Auteur Topic: Michaela  (gelezen 1133 keer)

Offline TomStr

• Analoog liefhebber
Re: Michaela
« Reactie #45 Gepost op: 7 januari 2018, 23:16:41 »
zeer mooi voorbeeld met de orchideeën!! Bedankt! en met model ook zeker! mooie tattoo op bovenarm, onderarm ben ik minder fan van!
weer mooi gedaan!

Tom
Guardian of the map. ^^ De AFFkaart

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #46 Gepost op: 8 januari 2018, 02:00:39 »
zeer mooi voorbeeld met de orchideeën!! Bedankt! en met model ook zeker! mooie tattoo op bovenarm, onderarm ben ik minder fan van!
weer mooi gedaan!

Tom

Dank je wel alle reacties. En Michaela komt terug maar denk-ik in kleur  8(

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #47 Gepost op: 9 januari 2018, 00:34:17 »
Ik begrijp de vraag wel, maar het staat eigenlijk gelijk aan vragen om een negatiefstrook op te sturen... Als ik een workshop geef ben ik wel volledig open in de gevolgde werkwijze en kunnen de deelnemers dit elf beoefenen.
Het 'trucje' bij dit procédé is te proberen een zo zacht mogelijk negatief te krijgen, waar vooral geen uitgebrande lichten (zwart op het papier) in mogen zitten, en bij het inscannen vooral trekken aan het linker schuivertje bij het histogram. Waar op het negatief nauwelijks detail te zien is, blijkt bij inscannen een rijkdom aan schakeringen zichtbaar te worden. Het multigrade papier is niet roodgevoelig en dat zal ook wel bijdragen aan de speciale sfeer.
De Petzval lens is bijzonder scherp in het beeldcentrum en heeft het typische scherpteverloop naar randen en hoeken, terwijl een 'onrustige' achtergrond daarbij een swirl-effect oplevert. In beperkte mate vind ik dat erg mooi.
groeten Henk
Henk, je hebt het over multigradepapier,hoe moet ik dat zien,want als je het over dat soort papier hebt,denk ik aan papier voor onder de vergroter,of is dit een speciaal soort printer-papier?
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #48 Gepost op: 10 januari 2018, 02:30:18 »
Henk, je hebt het over multigradepapier,hoe moet ik dat zien,want als je het over dat soort papier hebt,denk ik aan papier voor onder de vergroter,of is dit een speciaal soort printer-papier?

Ja inderdaad, gewoon afdrukpapier voor onder de vergroter. Het formaat 13x18cm (in werkelijkheid 12,7x17,7 cm) is perfect passend in de 5x7 inch cassettes. Dus als je iets met een Cambo-camera wilt gaan doen, neem dan een 5x7 inch achterwand. Waarom? omdat de kleinere Cambo met 4x5 inch cassette niet gelijkloopt met een maat Multigrade papier, dan moet je tóch 13x18 cm papier nemen en dat (met rood licht uiteraard) steeds snijden naar 4x5 inch...
Wil je op de Cambo iets gaan doen met rolfilm, dan heb je daarvoor een adapter nodig (zoals de Graflex die ik heb) en die past weer op een .... 4x5 inch achterwand. Mijn schoonzus zou zeggen.... tis altijd iet..... Ik kocht mijn huuidige Cambo met beide achterwanden én Graflex rolfilmadapter, dus ik had zogezegd geluk....
Wil je eens fijn spelen met al dat spul, dan verwijs ik je naar de workshops die ik vanaf deze maand weer zal geven.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #49 Gepost op: 10 januari 2018, 10:54:36 »
Ja inderdaad, gewoon afdrukpapier voor onder de vergroter. Het formaat 13x18cm (in werkelijkheid 12,7x17,7 cm) is perfect passend in de 5x7 inch cassettes. Dus als je iets met een Cambo-camera wilt gaan doen, neem dan een 5x7 inch achterwand.

Wat ik me dan toch wel afvraag is waarom je niet op film werkt. Foma levert 5x7 film voor een redelijke prijs en dan krijg je veel kortere belichtingstijden. Dat lijkt me vooral voor de modellen een voordeel.

Jon

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #50 Gepost op: 10 januari 2018, 11:40:59 »
Henk werkt met flitslicht, dus er zit niet zo'n probleem in de sluitertijden. En hoewel je panchromatische film natuurlijk door een groenfilter kunt belichten, vermoed ik dat de werkwijze met papier bijdraagt aan de unieke look & feel die Henk realiseert.
Niettemin zou ik dit zelf ook op film doen omdat het me flexibeler en makkelijker lijkt. Maar da's een persoonlijke keuze.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline Degroto

• Analoog liefhebber
  • Fotograaf
    • All things Analogue
« Reactie #51 Gepost op: 10 januari 2018, 14:20:51 »
Wat ik me dan toch wel afvraag is waarom je niet op film werkt. Foma levert 5x7 film voor een redelijke prijs en dan krijg je veel kortere belichtingstijden. Dat lijkt me vooral voor de modellen een voordeel.

Jon
Ook dit is een persoonlijke keuze die (zoals vaak binnen de analoge fotografie) niet altijd de meest handige manier is om iets te doen. Maar als dat de leidraad zou zijn waren we allemaal digitaal bezig  :P
Reality is whatever stays when you stop believing in it.

topsecret-dna