Auteur Topic: middenformaat dia's  (gelezen 1809 keer)

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: middenformaat dia's
« Reactie #15 Gepost op: 10 januari 2018, 12:46:57 »
Gezien het schijnbare enthousiasme over middenformaat dia's ben ik nu toch wel erg benieuwd wie er hier nu daadwerkelijk middenformaat dia's projecteert.

En misschien meer algemeen - wie projecteert er uberhaupt nog dia's?

Jon

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 10 januari 2018, 13:11:58 »
Al enkele decennia staat mijn Rollei midden formaat projector ongebruikt in de kast. Inclusief een kleine duizend ingeraamde dia's. Net als andere nostalgia uit vervlogen tijden ruim ik het niet op uit pure luiheid. Het brengt niets op, het ligt niet in de weg, en er heeft zich nog geen "vriend" aangemeld die het wil hebben.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline koraks

• Analoog liefhebber
  • Enfant terrible
« Reactie #17 Gepost op: 10 januari 2018, 15:31:06 »
Ik projecteer een heel enkele keer wel eens kleinbeeld dia's. Middenformaat niet, bij gebrek aan projector, en ik schiet sowieso weinig mf. Lijkt me wel mooi hoor.

Het meeste wat ik doe met dia's is digitaliseren van de duizenden dia's in het familiearchief. Maar goed, da's nogal offtopic.
Ik heb geprobeerd te fotograveren, maar dat vond ik teveel werk. Fotograferen bleek veel gemakkelijker.

Offline loek schenk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 10 januari 2018, 22:28:12 »
Afgelopen zomer heb ik voor een vriend 3 Hasselblad dia projectoren met overvloei installatie kunnen kopen , hij is landschapsarchitect tevens professor in Harvard en was de kwaliteit van beamers zat. Hij gaat nu zijn projecten , en colleges , illustreren met prachtige midden formaat dia,s.
Het is dus een revival van oude en mooie technologie, we hebben de twee naast elkaar gehouden ( beamer en dia) nou  daar heb je dus geen bril bij nodig!

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #19 Gepost op: 11 januari 2018, 10:58:36 »
Dat zijn dan wel de echte uitzonderingen. Net zoals bij Gary staat het bij mij nog niet in de weg en ik kan in overvloei nog mooie super slides van 40x40mm presenteren waarbij je ook geen last hebt of je de dia horizontaal of verticaal projecteert.
Uiteindelijk levert zo'n Leica/Zett set met overvloei nu ook niks meer op. Tegen de tijd dat Fuji helemaal stopt met E-6 dia productie is het nog minder waard dan nu een gemiddelde vergroter (= oud ijzer prijs).
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #20 Gepost op: 11 januari 2018, 18:53:59 »
Al enkele decennia staat mijn Rollei midden formaat projector ongebruikt in de kast. Inclusief een kleine duizend ingeraamde dia's. Net als andere nostalgia uit vervlogen tijden ruim ik het niet op uit pure luiheid. Het brengt niets op, het ligt niet in de weg, en er heeft zich nog geen "vriend" aangemeld die het wil hebben.

Zeg, Gary! Vriend!

;)

Doet je Rollei het? Wij hebben er een met uitgedroogde rubbers om het drijfasje. Doet het dus niet...

Offline cmug

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 11 januari 2018, 21:04:25 »
Ondank dat ik graag met 6x6 werk. Ik heb geen behoefte dia's te projecteren. Maar wel onlangs 6x6 dia's ingeraamd voor een stereoviewer, da's dan wel weer hele mooie toepassing van 6x6 dia's !

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 11 januari 2018, 22:49:49 »
Zeg, Gary! Vriend!

;)

Doet je Rollei het? Wij hebben er een met uitgedroogde rubbers om het drijfasje. Doet het dus niet...

Geen idee hoe die er aan toe is. Staat immers al tientallen jaren in de kast. Maar het zou logisch zijn dat er wat onderhoud aan moet gebeuren. Zit er niet een rubber snaartje in ? Lijkt me niet echt moeilijk te vervangen. Zit ook in veel platenspelers.
Photografie, een rechthoekig stukje papier dat ons tegelijkertijd kan laten denken en voelen.

Offline fotomatthijs

• Vaste bezoeker
    • f/m
« Reactie #23 Gepost op: 12 januari 2018, 08:43:17 »
Geen idee hoe die er aan toe is. Staat immers al tientallen jaren in de kast. Maar het zou logisch zijn dat er wat onderhoud aan moet gebeuren. Zit er niet een rubber snaartje in ? Lijkt me niet echt moeilijk te vervangen. Zit ook in veel platenspelers.

Mijn beste gok is dat de jouwe ook niet meer werkt. De overbrenging is niet via een snaar maar een asje met een rubber dopje/laag, die tegen de as van de motor duwt. Dat rubber droogt uit, wordt hard en verliest grip op de as van de motor. Het hele mechanisme werkt daardoor niet meer goed; er is best wat kracht nodig voor de hele overbrenging in de keten.

Zou je hem een keer uit de kast zou willen halen, hem aan willen zetten en even een paar keer vooruit/achteruit klikken om te zien of hij het doet?

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #24 Gepost op: 12 januari 2018, 12:10:13 »
Zou dan wel met magazijn erin testen. Zonder leek mijn kleinbeeld diaprojector het wel te doen, maar met magazijn met dia’s erin liep hij toch wat minder soepel en had soms duwtje nodig.

Offline Rudolf7

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • alweer 2 jaar.
« Reactie #25 Gepost op: 13 januari 2018, 15:13:04 »
Afgelopen zomer heb ik voor een vriend 3 Hasselblad dia projectoren met overvloei installatie kunnen kopen , hij is landschapsarchitect tevens professor in Harvard en was de kwaliteit van beamers zat. Hij gaat nu zijn projecten , en colleges , illustreren met prachtige midden formaat dia,s.
Het is dus een revival van oude en mooie technologie, we hebben de twee naast elkaar gehouden ( beamer en dia) nou  daar heb je dus geen bril bij nodig!
Ze kwamen toch niet toevallig uit het zuiden des lands?
Mamiya-RB67 SD.
Kodak retina IIIs.
Canon 300v.
Nikon D200.