Auteur Topic: Oude camera gevonden met film - nog het ontwikkelen waard? (Advies gevraagd)  (gelezen 2116 keer)

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
Re: Oude camera gevonden met film - nog het ontwikkelen waard? (Advies gevraagd)
« Reactie #15 Gepost op: 6 januari 2018, 17:39:32 »
Ik vraag me altijd af hoe het nou zit met die verschillen qua kleur ontwikkeling tussen diverse labs, vooral met c41. Ik bedoel, da's een gestandaardiseerd proces, aangenomen dat je de belichting een beetje op orde hebt, komt het toch altijd wel goed? Da's althans wel mijn ervaring, en zeker bij de Hema. Altijd prima afdrukbare negatieven.
Mijn ervaring is al weer even geleden omdat ik het al jaren zelf doe, maar de verschillen:
* meer of minder stof of zelfs een hele hoop prut / vaste zooi op de negatieven
* minder of beter geknipt
* donkerder of toch juist lichter ontwikkelt - vermoedelijk vaker bijna uitgeputte chemie maar het voldoet aan de minimale eisen die gesteld worden (digitaal normaal te corrigeren)
* donkerder dragers / negatieven door 'vervuiling' van andere films.

Dat laatste: als ik bij zelf-ontwikkeling een aantal films ontwikkel die iets afgeven (dus niet bijv. Rollei CN-200 die een helder negatief opleveren maar bijv. gewone kleurenfilms van Kodak of Agfa) dan krijgen de negatieven die ik daarna ontwikkel een steeds andere achtergrondkleur, donkerder dan de eerste films. Dat 'masker' is gewoon weg te filteren bij het afdrukken op kleurenpapier maar heeft bij direct vergroten op ZW-papier of bij het af-fotograferen wel een duidelijk effect (want je zult film voor film apart moeten gaan instellen/filteren).
Werk ik 'schoon' en gebruik ik telkens verse chemie, dan is elke drager van mijn 12 films gelijk, hoef ik niets opnieuw in te stellen.
Maar bij de films die elders ontwikkelt zijn, zie ik telkens - ook bij dezelfde types en batches films - verschillen in deze kleuren.
Als ik zelf 10 van dezelfde soort / merk / batch films ontwikkel zijn die kleuren gewoon gelijk en heerlijk simpel te digitaliseren (ik hoef enkel te corrigeren voor de kleur lamp die ik gebruik daarbij, ik filter bewust niet de kleur van bijv. de zon uit de negatieven zoals vaak wel gebeurt).

Er treedt dus meestal geen verschil in de kleuren op t.o.v. deze 'achtergrondkleur' tot verouderde of deels uitgeputte chemie gebruikt wordt maar het uitfilteren van die achtergrondkleur kost meer moeite (zeker op analoge basis).

Maar het ergste vond ik toch wel de stofjes, haartjes, vingervlekken, stukjes plastic etc. die ik op veel negatieven terugkreeg. Ook een gevolg waarschijnlijk van te weinig aanbod en te weinig geld. Een aantal films kreeg ik mooi door opnieuw te spoelen (thuis) en daarna door het stabilizer-bad te halen, de dragerkleur / masker werd daarbij niet hersteld trouwens, evenmin de krasjes die op de negatieven waren ontstaan door de vervuilingen in de baden en scanners. Ik denk dat inmiddels de meeste labo's die eigenlijk te weinig werk hebben om hun machines te laten draaien en goed onderhouden wel gestopt zijn daarmee en opsturen naar een ander lab.

Maar daarnaast - betreffende dit topic belangrijker - zijn de grotere centrales niet in staat om aanpassingen te doen zoals het pushen / langere ontwikkeltijden toepassen voor een film. Mijn ervaring bij oude films is dat dat pushen vaak betere resultaten oplevert dan op de standaard manier ontwikkelen.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
Re: Oude camera gevonden met film - nog het ontwikkelen waard? (Advies gevraagd)
« Reactie #16 Gepost op: 6 januari 2018, 18:02:58 »
Wil iemand mij vertellen hoe de lokale fotoboer een film kan opwaarderen met een doorloopmachine?
Langer of korter,
ontwikkelen word gedaan met hanger machines de lokatie waar de film opgehanhdnd word zorg voor een langere ontwikkeltijd, seconden werk, langer ontwikkelen is kwaliteit vermindering het kan nl niet.
Op de zaak werd ook wel eens een belichtings fout gemaakt, de fout werd eerst herhaald op een proeffilm.
Op de werkzak werd omschreven hoe de fout gemaakt is stops onder of stops over, met de vraag om dat te noteren op de werkzak.
Daarna werd de foute echte film ontwikkeld, het resutaat is nooooit beverdigend geweest.
Wim

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #17 Gepost op: 6 januari 2018, 21:02:19 »
Ik ben wel blij dat Hema mijn films met voorkeur lijkt te behandelen. Consistent, geen stof of krassen...Dat moet toch een godswonder zijn.

En als je die 4cc verschil in de drager (als die er zijn - bij mijn films treedt het niet op, maar ja, voorkeursbehandeling he) op ra4 kunt compenseren, dan lukt dat digitaal niet ofzo?
« Laatst bewerkt op: 6 januari 2018, 21:07:09 door koraks »
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #18 Gepost op: 7 januari 2018, 01:02:39 »
Voor de duidelijkheid: ik spreek niet enkel over de HEMA maar ook andere zaken die vroeger mijn films hebben ontwikkelt. Het kan dus ook zijn verbeterd natuurlijk met de algemene kwaliteit. En bij zowel RoVo als bij mij is het handwerk dus niet in een doorloopmachine o.i.d. maar gewoon met het handje in een tank of processor waarbij alles per film is te regelen. Pushen is dan een kwestie van langer ontwikkelen. Schoonhouden van een bad: desnoods per film (of andere formaten per negatief) met verse chemie werken.
De laatste films die ik bij de HEMA heb laten ontwikkelen kwamen terug met vingervlekken, de laatste c.a. 100 films bij het toen nog bestaande machinale labo van een fotografiewinkel in Zierikzee en Goes (negatieven werden daarna daar automatisch gescand en desgewenst afgedrukt, alles vol-automatisch) kwamen terug met heel veel vervuiling en grote verschillen in de kleur van drager.
Een fotograaf die zelf voor de klanten ontwikkelt kan net als bij thuisontwikkeling alles voor de klant aanpassen.
Als ik dan zie dat het dan al gedaan wordt voor minder dan 10 Euro / film vind ik dat overigens een zeer zacht prijsje voor zo'n service. Minder goedkoop als bij de HEMA maar dat past ook bij de kwaliteit en handwerk t.o.v. seriewerk.

@Willemse: ik kan me ook niet voorstellen hoe dit te bereiken is met een doorloopmachine (ook al sluit ik niet uit dat dat mogelijk is, ik ken die machines daarvoor te slecht, wellicht zijn de programma's aan te passen / om te programmeren?).
@Koraks: ja, alles is zo ongeveer digitaal te corrigeren, maar het leuke van analoog bezig zijn is toch juist om dat niet te doen? Met RA-4 afdrukken is het meer werk om dit per film / negatief te gaan doen, als 4 films verder gelijk zijn is het heerlijk werken: 1 keer instellen en de gewenste afdrukken van 5 of meer films zijn zonder verdere correcties of instellingen af te drukken (bij gelijkmatige belichting), tenminste op de manier zoals ik dat wil (en niet zoals ze vaak door een lab worden afgedrukt met allerlei compensaties zodat roze of oranje wolken ineens als witte wolken worden afgedrukt terwijl ik de opname juist maak vanwege de bijzondere kleuren van de wolken op dat moment).

@TP (benp3692): als de genoemde fotograaf gewoon nog pushed en goede kwaliteit levert, lijkt me dat de beste optie om van je oma's opnames het beste te maken!
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #19 Gepost op: 7 januari 2018, 01:22:09 »
De lol van kleurnegatief is absoluut om het ra4 te drukken, ben ik helemaal met je eens! Maar mijn punt is: de toleranties waarbinnen bv Hema film ontwikkelt zijn in mijn ervaring veel nauwer dan waarin ik met een jobo kan werken. En dan nog is het allemaal prima te corrigeren. Ik ontwikkelde laatst een 10 jaar oud rolletje kodak 400 in zelfgebrouwen (vanuit losse componenten, dus cd4, kaliumcarbonaat enz) c41 chemie 1+1 verdund met water op ergens rond de 38 graden en 3m15. De drager was knalgeel ipv oranje! Echt, die kleurbalans sloeg nergens op. En toch waren de beelden die ruim genoeg belicht waren prima af te drukken op ra4. Dus het argument dat de kleuren niet kloppen als je de films naar de Hema brengt, neem ik persoonlijk met een grote korrel zout. Vingervlekken heb ik gelukkig niet gezien op mijn negatieven, en ook geen krassen of vuil dat herleidbaar was op het lab. Ik bedoel, het is fuji Steenbergen waar we het over hebben, waarschijnlijk het grootste lab in NL op het moment. Hun procescontrole is echt andere koek dan wat wij als doe het zelvers aanklooien in onze zolderkamertjes.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #20 Gepost op: 7 januari 2018, 11:18:06 »
@Koraks,
Zo te zien is er iets foutgegaan bij je chemie/ ontwikkeling als je zulke effecten hebt.
Daarom zeg ik ook, het kan goed verbetert zijn bij de HEMA tegenwoordig en het levert zo te zien hier prima resultaten op (voor de meesten).
Door heel strak te werken met je eigen ontwikkeling en processen (waarbij dus vaak verse chemie gebruiken, veel spoelbaden en nauwkeurig werken) krijg ik in ieder geval betere resultaten dan die ik heb gekregen door de films in te leveren bij de HEMA of bij de fotowinkel die ik hier noemde . Ik val dus ook niet de HEMA aan maar noem mijn redenen om zelf te ontwikkelen op basis van mijn eigen ervaringen.
De fotowinkel is voor zover ik weet inmiddels gestopt met het ontwikkelen van films en stuurt ze op, 1 filiaal is in ieder geval gesloten en misschien ook meerdere (waar ik nooit kwam want nog verder weg).
En ja, voor een 'standaard film' kan je ook kiezen voor zo'n 'standaard ontwikkeling'.

Voor een bijzondere film die heel lang in de camera gezeten heeft maar waar de TS misschien nog wel zelf op staat, raad ik een andere ontwikkeling aan met pushen.
Ja, pushen geeft bij een standaard film (dus vers, normaal belicht) meer nadelen dan voordelen op, maar bij een film zoals genoemd heb ik de positieve ervaring (met testen) dat een halve minuut langer ontwikkelen nog meer van het originele 'lichtbeeld' terug laat komen dan bij normale ontwikkeling.
Hoeveel? Stel bij normale ontwikkeling nog iets van 35% en met pushen iets van 50% t.o.v. een verse film, normaal belicht. Bij een totaal vreemde persoon duw ik zo'n film ook in een gewoon badje, misschien zelfs deels uitgeput en is het al leuk als er nog iets op staat, maar bij een film die m'n oma nog geschoten heeft zoveel jaar geleden? Dan kies ik toch voor de grootst mogelijke kans op een leuk resultaat.

Overigens ben ik ook al veel films 'kwijtgeraakt' bij de HEMA: of de film is nooit terug gekomen of ik kreeg andere negatieven terug dan die ik zelf geschoten had. De logistiek zal vast flink verbeterd zijn dus dat zal wel niet zo vaak meer voorkomen. Het risico daarop is bij zelf-ontwikkelen natuurlijk 100% uitgesloten...
En wat betreft de procescontrole en 'aankloten' thuis: het is maar hoe je het zelf doet en waar je mee genoegen neemt he.
« Laatst bewerkt op: 7 januari 2018, 11:22:40 door elvinhaak »

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #21 Gepost op: 7 januari 2018, 13:08:24 »
Dat aankloten is natuurlijk betrekkelijk; dat experiment met die 1+1 ontwikkelaar was om te kijken  hoe het contrast met c41 te manipuleren is en dat werkt dus heel aardig, binnen veel ruimere procesparameters dan je zou verwachten. Met verse en goed aangemaakte chemie is het allemaal best consistent te doen natuurlijk, ook met mijn eigen brouwsels. Ik heb nogal de neiging om de grenzen op te zoeken en er soms overheen te gaan. Uitgeputte bleek en/of fixeer en te verdunde ontwikkelaar heft elkaar qua contrast weer op doordat je een gedeeltelijke bleach bypass krijgt; dat soort dingen. Als ik volgens het boekje werk, dan zijn mijn resultaten identiek aan wat ik bij de Hema krijg. En gelukkig nog nooit iets kwijtgeraakt daar. Heel vroeger, decennia geleden is het mijn vader ooit wel eens overkomen, maar als ik terug ga in ons archief, dan valt me op dat de consistentie altijd prima is geweest, zowel voor dia als negatief. Dia is tegenwoordig een veel grotere gok bij Hema omdat de volumes te laag zijn voor goede procescontrole. Daar heb ik dus wel eens troep op m'n dia's van gehad.

Zo'n oude film pushen kan in elk geval weinig kwaad; ik zou dat zelf ook wel doen als ik dat rolletje moest ontwikkelen. Heb je toch iets meer kans op een bruikbaar beeld, al zal het altijd behelpen zijn. Ik ontwikkelde eens een 10 jaar geleden belichte c41 film en dan zie je toch dat het latente beeld goeddeels is verdwenen. Met meer dan 10 jaar wordt het sowieso een gok en hangt het er erg vanaf bij welke temperatuur die film al die tijd heeft gelegen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 8 januari 2018, 10:55:51 »
Het lijkt er op dat er twee manieren zijn om met kleur analoog om te gaan. De ene is ongeveer het zelfde als ZW door individueel aangepast te ontwikkelen. Met als doel een eigen signatuur te verkrijgen. Een afwijkende kleur rendering en contrast. De andere is om het te zien als een standaard proces waar weinig variatie in mogelijk is. Deze groep houd zich vervolgens bezig met wat er op de foto komt als manier om er een eigen draai aan te geven. De eigen inbreng is dan slechts compositie, onderwerp, situatie en lichtval.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #23 Gepost op: 6 februari 2018, 22:04:11 »
Ik had laatst een halfframe filmpje op een afwijkende asa volgeschoten, dat ging de hema niet redden.
Bij FOTOLAB in amsterdam erg goed geholpen, die snappen waar het om gaat (beter dan ik...)
Was niet eens extreem duur, als je het parkeren niet meetelt.

Oude filmpjes breng ik ook altijd weg, heeft toch iets voyeuristisch.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #24 Gepost op: 7 februari 2018, 08:55:31 »

Oude filmpjes breng ik ook altijd weg, heeft toch iets voyeuristisch.
Ik ontwikkel ze altijd gelijk zelf, ga de kosten niet maken om ze weg te (laten) brengen (ja, o.a. de vervoers- en evt. parkeerkosten) en bij zelf-doen is het sneller gedaan dus minder last van het wachten op dat moment dat de resultaten terug zijn.

Voyeuristisch... dat zou een reden zijn om het juist niet te ontwikkelen... niet ethisch. Maar tot nu toe ben ik nooit wat tegengekomen wat  onder die categorie schuilgaat.
Ik schiet de film bijna altijd eerst verder vol (als lukt) om bijv. transport van toestel te controleren en met een trapje zodat ik de sluitertijden en diafragma's t.o.v. elkaar kan testen (wat de werkelijke belichting doet is onbekend met een oude film. Behalve met films zoals deze waar mogelijk nog interessant materiaal opstaat...

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 8 februari 2018, 23:01:30 »
Het voyeuristisch was met een knipoog bedoeld, ik zal er een passende emoticon bij zetten de volgende keer.

De laatste keer was filmpje uit een oude EOS van mijn tante.
Er stond een prachtige foto van mijn te jong overleden oom op.
Mijn tante was er dolgelukkig mee.

Altijd doen, ik ga er morgen weer een ophalen bij de HEMA, uit een K1000.
Ben benieuwd.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #26 Gepost op: 9 februari 2018, 04:40:54 »
Oude gevonden kleurenfilmpjes laat ik altijd ontwikkelen. In de hoop dat er geen rare zaken op staan als ik de negatieven kom ophalen onder mijn naam bij de Hema.

Heb nu 2x via Facebook de mensen teruggevonden die op de foto's stonden.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #27 Gepost op: 11 februari 2018, 09:02:08 »
Ik heb menig rolletje laten ontwikkelen en nog nooit iets raas gevonden. Bedenk dat de mensen die destijds de camera bedienden ook wisten dat ze hun rolletje ooit eens zelf moesten ophalen  ;)

Ik vind het gewoon een mooi gegeven. Tegenwoordig hoef je met je digitaal niet meer te beslissen (dus obv kosten, wel obv ethiek) of je een foto maakt - gewoon maken.

Vrieger was een foto een veel meer weloverwogen keuze. Het kost je geld want je moet rolletjes kopen en de foto's afdrukken, incl wegbrengen en ophalen, het kost je 1 frame, dus potentieel mis je later een frame als je rol vol is en je geen rol op zak hebt.

Zo'n rolletje zegt dus iets over wat iemand een belangrijk moment heeft gevonden!

Al ik een cameraatje zie met nog een film in, zie ik een kleine schat. Iemand heeft bewust besloten te kiezen voor die momenten. En eigenlijk is het ook wel een beetje droevig want digitaal heeft de overhand genomen en het rolletje is nooit vol geschoten - tóch niet zó belangrijk dus, die foto's op die rol. Arme foto's. Ze verdienen om ontwikkeld te worden.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #28 Gepost op: 11 februari 2018, 13:28:43 »
Ben ook altijd nieuwsgierig wat er op staat.

Offline Yankee Zulu

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 11 februari 2018, 15:18:27 »
Gisteren een 'vergeten' rolletje opgehaald bij de HEMA.
Ze hadden niets afgedrukt, de negatieven waren te vaag. (Kodak color 200, jaar of 30 oud)
Wel zo voordelig.

Er staat wel wat op, ik ga ze scannen en proberen te pimpen.

Gelukkig mocht ik de asahi pentax K1000 die eromheen zat houden;-)

topsecret-dna