Auteur Topic: Gaatjes in emulsie  (gelezen 1288 keer)

Offline ine.dick@xs4all.nl

• Nieuw
  • *
Gaatjes in emulsie
« Gepost op: 13 december 2017, 15:06:27 »
Mijn laatst ontwikkelde 120 film vertoont op enkele negatieven witte plekken, die in de afdruk dus zwarte punten zullen laten zien.
Ze zijn heel klein en lijken op speldenprikken. Er is echter niets met de film gebeurd.
Wat kan er aan de hand zijn?

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
Re: Gaatjes in emulsie
« Reactie #1 Gepost op: 13 december 2017, 15:12:14 »
Welke film is het? Met foma 200 heb ik dit ook wel eens gehad, dat bleek een productiefout te zijn. Kun je een voorbeeld posten en een duidelijke beschrijving van de gebruikte materialen en je ontwikkelproces?
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 13 december 2017, 15:22:53 »
Heb ik ook inderdaad gehad met Fomapan 200 - laatst zelfs nog met de 4x5 sheet film.

Het schijnt dat je deze film heel voorzichtig moet behandelen - niet te zuur fixeer, beslist wel stopbad gebruiken etc. Doe ik allemaal maar zie de zwarte puntjes af en toe toch nog.

Jon

Offline Mard0

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 13 december 2017, 15:36:51 »
Heb ik ook inderdaad gehad met Fomapan 200 - laatst zelfs nog met de 4x5 sheet film.

Het schijnt dat je deze film heel voorzichtig moet behandelen - niet te zuur fixeer, beslist wel stopbad gebruiken etc. Doe ik allemaal maar zie de zwarte puntjes af en toe toch nog.

Jon

Ik heb dit ook gehad met Fomapan 100. Ik had het alleen in combinatie met diafine, mij werd toen verteld dat een sterk basische ontwikkelaar het probleem zou kunnen zijn. Ik heb dit altijd nog een willen proberen te reproduceren door wat film met een soda oplossing te willen behandelen, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.
Groeten,

Martijn

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #4 Gepost op: 13 december 2017, 16:25:18 »
Hierover lees ik allerlei dingen, en soms conflicterend (met name m.b.t. het stopbad) online, maar niks wat ik betrouwbaar kan herleiden op Foma zelf. In communicatie met Foma heeft men er tegen mij in elk geval niets over gezegd. Ik heb wat meer van deze film liggen en ik ben van plan er nog eens op te letten, maar tot nu toe heb ik deze film nauwelijks meer gebruikt sinds het probleem zich bij mij voordeed.

Ik heb dit ook gehad met Fomapan 100. Ik had het alleen in combinatie met diafine, mij werd toen verteld dat een sterk basische ontwikkelaar het probleem zou kunnen zijn. Ik heb dit altijd nog een willen proberen te reproduceren door wat film met een soda oplossing te willen behandelen, maar tot nu toe is het er nog niet van gekomen.
Met Foma 100 heb ik dit fenomeen nooit waargenomen, ondanks dat ik vele rollen in 135 en 120 formaat heb gebruikt, evenals een aantal doosjes 4x5". Doorgaans gebruik ik Pyrocat als ontwikkelaar, tot een verdunning van 2+2+100, en in het verleden ook Rodinal; beide zijn ontwikkelaars die werken bij een vrij hoge pH. Met diafine heb ik het echter niet geprobeerd.
De dag dat ik volledig tevreden ben met mijn foto's, is de dag dat ik de camera aan de wilgen hang.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 13 december 2017, 19:35:52 »
Jaren terug heb ik het gehad met een rol van Kodak die veel te lang en vochtig in de camera had gezeten. Het vochtige schutpapier gaat dan aan de emulsie kleven. Vandaar het advies om zo snel mogelijk na het belichten de film te ontwikkelen. Zolang de film in de folieverpakking zit is er niets aan de hand.
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #6 Gepost op: 13 december 2017, 19:56:32 »
Ik heb net nieuwe Kodak Tmax 100 gekregen. De film is hetzelfde gebleven maar het probleem van klevende vezels is opgelost door het schutpapier aan twee kanten te coaten. Fix- en spoeltijden zijn hetzelfde gebleven.

Groetjes van mij,
Charles Waagenaar
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Laurens

• Vaste bezoeker
  • PD3LV
« Reactie #7 Gepost op: 13 december 2017, 20:46:52 »
Ik heb het probleem ook gehad.
Zeer goed kijken met een loep wees uit dat er op de een of andere manier kristalletjes ontwikkelaar of fixeer op de film achter zijn gebleven. Minescuul, ongeveer de grootte van een pixel op een moderne PC monitor.
Dat lijkt de rondom liggende film te hebben gebleekt... :/

Oorzaak weet ik niet. Wellicht de ontwikkeltank niet voldoende grondig gereinigd, maar dan zou het toch nog tijdens het spoelen weggespoeld moeten zijn geweest en niet achter zijn gebleven op de film.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 13 december 2017, 21:16:43 »
En ik heb het ook een keer gehad met FP4+, maar alleen op de laatste 2 foto's van de rol.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #9 Gepost op: 13 december 2017, 22:04:59 »
Zeer goed kijken met een loep wees uit dat er op de een of andere manier kristalletjes ontwikkelaar of fixeer op de film achter zijn gebleven. Minescuul, ongeveer de grootte van een pixel op een moderne PC monitor.
Dat is een ander probleem dan wat ik had bij Foma 200. Dat waren echt miniscule gaatjes in de emulsie, ongeveer 10um in diameter. Zo zie je maar weer, er kan van alles aan de hand zijn en soms geeft goed bestuderen een hint van wat er aan de hand is. Maar soms blijven we ook in het duister tasten...

Offline ine.dick@xs4all.nl

• Nieuw
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14 december 2017, 10:49:35 »
Het betreft Ilford FP4+ en vooral op de eerste foto's, het is verdwenen  bij het 4e negatief.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #11 Gepost op: 14 december 2017, 12:03:43 »
Als je het echt wilt weten, moet je het strookje negatieven naar Ilford in Engeland sturen. Ze kijken er dan met een microscoop naar. Het is een service die ze gratis aanbieden, ook omdat het voor hum feedback is op eventuele problemen.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #12 Gepost op: 4 januari 2018, 21:57:20 »

Oorzaak weet ik niet. Wellicht de ontwikkeltank niet voldoende grondig gereinigd, maar dan zou het toch nog tijdens het spoelen weggespoeld moeten zijn geweest en niet achter zijn gebleven op de film.

Ik heb eens,op de hals van de fles,bij ontwikkelaar en fixeer, kristalletjes ontdekt,beide vloeistoffen waren al iets ouder,wel bruikbaar,maar toch.

Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.

topsecret-dna