Auteur Topic: Eerste resultaten xpan  (gelezen 490 keer)

Offline MoFoPictures

• Vaste bezoeker
Re: Eerste resultaten xpan
« Reactie #15 Gepost op: 25 december 2017, 14:58:13 »
Dat tikken pas ik ook altijd toe om de luchtbellen er uit te halen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2017, 10:13:21 »
Ik vind het wel leuke opnames, op de laatste na herkenbare plaatsen voor mij (in Gent) waar ik al veel te lang niet geweest ben. Geeft toch een heel ander beeld met deze camera.

Wat het agiteren betreft: als ik de 'kiepmethode' gebruik, is dat meestal - afhankelijk van de ontwikkelaar - 1 minuut constant met rustig kiepen van de tank, daarna elke halve minuut 1 keer. Bij het neerzetten altijd even 'tikken' tegen luchtbellen. Sommige ontwikkelaars of bij pushen vaker agiteren, andere ontwikkelaars is eens per minuut ruim voldoende.
Microphen op 1600 of 3200 ASA met meerdere 400 ASA films deed ik bijvoorbeeld met de hele tijd (16 minuten) vrijwel doorlopend agiteren om een goed regelmatig beeld te krijgen.
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2017, 10:41:19 »
Ik gebruik dezelfde agitatie en na de eerste 30 sec een paar tikken met de tank op het werkblad
Da’s ook weer zoiets. Ik heb dan weer zo’n Kindermann tank van roestvrijstaal. De tank is ongeveer vijf en twintig centimeter hoog terwijl de spoel maar zes en een halve centimeter hoog is.
Daardoor valt de spiraal tijdens het kiepen met een tik op de bodem waardoor de luchtbellen opstijgen.
Hard neerzetten hoeft dan niet meer  8)

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #18 Gepost op: 26 december 2017, 11:10:30 »
Mooie foto's en dat panorama-effect heeft inderdaad iets fraais. Misschien moet ik ook maar eens opzoek naar zo'n ding.  :)

Wat me trouwens ook opvalt is de flinke lichtafval naar de randen toe. Tenzij je het er zelf in hebt gedrukt, vermoedelijk een geval van de natuurlijke lichtafval van extreme groothoeken. Het kan verstandig zijn de negatieven van deze camera wat ruimer te belichten, zodat je voldoende schaduwdetaillering aan de randen overhoudt. Het laat zich in de doka vervolgens eenvoudig oplossen.

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2017, 12:05:55 »
Da’s ook weer zoiets. Ik heb dan weer zo’n Kindermann tank van roestvrijstaal. De tank is ongeveer vijf en twintig centimeter hoog terwijl de spoel maar zes en een halve centimeter hoog is.
Daardoor valt de spiraal tijdens het kiepen met een tik op de bodem waardoor de luchtbellen opstijgen.
Hard neerzetten hoeft dan niet meer  8)
Hoort er niet een ring boven de spiraal om te zorgen dat deze op z'n plek blijft en je geen ongelijkmatige ontwikkeling kan krijgen?
Bij bijv. Patterson is dat wel altijd het geval . Ik agiteer ook niet door de tank helemaal op z'n kop te houden trouwens maar gewoon te kiepen zodat de vloeistof goed verdeeld blijft, ook zonder intreding van extra lucht (en dus zuurstof + schuim) in de ontwikkelaar.
Ik heb het geleerd van iemand die het in de jaren 40-50 geleerd heeft trouwens, dus dat kan ook wel verschil maken.
Tik is ook geen 'slag', laat staan een 'slag met de hamer'. Als er deuken in je tafelblad komen is het duidelijk 'iets te hard'.
Met die bakelieten tanks moest je toch ook altijd voorzichtig omgaan, anders braken er schilfers af of had je een scheur door de hele tank...
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://people.zeelandnet.nl/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #20 Gepost op: 26 december 2017, 14:40:58 »
Hoort er niet een ring boven de spiraal om te zorgen dat deze op z'n plek blijft en je geen ongelijkmatige ontwikkeling kan krijgen?
Bij bijv. Patterson is dat wel altijd het geval.
Nee, die hoort er niet boven. Het is juist de bedoeling dat de spiraal in de tank heen en weer kan bewegen.
Bij Patterson schuift de ring over een buis waarbij de spiraal klemvast op zijn plek blijft zitten. Bij Kindermann is dat een dun PVC staafje waar de roestvrijstalen spiraal vrij over heen en weer kan bewegen.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

topsecret-dna