.
https://www.kamera-service.info/index.php/nl/
Verstandiger is om naar hem toe te gaan om te laten kijken of de objectieven het waard zijn om te repareren.

Steven

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 2 januari 2018, 20:43:47 »
Van Zeiss (Oberkochen) objectieven voor Nikon mag je hooguit verwachten dat het diafragma service nodig heeft.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #4 Gepost op: 4 januari 2018, 21:29:56 »
Dat is die lens met defect diafragma die ik wilde overnemen maar je niets meer liet horen?
Mijn pc is een tijdje uit de running geweest,die is nu helemaal gerenoveerd eindelijk.
Waardeloos is dat,iedere keer wegvallen, ik heb toen de knoop door gehakt,en nieuwe hardware er in geplaatst,hij is weer als nieuw,en razend snel.
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #5 Gepost op: 4 januari 2018, 21:37:51 »
Van Zeiss (Oberkochen) objectieven voor Nikon mag je hooguit verwachten dat het diafragma service nodig heeft.
Hallo,bij de 120mm is het pennetje naar de lamellen er in geschoten,en de 180mm draait heel zwaar,alsof de smering is ingedikt.
Ik heb van voormalig oostblok fotografen, foto,s gezien,met deze objectieven,dat is echt mooi.
En ik heb de adapter een beetje moeten bewerken aan de objectiefkant,nu past ook de fish-eye van de Pentacon er op.

« Laatst bewerkt op: 5 januari 2018, 16:38:52 door Rudolf7 »
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2018, 19:23:10 »
Citaat
Hallo,bij de 120mm is het pennetje naar de lamellen er in geschoten,en de 180mm draait heel zwaar,alsof de smering is ingedikt.
Ik heb van voormalig oostblok fotografen, foto,s gezien,met deze objectieven,dat is echt mooi.
En ik heb de adapter een beetje moeten bewerken aan de objectiefkant,nu past ook de fish-eye van de Pentacon er op.

Dan zijn het dus Carl Zeiss Jena objectieven. Het vervangen van de smering en het schoonmaken van het diafragma is een arbeidsintensieve (en dus prijzige) klus, maar voor de objectieven zeker de moeite waard. Wil van Maanen zou dat kunnen en Hans Klinkhamer ook.

Citaat
Ik heb van voormalig oostblok fotografen, foto,s gezien,met deze objectieven,dat is echt mooi.Eerst wilde ik ze verkopen,maar je krijgt er niets meer voor,dan laat ik ze liever op de plank staan.

De kwaliteit van de objectieven haal je er alleen uit op middenformaat, gebruiken met een adapter op een digitale of kleinbeeld camera heeft eigenlijk weinig zin. Tenzij je de 80mm als portretlens wil gebruiken. De constructie van een middenformaat lens is anders, en de middenscherpte is nooit zo hoog als bij een vergelijkbare kleinbeeldlens.

Wellicht is het handig als je een potentiele koper even laat weten dat je van een overeenkomst afziet als je de opbrengst niet gunstig vindt. Dat voorkomt een hoop verwarring en misverstanden.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~